گزارش/

فرار مالیاتی ممنوع!

یکی از ریشه‌های تورم در اقتصاد فرار مالیاتی است پس ضروری است که با تدابیر مسئولان این پدیده شوم از بدنه کشور ریشه کن شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق گفته "علی عسکری"، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور سالانه حدود 14 هزار میلیارد تا 25 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.
 
این آمار فاجعه بار نشان دهنده ضعف در اجرای قوانین مالیاتی است که سبب اختلال‌های مالی و مالیاتی بسیاری در کشور شده است.

 آثار سوء فرار مالياتی در تأمين نشدن درآمدهای مورد نياز دولت و در نتيجه عدم ارائه خدمات اجتماعی مطلوب ظهور پيدا می‌كند، پس ضروری است با استناد به قوانین، با مرتکبان این معضل فراگیر جامعه برخورد شود.

با وجود آنکه ما قوانینی برای مبارزه با فرار از مالیات داریم، اما تاکنون برای چند فراری از مالیات محکومیت صادر شده است؟

مسلم است که برای حفظ عدالت در جامعه باید با فراریان مالیاتی برخورد قاطع و عبرت آموزی از سوی نهادهای ذیربط  صورت گیرد.

وزير اقتصاد: اگر جلوی فرار مالياتی را بگيريم، درآمد دولت 4 برابر می‌شود

"علي ‌طيب‌نيا "؛ وزير امور اقتصادی و دارايی، پيش از اين مدعی شده بود که اگر نرخ مالياتی را افزايش ندهيم، فقط با جلوگيری از فرار مالياتی و حركت آگاهانه ظرفيت مالياتی ما چهار برابر وضع موجود است كه اين نمايانگر فرار مالياتی بالا در كشور است.
 
وی افزود: در طرح جامع مالياتی به دنبال آن هستيم ماليات را بر اساس شناسايی واقعي درآمد مردم اخذ كنيم كه مطالعات زيادی نيز در اين خصوص صورت گرفته است.

رقم نجومی فرار مالیاتی در ایران

به گفته وزير اقتصاد برای اينكه بتوانيم جلوی فرار مالياتي را گرفته و از ظرفيت‌های مالياتي حداكثر استفاده را انجام دهيم، طرح بزرگی در مجموعه وزارت اقتصاد در حال اجراست؛ در چارچوب طرح جامع مالياتی اصلاحات نهادی و اصلاحاتی در شيوه‌ها و رويه‌های تشخيص و وصول مالياتی اعمال خواهد شد و به ما اين امكان را خواهد داد كه ماليات را براساس اطلاعات واقعی شناسایی و وصول كنيم.

طيب‌نيا خاطرنشان كرد: ارتباط بين موديان و ماموران مالياتی قطع خواهد شد، سيستم به صورت كاملا الكترونيك خواهد بود و تمام عمليات مربوط به تشخيص و وصول ماليات در قالب يك نرم‌افزار يكپارچه و به صورت الكترونيك انجام می‌شود.

نگاه نمایندگان مجلس:

ندیمی: سامانه جامع مالیاتی باید در کل کشور اجرا شود

"ابوذر ندیمی" در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  برای خارج کردن صادرات نفت از اقتصاد، راهی جز معطوف شدن به سمت درآمدهای مالیاتی نداریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: وقتی فرار مالیاتی صورت می‌گیرد معنایش این است که بخشی از منابع و درآمدهایی که حقوق ملت است، داده نمی‌شود.

مال

وی تصریح کرد: فرار مالیاتی ظاهرا یک خلاف فردی تصور می‌شود اما این طور نیست چرا که  اثرات اجتماعی آن بسیار زیاد است به همین دلیل در دنیا برای مالیات سهم قابل توجهی قائل هستند.

ندیمی اذعان داشت: با چنین رویکردی ما فرار مالیاتی را یک عمل فردی نمی‌دانیم چون بسیاری از مسائل مانند آموزش، فرهنگ، معیشت، رفاه و مانند آنها هستند که باید از این طریق پرداخت شوند.

وی درخصوص راهکار مقابله با معضل فرار مالیاتی خاطر نشان کرد: باید سامانه جامع بایگانی مالیات و طرح جامع مالیاتی را در تمام کشور پیاده کرد. 

 
مددی: اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، فرار مالیاتی در کشور را کاهش می‌دهد
 
"محمدعلی مددی" در گفت و گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در مورد افزایش فرار مالیاتی در کشور اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مراحل پایانی تصویب رسیده و با اصلاحات صورت‌ گرفته در نظام مالیاتی کشور از طریق این لایحه،‌ از فرار مالیاتی جلوگیری می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موضوع فرار از پرداخت مالیات در سیستم اقتصادی کشور وجود دارد و این موضوع مشکلاتی را برای اقتصادمان در پی داشته است.
 
وی افزود: در گذشته قانون اخذ مالیات مشکلات فراوانی داشت و شاخص‌هایی که وجود داشت نمی‌توانست اطلاعات دقیق مالیاتی را به دست آورد و میزان مالیاتی که برآورد می‌شد، غیر واقعی بود.
 
نماینده میانه گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری "سیاست اقتصاد مقاومتی" را مطرح کردند،‌ در قانون اخذ مالیات بازنگری‌هایی صورت گرفته و پس از تصویب این لایحه در مجلس میزان فرار مالیاتی کاهش خواهد یافت.

مال
 
وی متذکر شد: در صورت تصویب قانون مالیات‌های مستقیم و با نظارت دقیق نهاد‌های مربوطه می‌توان بودجه‌ای بدون وابستگی به نفت را با این درآمد محقق کرد.
 
مددی حقوق کارمندان دولت و تولید کنندگان را شفاف ترین درآمدها برای دریافت مالیات‌ها دانست و گفت: باید سیستمی طراحی شود که درآمد همه افراد و شرکت‌ها مانند کارکنان دولت و تولید کننده‌ها مشخص و شفاف شود.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر نظام مالیاتی کشور اصلاح شود و همه افراد مالیات خود را به صورت واقعی و بدون کم و کاست بپردازند، کشور در راستای توسعه حرکت خواهد کرد.
 
شکری: عدم شفافیت درآمدها، عامل اصلی فرار مالیاتی است 
 
"محمود شکری"، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، علت اصلی فرار مالیاتی در کشور را عدم شفافیت دانست و عنوان کرد : تنها در حوزه کارمندان مشخص است که مالیات چقدر از آن‌ها کسر می‌شود.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا نباید درآمد فعالان سایر مشاغل مشخص شود، اظهار داشت: بی‌عدالتی نسبت به پرداخت مالیات صورت می‌گیرد و باید مانند کارمندان سیستمی را تنظیم کنیم که به شناسایی درآمد تمام اقشار جامعه بپردازد.

مال
 
وی با اشاره به گردش مالی که طبق قانون توسط بانک صورت می‌گیرد، گفت: اطلاعات باید از طریق بانک‌ها داده شود تا به شناسایی درآمدها بپردازیم و طرح جامع اطلاعات مالیات طرحی خوب به حساب می‌آید.

جمع بندی:

اگر سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد دارایی به درستی در مسیر اخذ مالیات قدم بردارند می‌توانند علاوه بر برقراری عدالت اجتماعی در جامعه از منابع مالیاتی بهترین بهره را ببرند.

به نظر می‌رسد با اصلاح و تجديد نظر در نظام مالياتی كشور به ويژه نظام كيفری مالياتی وضعيت اقتصاد ملی بهبود یابد و با مجازات فراریان مالیاتی شاهد کاهش این معضل در کشورمان باشیم.


ریشه فرار مالیاتی چه زمانی از ساختار کشورمان قطع می‌شود؟
همچنین ضروری است كه به لايحه "اصلاح قانون ماليات‌های مستقيم" كه مدتی طولانی در مجلس شورای اسلامي مورد بررسی قرار گرفته است، توجه ویژه‎ای شود.

در اين لايحه در خصوص تقويت ضمانت اجراهای كيفری برای برخورد قاطع با فرار مالياتی نوآوری‌هایی صورت گرفته است به اين ترتيب كه طبق این لایحه ضمن مشخص شدن مصاديق جرم مالياتی، براي مرتکبان اينگونه جرائم مجازات حبس تعزيريی از سه ماه تا دو سال پيش‌بينی شده است.

امیدواریم که با اهتمام به این لایحه و همچنین تدابیر مسئولان ذیربط شاهد ریشه کن شدن راه های فرار مالیاتی در کشورمان باشیم.

انتهای پیام/ 
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار