پولیتیکو مدعی شد: سایت پارچین تهدیدکننده توافق هسته‌ای ایران است

پولیتیکو در یادداشتی نوشت سایت نظامی پارچین در بحث توافق هسته‌ای ایران به داغ‌ترین موضوع در محافل سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پولیتیکو در یادداشتی به موضوع جایگاه سایت پارچین در توافق هسته ای ایران پرداخت. 

پولیتیکو در این باره نوشت بحث ها در خصوص سایت پارچین به عنوان یکی از مهمترین مفاد توافق هسته ای ایران در حالی شدت یافته است که منتقدان این توافق در کنگره می کوشند مانع از تصویب آن شوند. قرار است کنگره 17 سپتامبر (26 شهریور) رای نهایی خود را درباره توافق هسته ای ایران اعلام کند.

با حمایت چندین نماینده مطرح کنگره از توافق هسته ای ایران، احتمال می رود این توافق حتی از رای گیری 26 شهریور جان سالم به در برد؛ اما اصرار منتقدان در خصوص سایت پارچین، نگرانی هایی را درباره سنگ اندازی های مخالفان در کنگره به وجود آورده است. 

در حال حاضر، مخالفان با مطرح کردن موضوع بازرسی های گسترده و نامحدود از تمامی سایت های نظامی در داخل خاک ایران، می کوشند توافق این کشور و شش قدرت جهانی را در خصوص بازرسی از سایت پارچین پراشکال جلوه دهند.

موافقان توافق هسته ای معتقدند هیچ کشوری اجازه بازرسی های گسترده از سایت های نظامی خود را نمی دهد. از این رو این موضوع را منتفی می دانند.

این درحالیست که مخالفان همچنان بر ادعاهای گذشته خود مبنی بر فعالیت های مشکوک هسته ای در سایت پارچین اصرار داشته و خواهان اعتراف گرفتن از مقامات ایرانی در این خصوص هستند. خواسته ای که دولت اوباما آن را غیر واقعی و غیر معقول توصیف کرد.

هفته گذشته، گزارشی مغرضانه منتشر شد که در آن به ادعایی واهی در خصوص حق ایران در تهیه نمونه هایی از سایت پارچین پرداخته بود.

نمایندگان جمهوری‌خواهی همچون جان بینر – رییس مجلس نمایندگان کنگره – و لیندسی گراهام – سناتور کارولینای جنوبی – با تکیه بر این گزارش، دور جدیدی از حملات را بر دولت اوباما آغاز کردند. منتقدان اظهار داشتند اگر ایران خود به تهیه نمونه هایی از سایت پارچین اقدام کند، این کشور مسلما نمونه هایی را در اختیار بازرسان آژانس قرار خواهد داد که آثاری از فعالیت های هسته ای گذشته در آنها مشاهده نخواهد شد. این درحالیست که صحت این گزارش تکذیب شد.

به باور دولت اوباما، موضوع پارچین بیش از حد بزرگنمایی شده است. مقامات دولت آمریکا در همین خصوص اظهار داشتند دستگاه های اطلاعاتی غرب تصاویر واضحی را از فعالیت های گذشته ایران در این سایت تهیه کرده اند.

غربی ها مدعی هستند ایران در یک دهه گذشته بارها با بولدوزر، بخش های مشکوک سایت پارچین را تخریب کرده است تا هیچ شواهدی مبنی بر فعالیت های هسته ای در این سایت برجای نماند. آنها با تکیه بر این ادعاها اظهار داشتند: "بنابراین نمی توان انتظار داشت نمونه هایی که از این سایت به دست می آید، حقایق فعالیت های هسته ای گذشته ایران را در آن مکان آشکار کند."

این درحالیست که مقامات ایرانی، همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای اصرار داشته و رهبر معظم ایران نیز با صدور فتوایی اظهار داشته است اسلام، تولید سلاح هسته ای را ممنوع کرده است. 

ایران و شش قدرت جهانی، 14 ژوئیه (23 تیر) به جمع بندی مذاکرات هسته ای دست یافتند. طبق این توافق، قرار شد در ازای محدود شدن فعالیت های هسته ای ایران، تحریم های مالی و اقتصادی علیه این کشور لغو شود.

آمریکا و پنج کشور مذاکره کننده مدعی شدند به موجب توافق هسته ای ایران، این کشور دست کم تا یک سال دیگر امکان ساخت سلاح هسته ای را نخواهد داشت.  

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار