شبکه‌های اجتماعی، جای داستان‌های رادیو را پر کرده است

عرصه فرهنگی با جذابیت خاصی که دارد، همچنان مخاطب را پای رادیو نشانده است، اما امروز با فراگیری فضاهای اجتماعی، توانسته جای داستان‌های رادیویی را پر کند.

صدرالدین شجره، کارگردان و نویسنده اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نمایش‌های رادیویی تفاوت شایانی در این سال‌ها نداشته است، اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به آن نگاه کنیم، کمیت‌های آن کاسته شده و بیشتر جهت نگاه کارگردان‌ها به سوی کیفیت چرخیده است.

وی ادامه داد: امروزه کمیت نمایشنامه‌ها، نوع نگارش و تنظیم‌کردن برای رادیو نیازمند دستمزدی بیشتر است. دستمزد و تعداد جلسات برای ضبط یک نمایش رادیویی ثابت است و حالا اگر تغییر در روزها و یا ساعت ضبط رخ دهد، از خودگذشتگی افراد گروه ضبط را نشان می‌دهد.

شجره کارگردان رادیو نمایش در خصوص حضور پیشکسوتان درنمایش‌ها افزود: همکاری با آدم‌های حرفه‌ای و پیشکسوتان که سالیان دوری است در این عرصه حضور دارند، نیاز به ساعت‌ها تمرین و تکرار نیست و این سرعت در کار را افزایش می‌دهد.

وی از تغییر در ساختار نمایش‌های رادیویی بیان کرد: نمایش‌های رادیویی از ساختار استاندارد جهانی و ایرانی برخوردار بوده و همیشه در کارها چینش سردبیران و بازیگران تغییر نکرده است.

شجره افزود: برای ضبط و تمرین یک نمایش رادیویی تمام هنرمندان و عوامل روح و شخصیت خودشان را درگیر کار می‌کنند، حال اگر جریان اقتصادی خوبی در کار نباشد، حتی خود من هم ترجیح می‌دهم معاش زندگی‌ام را از جای دیگری تأمین کنم.

وی در خصوص نویسندگی و تنظیم رمان‌های خارجی به نمایش‌های رادیویی بیان کرد: برای کسانی که نوع نگارش و قالب این رسانه را بشناسند، تنظیم‌کردن و دست به قلم شدن برایشان کار مشکلی نیست و می‌توانند به خوبی هویت و ساختار داستان را حفظ کنند.

شجره تأکید کرد: نمایش رادیویی، که یک نوع بازیگری و ایفای نقش است، نه روایت داستان و یا قصه‌گویی، در این عرصه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی به جذب مخاطبان، به خصوص جوانان اشاره کرد و گفت: رادیو به خصوص نمایش‌های رادیویی مخاطب خود را دارد، کسانی که رادیو را دوست داشته باشند به حتم شنونده همیشگی رادیو و نمایش‌های رادیویی هستند.

وی افزود: یک کار فرهنگی جذابیت خاص خودش را دارد، اما با توجه به تقسیم‌بندی که در فراگیری رسانه‌های جدید به وجود آمده است، شاید دیگر مانند گذشته فضا و ساعت روز را رادیو پر نمی‌شود و شبکه اجتماعی، فضاهای مجازی جای «قصه‌های شب» و داستان‌های رادیو را پر کرده است.

شجره تأکید کرد: نمایش‌های رادیویی در طیف سن خاصی تعریف نشده است، بلکه نمایش رادیویی نگاه گسترده‌تری به مخاطبین خود دارد، نسل جدید و جوان‌های امروز به دنبال فضایی شاد و بزن و بکوب هستند.

وی در خصوص مؤلفه‌ انتخاب بازیگران نمایش‌های رادیویی عنوان کرد: در درجه‌ اول متنوع بودن نوع صدا و درجه سنی صدا که به شخصیت بیاید در اولویت است و حس و نوع بازی که تأثیرگذاری به سزایی بر رویاپردازی و تخیل مخاطب دارد.

شجره در پایان خاطرنشان کرد: برای کسانی که علم و پایه نمایش را بشناسند و به طور حرفه‌ای رادیو را گوش دهند، با دیدگاه منتقدانه‌ای کار را گوش می‌دهند و همچنین در زمان تمرین حساس‌تر به کار می‌پردازند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار