ساری؛

افتتاح کمپ کوهستانی شمال دماوند

کمپ کوهستانی در شمال دماوند افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، این مراسم که در روستای ناندل در جبهه شمالی کوه دماوند برگزار شد.

مدیرکل کمیته طبیعت گردی کشورگفت: قله دماوند یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعت گردی کشور است که هرساله کوهنوردان زیادی از سراسر جهان، برای صعود آن به ایران می آیند اما تاکنون به دلیل ضعف زیرساخت‌ها، امکان ارائه خدمات استاندارد که شان ایرانی را در برابر میهمانان خارجی حفظ کند وجود نداشته است.

محمد علی فیاضی افزود: هجوم خارج از ظرفیت کوهنوردان ایرانی به جبهه جنوبی دماوند سبب آلودگی محیط زیست، آسیب دیدن پوشش گیاهی و جانوری منطقه و از بین رفتن آرامش کوهستان در این رخ دماوند شده است و این مسئله برای این اثر طبیعی ملی قابل قبول نیست و ایجاد کمپ کوهستانی شمالی دماوند که بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده است، نیازی مبرم در این حوزه به شمار می‏ رفت.

مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی و طبیعت گردی اسپیلت البرز به‌عنوان مجری تورهای طبیعت گردی و کوهنوردی در داخل و خارج کشور در این باره گفت: کمپ کوهستانی شمالی، شامل دو مجموعه مکمل است که یکی در روستانی ناندل در ارتفاع دو هزار و 300 متری دامنه ‌های شمالی دماوند ساخته شده و دومی کمپ پیشرفته کوهنوردی است که در ارتفاع 4350 یال شمال شرقی دماوند به صورت پرتابل برپا شده و در میانه مسیر صعود قله دماوند، محل استقرار و خدمات رسانی به کوهنوردان است.

سهند عقدایی گفت: اقامت کوهنوردان در لوج چادرهای اختصاصی، برپایی آشپزخانه مجهز با حضور آشپز مجرب در ارتفاع، وجود چادرهای غذاخوری و گردهم آیی کوهنوردان در ارتفاع و تعهد به حفظ و پاکیزگی محیط آسیب پذیر کوهستان، از اهداف حاکم بر این پروژه بوده است.

این مجموعه شامل سالن غذاخوری، آشپزخانه، حمام و دستشویی به اندازه کافی و همچنین چادرهای استاندارد دو نفره در محوطه‌ای زیبا برای اقامت گردشگران بوده و ظرفیت پذیرش 30 نفر گردشگر و بیش از 5 نفر خدمه را دارد.

مجریان این طرح با الگوگیری از نمونه های مترقی زیست محیطی روز جهان، برای نخستین بار در ایران طرح حمل فضولات انسانی به ارتفاعات پایین کوه را اجرا کردند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ساری ، کوهستانی ، شمال ، دماوند ، کمپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.