علم و فناوری در هفته‌ای که گذشت + تصاویر

پیشرفت هایی که در هفته گذشته در دنیای علم و فناوری رخ داده است به نوبه خود توجه زیادی از دوستداران علم و تکنولوژی را به خود جلب نموده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در هفته ای که گذشت اتفاقات زیادی در دنیای علم و فناوری رخ داده است از جمله اینکه تورهای مسافرتی به سیاره مریخ در حال راه اندازی است؛ برنجی که با محیط زیست سازگار است و کتابی که می تواند تا میزان 99.9 درصد آب را تصفیه می کند و... که در زیر آنها را معرفی می کنیم.

تورهای مسافرتی مجازی به سیاره مریخ
مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) به مدت سه سال است که ماموریت های خود را بر روی کره مریخ انجام می دهد. به این مناسبت ناسا در سومین سالگرد مریخ نورد کنجکاوی به فضا دو ابزار جدید را طراحی کرده است . دومین ابزار نیز Experience Curiosity نام دارد که کاربران می توانند به کمک آن سفری مجازی را به کره مریخ داشته باشند. این برنامه به کاربران این امکان را فراهم می آورد تا رانندگی سه بعدی را با کمک مریخ نورد کنجکاوی بر روی سیاره مریخ داشته باشند و اطلاعات بسیار زیادی را درباره فضا و اجزائی که در فضا قرار دارند بدست آورند.



کتابی که می تواند آب ها را به میزان 99.9 درصد تصفیه نماید

برای مردم کشورهای در حال توسعه و افرادی که در روستا ها زندگی می کنند دسترسی به آب آشامیدنی به زودی به آسانی باز کردن یک کتاب خواهد بود. این ایده ای است که پشتیبان طرح Drinkable Book (کتاب قابل آشامیدن)، می باشد. هر برگ این کتاب از یک ورقه تقریبا قطور کاغذ که با نقره مس و قطعات نانو آغشته شده است ساخته شده که می تواند 99.9 از میکروب های موجود در آب را با استفاده از فیلتر هایی که در آن وجود دارد، از بین می برد. هر برگ این کتاب از دو فیلتر تشکیل شده و هر کدام از این فیلتر ها به نوبه خود می تواند 100 لیتر آب را تصفیه نماید و در مجموع او گزارش داده است که یک جلد کتاب می تواند آب آشامیدنی مورد نیاز یک نفر را برای مدت 4 سال تامین نماید.



کشف بزرگترین جسم فضایی

یک تیم از محققان مجارستانی با همکاری محققان آمریکایی با هدایت پروفسور Lajos Balazs بزرگترین شکل مجسم در فضا یک حلقه ای از 7 کهکشان است که 7 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد و حدود 5 میلیارد سال نوری نیز پهنای آن می باشد. این کهکشان های شبکه ای از سطح زمین قابل رؤیت نیستند اما دارای ویژگی هایی است که یک سوم آسمان را می پوشانند.

این حلقه به وسیله 9 Gamma-Ray Bursts (GRB) که از نه کهکشان نشات می گیرند، کشف شده است. GRBs بزرگترین و پر انرژی ترین رخداد و فضا می باشد که تا کنون انرژی از خود در عرض چند ثانیه صادر کرده است که بنا به گفته محققان برابر با انرژی است که خورشید در تمام طول عمرش از خود صادر کرده است.



سریعترین خودروی مسابقاتی خورشیدی

Immortus یک خودروی الکتریکی است که می تواند انرژی مورد نیاز خود را از طریق پانل های خورشیدی فتوولتائیک به مساحت 7 متر مربع (75فوت مربع) تامین نماید. وزن سبک و شکل Immortus که به گونه ای طراحی شده است تا بتواند بیشترین برخورد را با بالاترین سطح ایرودینامیکی ازجمله با استفاده از پوشش های لاستیک ها با نور خورشید داشته باشد.

بر خلاف سایر خودرو های خورشیدی Immortus به نحوی طراحی شده است که به صورت عملی در جاده ها مورد استفاده قرار گیرد، سرعت 100-0 در ساعت کمتر اط 7 ثانیه می باشد و حداکثر سرعت آن نیز به بیش از 150کیلومتر در ساعت (93 مایل در ساعت) می رسد.



هواپیمای فضایی 2020 ناسا

طرحی که تام نیومن دانشجوی مهندسی هوافضا از موسسه فناوری جورجیا ارائه کرده است، یک هواپیمای دو باله است که حدود 2.5 متر (8 فوت) طول دارد و با توجه به مدل کامپیوتری نیومن پیش بینی می شود که این هواپیما تا 92 درصد بهره وری داشته باشد.

این هواپیما به گونه ای طراحی شده است که به وسیله تبادل غشای پروتون پیل های سوختی (PEMFC) انرژی مورد نیاز خود را تامین نماید. همچنین نیومن مدعی است که انرژی مخصوصی 800 Wh/Kgرا در طراحی اش برای هواپیما مدل سازی کرده است که به طور قابل توجهی تا 55 درصد بهره وری دارد.

با این تنظیمات انتظار می رود بخار تا حدود 800 مایل دریایی با سرعتی حدود 150 گره (278 km/h)  دارای توانمندی باشد.





انتهای پیام/
برچسب ها: علم ، فناوری ، مریخ ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار