تبریز؛

آذربايجان شرقي 30 درصد توليدات فرش کشور را به خود اختصاص داده است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز گفت: آذربايجان شرقي 30 درصد توليدات فرش کشور را به خود اختصاص داده است.

چمنی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت:علی رغم اینکه فرش یک کالای فرهنگی و هنری است طی سالهای اخیر در حوزه تحریم قرار گرفته بود و این در حالی است که طبق قوانین بین اللملی حوزه هنر و فرهنگ نباید در حوزه تحریم قرار گیرد.

چمنی افزود: با توجه به اقدامات وزیر امور خارجه دکتر ظریف اقدمات مهمی در راستای رفع تحریم فرش صورت گرفته است که از ابتدای شروع رفع تحریم ها فرش ایران جز اولین کالاهای رفع تحریم خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه فرش ایران به ویژه آذربایجان شرقی در جهان تصریح کرد: فرش ایرانی از گذشته های دور پرفروش ترین فرش جهان و بافنندگان ایرانی بهترین بافنندگان دنیا شناخته شده اند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه های بین اللملی در معرفی بیشتر و ارائه آثار برجسته  نقش مهمی دارند، اذعان کرد: بیش از 50 درصد آثار ارائه شده در نمایشگاه فرش ایران که در 1 تا 7 شهریور ماه در تهران برگزار می شود همانند 2 دوره قبل ازهنرمندان و تجار استان آذربایجان شرقی است.

کارشناس ارشد فرش های هنری و نفیس ایران با انتقاد از عملکرد مرکز ملی فرش ایران گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه فرش تبریز در ایران و جهان متاسفانه امسال  با وجود اینکه بیش از 50 درصد فرش های نمایشگاه تهران از استان آذربایجان شرقی است و به صراحت می توان گفت بهترین و برجسته ترین فرش های نمایشگاه نیز از استان آذربایجان شرقی است ولی تجار و بافنندگان این استان هیچ نقشی از بابت برگزاری و انتخاب غرفه های نماشگاه نداشته اند و در واقع هیچ نقشی در مدیریت این نمایشگاه نخواهند داشت.

وی ادامه داد: این در حالی است که با توجه به تجربه و توانمندیهای بافندگان و تجار استان آذربایجان شرقی  در واگذاری و مدیریت غرفه ها طی 2 دوره قبلی مسئولیت برگزاری این نمایشگاه  و نحوه انتخاب و جایگاه غرفه ها باید بر عهده بافنندگان و تجار این استان قرار می گرفت.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه فرش  ایران امسال برعهده یک شرکت خارجی گذاشته شده است،اذعان کرد:بخش خصوصی از 2 ماه قبل هزینه غرفه ها را از تجار و بافنندگان اخذ کرده است که این امر منجر تحقر و ناراحتی بافنندگان و تجار شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریزبا انتقاد از عملکرد رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: متاسفانه  مرکزملی فرش ایران، فرش آذربایجان شرقی را غریبه می بیند و با وجود اینکه تبریز پایتخت قالی جهان است در مدیریت جدید این مرکز آذربایجان شرقی هیچ نقشی در برگزاری نمایشگاه ندارد توجه چندانی  نیز به مشکلات و جایگاه بافنندگان و تجار استان آذربایجان شرقی نمی شودو این درحالی است که اکثر مدیریت های قبلی به این امر توجه بیشتری داشتند.

وی تاکید کرد: باید جایگاه استان آذربایجان شرقی که جز مهم ترین متولیان فرش کشور در جهان است حفظ شود که امیدواریم با پی گیرهای مدیران استانی و بنده  تاثیر نقش و سهم استان در برگزاری اینگونه نمایشگاها به مسئولین مربوطه ابلاغ شود تا با استفاده از توانمندیهای استان بتوان گامهای تاثیر گذاری در اقتصاد کشوربرداشت.

اسماعیل چمنی در ادامه رشته فرش را دارای اهمیت ویژه ذکر کرد وگفت : هیچ صنعتی مانند فرش نیست که بتوان با هزینه اندک برای یک نفر اشتغال ایجاد نمود و با توجه به اینکه صنعت اول در استان فرش می باشد بایستی تمام اعضاء خانواده فرش دست به دست هم داده و با وحدت و همکاری حافظ منافع فرش باشند.

وی به کاهش آمار بافندگان فرش که در برخی محافل مطرح می شود اشاره کرد و افزود: بافندگان تبریز جز برجسته ترین بافنندگان کشور و دنیا هستند ولی از لحاظ درآمد کم درآمدترین و کم امکانات ترین بافندگان می باشند.

وی خاطر نشان کرد: اين صنعت در اشتغالزايي نقش زيادي دارد و حمايت از اين صنعت نيازمند حمايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اسلامی کلان شهر تبریز با اشاره به اینکه فرش تنها کالایی است که تولید آن با محوریت ایران انجام می شود، گفت: در این میان فرش تبریز مظلوم واقع شده است و تکلیف افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند مشخص نیست و باید به این عرصه توجه بیشتری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه آذربايجان شرقي 30 درصد توليدات فرش کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: بر این اساس باید در چارچوب حفظ منافع ملی که یکی از عوامل حفظ منافع ملی توجه به مشکلات مردم است باید تلاش شود بدون واسطه اقدام به حمایت و خریداری فرش از تولید کنندگان صورت گیرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریزبا اشاره به اینکه طرحهای فرش تبریزبا توجه به رنگ بندی و نوع طرح از جایگاه ممتازی برخوردار است، تاکید کرد: عزم استانی برای حفظ و توجه به جایگاه  فرش استان لازم است که در این راستا توجه به زیر ساختارها، امنیت ، بیمه ، اقتصاد هنرمندان باید جز الویت ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: فرش تولید ملی است و هنر اول صنعت اول کشور با قدمت بیش از 3 هزار ساله محسوب می شود و در این راستا با توجه به اینکه نیاز مبرم برای ایجاد یک مدیریت واحد برای هنر است باید  فرش ایران با توجه به جایگاه و اهمیت آن در تولید و صادرات ملی به سازمان ملی فرش واگذار شود و یا زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور ، یا سازمان صنعت و معدن و یا اتاق بازگانی قرار گیرد.

اسماعیل چمنی حوزه فرش را يکي از شاخص هاي اولويت درآمد برای تامين منابع درآمدی استان  وکشورخواند و افزود: باید در قانون انعطاف داشته باشیم و داشتن مدیریت واحد در این عرصه می تواند در حفظ جایگاه بیشتر این هنر و حل بسیاری از مشکلات و مسائل فرش تاثیر گذار باشد.

گفتنی است: با توجه با جایگاه فرش تبریز و حضور تجار آمریکایی در بهمن ماه امسال در ایران انتظار می رود طبق خواسته فعالان این عرصه از سوی مسئولین کشوری و استانی توجه ویژه ای در راستای معرفی و عرصه آثار فرش تبریز صورت گیرد.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.