نهاوندیان: مذاکرات ایران اسلامی را به عنوان ارائه کننده الگوی گفتگو در جهان معرفی کرد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: مذاکرات نماد دیگری برای ما شد که ایران اسلامی را ارائه کننده الگوی گفتگو در جهان معرفی کند.

نهاوندیان: مذاکرات ایران اسلامی را به عنوان ارائه کننده الگوی گفتگو در جهان معرفی کردبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در مراسم افتتاح مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه استمرار حرکت فرهنگی در دهه کرامت با این اجلاس ابعاد تازه‌ای را به خود می‌بیند اظهار داشت: افتخار عنوان خادمان رضوی ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد که بزرگترین خدمت رضوی خدمت به فرهنگ رضوی است.

وی افزود: در این مقطع زمانی که زندگی می‌کنیم، عده‌ای می‌خواهند از اسلام یک تصور غیرمنطقی، نابردبار و خشونت‌گرا بسازند و بهترین راه مقابله با این تصویرسازی مجعول، ارائه مکتب رضوی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: در شرایطی که می‌خواهند معرف اسلام را گروه‌های افراط‌گرا، خونریز و ضداخلاق بدانند، بهترین مقابله با آنان ارائه الگوی گفتگوی رضوی است.

نهاوندیان با بیان اینکه ارائه فرهنگ منطق، استدلال و گفتمان در راستای معرفی اسلام است، اظهار داشت: اگر کسی در زمانه ما و در این جامعه بزرگ جهانی که با گسترش ارتباطات به دهکده جهانی تبدیل شده بخواهد برای تبلیغ و تحقق اسلام امروز خدمتی بکند، جز از طریق گسترش راه نبوی و رضوی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

وی افزود: تعداد مسلمانان بالای 1 میلیارد است، اما در جامعه بزرگ جهانی ما هنوز در اقلیت هستیم و راه اقناع کننده دین ترغیب و ایجاد جاذبه برای قبول آن و سپس تحقیق درباره آن است.

نهاوندیان تاکید کرد: تبلیغ دین در جامعه دینی نخست با اخلاق و منطق آغاز می‌شود و اگر اکثریت زیبایی آن را دیده‌اند جامعه اسلامی تشکیل می‌شود که طبعا برای مسائل حقوقی خود قواعد دین را بر می‌گزینند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: راه اجرای شریعت مسیری جز انتخاب آزادانه و آگاهانه انسانها ندارد ، چرا که مکتب رضوی بنیان کار خود را بر ترویج عقل گذاشته است و محور حرکت دینی ما گفتمان خردورزانه باید باشد. در واقع پرچمدار گفتگو بین ادیان و مذاهب مسلمانان و پیروان اهل‌بیت (ع) هستند که باید همواره پیشگام گفتگو با دیگر مذاهب و ادیان باشند.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه ملاک و چراغ راه گفتگو با این ادیان پیدا کردن مشترکات و تاکید بر آن است، اظهار داشت: جامعه بشری از پیروان اهل بیت باید رویکرد مسالمت‌آمیز بودنش را بشنود و راه آن تسلیم نیست، بلکه پیدا کردن نقاط مشترک است.

وی ادامه داد: در این رویکرد اقناعی بر مدارا با مردم تاکید شده، چرا که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ارتباطات مسلمانان با غیرمسلمانان بیشتر شده است و حتی از این ارتباط نیز گریزی نداریم و این رویکرد عقلانی یک حکمت عملی را برای ما معین می‌سازد و آن محبت کردن به مردم است.

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه گروه‌های تکفیری با توجیه ظلم و کشتار مسلمانان در جامعه اسلامی رشد کرده‌اند اظهار داشت: در زمانه ما اگر بخواهیم سهمی در احیای مجدد اسلام در جهان و مکتب اهل بیت (ع) داشته باشیم، باید همواره خشونت و افراطی‌گری ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که جهان علیه خشونت و افراطی‌‌گری را مطرح کرده بود، تصریح کرد: این سخنان با اقبال عمومی روبرو شد و با اجماع به تصویب رسید که این برای ما یک پیروزی است. پیروزی در مقابل کسانی که سالها تلاش کردند ایران را حامی تروریست معرفی کنند و حال می‌بینند پرچم مقابله با افراطی‌گری به دست ایران اسلامی است.

نهاوندیان اضافه کرد: ما از این فرصت باید استفاده کرده و در حرکت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از این موضع استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تصریح کرد: مذاکرات نماد دیگری برای ما شد که ایران اسلامی را ارائه کننده الگوی گفتگو در جهان معرفی کند که در این راستا جنبه فرهنگی این حرکت از جنبه سیاسی، اقتصادی و هسته‌ای اش بسیار مهمتر است.

وی افزود: جهانیان دیدند ایران به دنبال جنگ و تسلیحات کشتار جمعی نیست و اگر دیگران گمان بردند که آماده گفتگو است از چنان قدرت منطقی برخوردار است که می‌تواند طرف مقابل را که با سوءظن کار خود را آغاز کرده بود، با منطق به نقطه‌ای برساند که خودشان قطعنامه ظالمانه شورای امنیت را لغو کنند و همواره بر حقوق هسته‌ای ایران اذعان کنند.

نهاوندیان تاکید کرد: طرف غربی در این منطق رویکرد تخاصم خود را به رویکرد همکاری در مذاکرات هسته‌ای تبدیل کرد که این اعجاز مکتب رضوی است و گفتمان تعامل را به همراه دارد. توفیق ایران در مذاکرات هسته‌ای تصویر تهدیدآمیز و ترسناکی که دشمنانش به وجود آورده بودند را از بین برد و مسیر گسترش همکاری با ایران به وجود آمد.

وی اضافه کرد: به دنبال گسترش همکاری‌ها و رفت‌ و آمد روافزون هیئت‌های اروپایی اقتصادی و سیاسی در ایران به وجود آمد که این نشان از تغییر جدی در رویکرد است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: ما به عنوان خادمین فرهنگ رضوی باید در قول و عمل اصل اساسی مکتب رضوی را ترویج کنیم که آن فرهنگ گفتگو است که البته با این منش و ادبیات گفتگو هم می‌خواهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما همواره در ایجاد ارتباط با دیگران در جهان حتما برنده میدان خواهیم بود، آنها همواره به دنبال بستن راه گفتگو هستند و اجازه بروز عقل و منطق را نمی‌دهند، اما ما همواره با استدلال و منطق حرکت رو به جلو داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکرات ، هسته ای ، موفقیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار