ارتباط با انگلیس بر اساس هوشیاری و در نظر گرفتن تجربیات گذشته است

سفیر سابق ایران در اسپانیا گفت: فعالیت سفارتخانه‌ها می‌تواند برای مبادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور مفید باشد.

"سیدداود صالحی" سفیر سابق ایران در اسپانیا و کوبا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجیگروه سیاسیباشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در ایران اظهار داشت: بنده به عنوان یک دیپلمات و به عنوان کسی که از اعضای وزارت خارجه هستم، از هر نوع ارتباط دیپلماتیکی استقبال می‌کنم، چرا که به هر حال اگر سفارتخانه‌ای فعال باشد، می‌تواند برای مبادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور مفید باشد.
 
صالحی درباره برخی از نگرانی‌ها در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس گفت: مردم ما حق دارند نگران باشند چرا که خاطرات تلخی از نفوذ و دخالت انگلیسی‌ها به یاد دارند، اما با وجود رهبری مقتدر و خوش فکر، به همراه دستگاه‌های نظارتی و نیروهای مسلح خودمان نیازی به نگرانی نیست.
 
وی افزود: البته ما باید با دولت انگلیس با هوشیاری تمام و در نظر گرفتن تجربیات تاریخی‌مان عمل کنیم. ایران از یک غرور سیاسی بالایی برخوردار است و ملت ایران اجازه نخواهد داد که انگلیس با قراردادهای ننگین و نفوذ در کشورمان بر ما سلطه پیدا کند. ما باید روابطمان با انگلیس را دوباره استارت بزنیم و آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهیم و اگر آن‌ها حسن نیت خودشان را نشان دادند، روابطمان را تقویت کنیم.
 
مدیرکل سابق آمریکای لاتین در وزارت خارجه در مورد تفاوت سطح روابط دو کشور در گذشته و اکنون گفت: سفارتخانه به عنوان نماینده تام‌الاختیار یک کشور محسوب می‌شود اما وقتی سفارت به سطح کاردار تنزل پیدا می‌کند، این نشان دهنده این است که روابط دو کشور دچار مشکل است و نیازمند اعتمادسازی است. انگلیس نیاز دارد که از این فرصت استفاده کند.
 
این سفیر سابق ایران در اسپانیا در مورد فواید ارتباط مجدد با انگلیس گفت: اکنون اتباع ما به راحتی می‌توانند ویزا بگیرند و مجبور نیستند تا برای این کار به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کنند، دانشمندان و جامعه دانشگاهی ما می‌توانند با دانشمندان و دانشگاهیان آن‌ها ارتباط داشته باشند و همین طور توریست‌های آن‌ها می‌توانند از کشور ما دیدن کنند. ما می‌توانیم بین انگلیس و دیگر کشورهای غربی یک رقابت ایجاد کنیم.
 
صالحی در پایان تأکید کرد: بنده نه تنها این ارتباط مجدد را مضر نمی‌دانم بلکه معتقدم این بازگشایی می‌تواند با مذاکرات و بده بستان‌ها به کاهش خیلی از تشنجات و سوءتفاهم‌ها کمک کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار