طرح جدید برای توافق هسته‌ای با شش راهکار

«ما باید دولت را به سمت مذاکرات مجدد هدایت کنیم، به این صورت که مجوز ادامه مذاکرات و برنامه اقدام مشترک را بدهیم... ادامه یافتن مذاکرات، امکان بازنگری در چند مسئله بسیار مهم را فراهم می سازد ...».

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان: "رابرت منندز" سناتور بانفوذ دموکرات که به تازگی مخالفتش با توافق هسته ای ایران و 1+5 را اعلام داشته است با انشار مقاله ای در روزنامه آمریکایی نیویورک‌پست (NYPost)، از طرح خود برای آنچه "رسیدن به توافقی بهتر با ایران" می خواند رونمایی کرد.
 
 
خلاصه ای از این یادداشت که با زیاده خواهی های صهیونیست ها از توافق هسته ای، هماهنگی زیادی دارد را با هم مرور می کنیم:
 
 
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و جان کری، وزیر خارجه اش بارها گفته اند انتخاب ما بین دو گزینه "توافق هسته ای" و "جنگ با ایران" است، اما من با این دیدگاه مخالفم.
 
 
اگر 1+5 به توافق هسته ای نمی رسید، کارش با ایران به جنگ می کشید؟ من چنین باوری ندارم. تمام کسانیکه می گویند راه حل بهتری –از سوی هیچیک از مخالفان توافق– نشنیده اند، در خطا هستند.
 
 
حامیان توافق استدلال می کنند، "توافق خوب به این معنی که تمامی بخش های حیاتی زیرساخت های هسته ای ایران برچیده شود، قابل دسترسی نیست. ایرانی ها، مذاکره کنندگان سختی هستند و ما علیرغم اهرم های فشار گسترده اقتصادی و فشار جامعه بین المللی نتوانستیم بیش از 10 سال نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران را در قبال لغو دائمی تحریم ها و انزوای ایران به دست آوریم". من این حرف ها را باور ندارم.
 
 
من بر این عقیده هستم که ما هنوز هم می توانیم توافقی بهتر را به دست آوریم و راه حلش هم این است: ما می توانیم این توافق را تایید نکنیم اما کل توافق را نیز رد نکنیم.
 
 
ما باید دولت را به سمت مذاکرات مجدد هدایت کنیم، به این صورت که مجوز ادامه مذاکرات و برنامه اقدام مشترک را بدهیم؛ از جمله این که در هر ماه 700 میلیون دلار از دارایی های ایران آزاد شود تا زمانیکه به آزادی 10 میلیارد دلار از دارایی ها برسیم. در همین حال باید کاهش بیشتر قیمت های نفت ایران را متوقف ساخته اما تحریم های دیگر خود را تا زمان دسترسی به توافق اصلی ادامه دهیم.
 
 
ادامه یافتن مذاکرات، امکان بازنگری در چند مسئله بسیار مهم را فراهم می سازد، از جمله:
 
 
1- پذیرش فوری پروتکل الحاقی توسط ایران تا اطمینان حاصل شود که ما از ترتیبات بین المللی دائمی برای دسترسی به سایت های مشکوک این کشور برخوردار هستیم.
 
 
2- ممنوعیت تحقیق و توسعه سانتریفیوژها در خلال روند مذاکرات تا اطمینان حاصل شود که ایران قابلیت فرار سریع و ساخت سلاح هسته ای را نخواهد داشت.
 
 
3- تعطیلی کامل تاسیسات غنی سازی فردو. تنها هدف از فردو، مقاوم سازی برنامه هسته ای ایران دربرابر حمله نظامی بوده است. ما باید این تاسیسات را ببندیم و توانایی ایران برای استفاده از این تاسیسات در آینده را نیز مسدود سازیم. اگر ایرانی ها چیزی برای مخفی کردن ندارند، نیازی به مخفی کردن آن زیر یک کوه نیست.
 
 
4- شفاف سازی کامل درباره "ابعاد احتمالی نظامی" در برنامه هسته ای ایران. ما به توافقی نیاز داریم که این موضوع را ماست مالی نکند. ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای باید این مساله را قبل از لغو کامل تحریم ها حل کنند و ناکامی ایران در همکاری باید به بازگشت خودکار تحریم ها بینجامد.
 
 
5- طولانی کردن دوره توافق. یکی نگران کننده ترین مفاد توافق هسته ای، زمان 10 تا 15 ساله ایست که برای محدودیت برنامه هسته ای ایران درنظر گرفته شده است. ایران باید حداقل برای مدت 20 سال شرایط توافق را پذیرفته و برنامه خود را محدود سازد.
 
 
6- ما اکنون به اتفاق نظر درباره اینکه درصورت نقض توافق، چه مجازات هایی به صورت دست‌جمعی در 1+5 علیه ایران اعمال می شود نیاز داریم.
 
طرح جدید برای توافق هسته‌ای با شش راهکار 


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
آقای منندز ، مجازات های ایران برای شما امریکا ئی های بی خرد درصورت نقض توافق بسیار شدید تر خواهد بود و خواب شما و کودک ننرتان را آشفته تر خواهد کرد .