افزایش سهم ایران در میدان گازی شاه‌ دنیز آذربایجان

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تهران و باکو​ از تمایل ایران برای افزایش سهم خود در طرح توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان خبر داد.

افزایش سهم ایران در میدان گازی شاه‌دنیز آذربایجانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، محمود واعظی، رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تهران و باکو​، از تمایل ایران برای افزایش سهم خود در طرح توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان خبر داد.

واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را بر عهده دارد، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان اعلام کرد اکنون مذاکراتی جدی در این رابطه بین تهران و باکو در جریان است.

وی گفت: «مذاکرات بر سر افزایش سهم ایران در طرح توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز آذربایجان با طرف آذربایجانی در حال انجام است.»

واعظی افزود: «شرکت ملی نفت ایران هم اکنون یکی از سهامداران پروژه توسعه میدان گازی شاه دنیز است و ما هم اکنون در حال مذاکره برای افزایش سهم خود در این طرح هستیم.»

شرکت ملی نفت ایران در فاز دوم میدان شاه دنیز واقع در بخش آذری دریای خزر ١٠ درصد سهم دارد. شرکتهای بی‌‍پی با 28.8 درصد، آذربایجان اس‌دی با 10 درصد، اس‌جی‌سی آپستریم با 6.7 درصد، پتروناس با 15.5 درصد، لوک اویل با 10 درصد و تی‌پی‌ای‌او با 19 درصد از دیگر سهامداران میدان گازی شاه دنیز هستند.

مهدی محتشمی، رئیس دبیرخانه مشترک ایران و آذربایجان پیشتر به خبرگزاری ترند گفته بود: «خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) می‌‎تواند مسیری مطمئن برای صادرات گاز ایران به اروپا باشد.»

وی گفت: «تهران و باکو زمینه‌های مشترک بسیاری برای همکاری در بخش‌های نفت و گاز دارند و صادرات گاز از ایران به نخجوان، مشارکت ایران در خطو لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) و خط لوله گازی ترانس آناتولین (تاناپ) و نیز همکاری در پروژه‌هایی در دریای خزر از جمله این همکاری‌‎هاست.»

انتظار می‌رود توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز تولید کل سالیانه این میدان گازی را 7 میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

قرار است گاز میدان شاه دنیز از باکو و با خط لوله قفقاز جنوبی به مرز ترکیه و از آنجا با خط لوله ترنس آناتولین (خط لوله گازی آذربایجان-ترکیه) به اروپا منتقل شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار