در کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان تهران مطرح شد:

کاهش آستانه تحمل مردم؛ تنش همراه دارد

مشاور وزیر کشور و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی کشور، گفت: در دهه‌های اخیر اختلاف و تنش در جامعه ایران پررنگ شده است.

برومند./// سرمایه اجتماعی به افزایش آستانه تحمل جامعه کمک می کندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا محبوبی مشاور وزیر کشور و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی کشور در کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان که عصر امروز در سالن جلسات استانداری تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه پتانسیل‌های اختلاف و تنش و پایین آمدن آستانه جامعه اظهار کرد: هر جامعه‌ای از ویژگی های ساختاری تشکیل شده که آن را از سایر جوامع دیگر متفاوت می‌کند و تهران تصویر تمام نمای جامعه ایران است که پتانسیل‌های اختلاف و تنش در آن وجود دارد و این امر در جامعه ما پر رنگ شده است و لازم است به آن توجه بیشتری شود.

وی افزود: در دهه‌های اخیر تفاوت‌ها پررنگ‌تر شده ، بعنوان تفاوت جنسی در دهه ‌های اخیر دائم مسئله‌ای است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و این‌ها جزء ویژگی‌های جامعه ما است.

محبوبی در ادامه تصریح کرد: مسائل و مشکلات اجتماعی خیلی با ماهیت آنها رابطه ندارد بلکه با پایین آمدن آستانه تحمل جامعه ما ارتباط دارد.

مشاور وزیر کشور و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی کشور گفت: در خصوص اینکه چرا آستانه تحمل جامعه ما پایین آمده و چه عواملی موجب آن شده است گفت: طبق آمارهای رسمی 18 میلیون از جمعیت 55 میلیون نفری جامعه شهری ما یعنی بیش از یک سوم جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند و مساله حاشیه‌نشینی در اطراف تهران نیز ناشی از توسعه نامتوازن است که یک فقر مزمن را در این محیط‌ها بوجود آورده و روز به روز در حال گسترش است.

وی افزود: مسئله طلاق نیز یک سیر صعودی را در پیش گرفته و هر 3 ازدواج یک طلاق در 5 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد ، همچنین 2 هزار و 300 زن سرپرست خانوار ، 200 هزار آسیب‌دیده در سوانح جاده‌ها و سالانه 600 هزار نفر زندانی را در تهران داریم.

محبوبی یادآور شد: در مساله عفاف و حجاب نیز بررسی‌ها نشان می دهد که حدود نیمی از جمعیت ایران واقعا قائل به حجاب شرعی هستند و عده‌ای اصل حجاب را قبول دارند ولی با معیارهای پایین‌تر آن را رعایت می‌کنند و اهل مناسبت‌هایی مثل مراسم محرم هستند و تنها 10 درصد از جمعیت ایران نسبت به حجاب عناد دارند.

مشاور وزیر کشور و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی کشور، در پایان خاطر نشان کرد: چیزی که به بالا رفتن آستانه تحمل جامعه ما کمک خواهد کرد سرمایه اجتماعی است که در بسیاری از مسائل مانند بروز بحران، کمک خواهد کرد و وجود چنین سرمایه‌ای جلوتر از سایر سرمایه‌های اقتصادی ، انسانی و طبیعی است و این سرمایه به نوعی اکسیر جوامع است.

همچنین نتایج نشان می دهد، هم در کل کشور و هم در تهران وضعیت خوبی برای سرمایه اجتماعی نداریم و نمره آن در کشور زیر 14 و در تهران نیز زیر 10 است.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار