باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

موش هایی که درخواست پلاک ثبتی دارند ! + تصاویر

آماده‌باش و برنامه‌‌ریزیهای چند روز گذشته شهرداری موجب شد تا موشی را در بازدید رویت نکنیم.

 به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان :

شاید باور این مسئله برایتان سخت باشد که در کنار انسان‌هایی که به سرعت در عصر ماشین به دنبال هدف می‌دوند رقیب هایی پیدا شده که سرعت آنها از مردمان پایتخت بیشتر شده ودر برخی مناطق حتی دیگر سرعت آنها ورد زبان نیست بلکه جمعیت و دغدغه  آنها برای سکونت به یکی از معماهای شهر تبدیل شده است و باید مراقب باشیم تا رکورد گینس را از آن خود نکنند!


موش هایی که درخواست پلاک ثبتی دارند ! + تصاویر



موش هایی که درخواست پلاک ثبتی دارند ! + تصاویر
شرایطی برای انسان‌ها فراهم شده است که باید موش ها را به رسمیت بشناسند و کم کم شهر را برای آنها خالی کنند.


کارتونی که در کودکی برای تفریح و سرگرمی به تماشای آن می‌نشستیم به داخل شهر آمده تا شیرینی کودکی را به جهنم وحشت بزرگسالی تبدیل کند.


در هر حال جمعیت و قدرت آنها به حدی رسیده که قانون شهر را شاید به نفع خود تغییر دهند. براساس آخرین سر شماری مشخص شد که جمعیت آنها از انسان‌ها در حال پیشی گرفتن است!


موش هایی که درخواست پلاک ثبتی دارند ! + تصاویر


از این رو بازرسی‌ها و ارائه راهکارها شدت گرفت، این مسئله سالیانی به طول انجامید تا جایی که دیگر مسئولان به پای کار آمدند اما باز هم نتیجه بخش نبود و بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان و بازرسی‌هایی که انجام شده بود نهایتا در زمستان سال گذشته، میزان رشد موش ها را نزولی اعلام کردند و موعد بعدی بازدید را تابستان گفتند تا صحت و سقم ادعاها ارزیابی شود.


از این رو رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر از خبرنگاران که نمایندگان افکار عمومی هستند درخواست کرد تا مکان های احتمالی یا به عبارتی جولانگاه موش ها را معرفی کنند تا بار دیگر این مسئله مورد ارزیابی قرار بگیرد.


اواخر تابستان زمان اعلامی کمیسیون سلامت برای ارزیابی این مهم بود که با جمعی از خبرنگاران و مسئولان شهری به جولانگاه موش‌ها رفتیم؛ جولانگاهی که انگار از قبل و در فراخوانی به موش ها از آنها خواسته شده بود که امروز در حضور خبرنگاران و در شهر آفتابی نشوند!


زمانی که ماشین توقف کرد به آرامی و با رصد همه جانبه جمعیت گام برداشتیم تا همانند روزهایی که موش ها رژه می‌روند شاهد زیر دست و پا رفتن آنها نباشیم، اما کمی که پیش رفتیم با جلوه ‌دیگری از شهر که روزهای دیگر در آن محیط ناممکن بود مواجه شدیم ، خیابان و جوی‌هایی که برق تمیزی آنها چشم را خیره می‌کرد!


تمیزی که رد پای آن را در شهر نمی توان پیدا کرد و این حکایت از آماده باش شهرداری برای بازدیدکنندگان امروز بود که البته این مسئله از چشم تیزبین خبرنگاران به دور نبود...


به هر حال با چشم‌پوشی از برنامه‌های تدارک دیده شده برای عدم حضور موش‌ها به تحقیقات خود ادامه دادیم و به راه افتادیم.


چهارراه مولوی، خیابان مصطفی خمینی اولین مقصد بود، کسبه این منطقه که خبر به آنها اشتباه رسیده بود از ترس ماموران سد معبر به جمع‌آوری لوازم خود از پیاده‌روها پرداخته بودند و بعد از آنکه متوجه شدند هدف موش‌های شهر است نفس راحتی کشیدند.


برخی حقایق را گفتند و برخی دیگر در حضور ماموران شهرداری پاسخ‌های حقیقی خود را به سختی قورت دادند.


یکی از کسبه از کاهش جمعیت موش می گوید که نسبت به چند ماه گذشته کمی بهتر شده است.


کمی جلوتر که رفتیم یکی از فروشندگان که مشغول جمع‌آوری خود از ترس ماموران سد معبر بود به خبرنگار ما گفت: اوضاع تغییری نکرده و موش های بزرگ همچنان وجود دارند.در ظاهر اوضاع نشان از جمله "همه چیز آرام است" داشت اما ...


*موش‌ها همچنان همانند گنجشک تردد دارند 


مقصد دیگر خیابان صاحب جمع بود که اوضاع کمی متفاوت بود و دیگر نیازی نبود که از کسبه سوال بپرسیم چرا که لانه موش ها به راحتی اوضاع آن منطقه را فریاد می‌زدند.


اولین کاسب آن منطقه گفت که تعداد موش ها زیاد است و اوضاع هیچ تغییری نکرده است.


یکی از اغذیه‌فروشان لانه موش ها را نشان می داد که جمعیت زیاد جوندگان موذی باعث خالی شدن زیر درخت شده‌است، شهرداری باید این مکان را بازسازی کند.


فروشنده دیگری زیادی موش ها را به تردد گنجشک تشبیه کرد که موش‌ها به تعداد گنجشک در شهر تردد می‌کنند و سموم شهرداری که چند باری از آن در این منطقه استفاده شده تاثیری نداشته است.


قسمت دیگر خیابان و جوی پر از زباله نگاهمان را به خود جلب کرد که این مسئله جولان موش ها را شدت می‌بخشد و گذشته از شهرداری همکاری شهروندان را نیز می‌طلبد.


در آخرین مقصد که میدان شوش بود ، رد پای موش ها به راحتی می توان احساس کرد؛ تعداد لانه‌های آنها از مکانهای قبلی بیشتر بود ، شکایت کسبه نسبت به منطقه قبل بیشتر و رضایت آنها کمتر بود.


تعداد لانه موش ها نشان از آن داشت که اگر دیر بجنبیم تا چند وقت دیگر درخواست پلاک ثبتی خواهند کرد!!


رهگذران و کسبه این منطقه را جولانگاه موش‌ها اعلام کرده‌اند . بسیاری از آنها می‌گفتند که شب و صبح زود به اینجا بیایید تا حقیقت از نزدیک ببینید که موش‌ها چه جولانی می‌دهند.


 یکی از شهروندان گفت که شهرداری چند روز است اقدام به تمیز کردن و از بین بردن موش‌ها در این منطقه کرده است.

در این میان طعمه گذاران موش‌ها نظر ما را جلب کرد که آیا این اقدام همیشگی است یا حضور خبرنگاران باعث حضور طعمه‌گذاران شده که البته سوالی بی‌پاسخ خواهد ماند...


جدا از آماده‌باش شهرداری و آرام بودن اوضاع ، شواهد نشان می داد که جمعیت موش‌ها نسبت به گذشته روندی کاهشی دارد اما چشمگیر نیست.


*آموزش اصناف یکی از مولفه‌های تاثیرگذار است


 بازدید اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر حقایقی را روشن کرد اما سیاه و سفید این موضوع همچنان همشهریان را آزار می‌دهند.


رحمت‌اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت  و محیط زیست شورای شهر می گوید: سرشماری سال گذشته  رقم یک میلیون و 800 هزاری موش ها را نشان می دهد که البته آخرین سرشماری آذر ماه امسال اعلام می‌شود و مشارکت  شهروندان نیز بسیار با اهمیت است بطوری که باید آموزش اصناف به سمت و سویی پیش برود که کسبه نیز با وظایف خود برای کاهش جمعیت موش ها آشنا شوند.


*خطر موش ها را جدی بگیریم !


در هر حال ، گذشته از برنامه‌ریزی برای کاهش جمعیت موش ها و خصوصا آماده باش شهرداری در این چند روز برای انهدام آنها ،باید بدانیم که اگر این موضوع جدی گرفته نشود در مدت زمان کوتاهی سیر صعودی به خود خواهد گرفت و رویای درخواست پلاک ثبتی از سوی موش ها به واقعیت تبدیل می‌شود.


گزارش : شبنم رخ‌فیروزگرانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۴:۳۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
شرکت آفند شیمی مبتکر و مخترع تله موش چسبی در کشور و تولید کننده بزرگ ترین تله موش کش با نام تله موش ضربتی .بهترین راهکار مبارزه با موش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
چرا دوست داران و حامیان حقوق حیوانات برای جلو گیری از کشته شدن موشها جمع نمیشوند ولی برای کشتن سگها و گرگهایی که زندگی برخی گله داران را به خطر انداخته اند بیانیه صادر میکنند و تجمع دارند ؟
آخرین اخبار