سمنان؛

ابراز نگرانی ابتکار از اب های زیرزمینی در ایران

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وضعیت بحرانی 300 دشت در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ دکترمعصومه ابتکار، با بیان اینکه دولت یازدهم در بدترین شرایط زیست‌محیطی ،کشور را تحویل گرفت، اظهار کرد: مهمترین شاخص این مهم، تراز آبی کشور بود که با شرایط بسیار دشواری روبرو بودیم و متاسفانه با وجود همه فعالیت‌هایی که صورت گرفته این مشکل همچنان پابرجاست چرا که رفع مشکلاتی از این دست نیازمند زمان بسیار زیادی است.

وی، با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی مخزن آب نیستند که هر طور بخواهیم مصرف‌شان کنیم، افزود: سفره آب زیرزمینی، ذخیره استراتژیک است و مخزن آب مصرفی نیستند که به صورت دلخواه از آنها بهره‌برداری کنیم.

 ابتکار،با اشاره به نگرش کشورهای توسعه یافته به سفره‌های آب زیرزمینی، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته بیش از 20 درصد از آب سفره‌ها را برداشت نمی‌کنند مگر اینکه در شرایط بسیار بحرانی و در شرایط تنش آبی ، آنهم مشروط به تعادل‌بخشی و تغذیه سفره‌ها ، حداکثر 40درصد اجازه برداشت می‌دهند .

معاون رییس‌جمهور، از تخلیه 85درصدی سفره‌های آب زیرزمینی کشور در دولت قبل خبر داد و گفت: در این دوره بدون اینکه برنامه‌ای برای تعادل‌بخشی به سفره‌ها، عملیاتی شود و بدون بازسازی چرخه هیدرولوژیک بین رودخانه، سفره‌های زیرزمینی، تالاب‌ها و فعالیت‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری از سفره‌های زیرزمینی، آب برداشت شده است.

رییس سازمان حفاظت‌محیط‌زیست کشور ، وضعیت 300دشت کشور را بحرانی ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در آن دوره علاوه بر بی‌توجهی تمام به این دشت‌ها و سفره‌ها، نه تنها به قوانین بی‌توجهی شد بلکه هیچ برنامه‌ای نیز برای سامان‌دهی به آنها نداشتیم.

 ابتکار،با بیان اینکه دولت یازدهم با بازگشت به قانون و برنامه، حرکتی مبتنی بر دانایی و تجربه بشری را در همه بخش‌ها کلید زد، خاطرنشان کرد: همین حرکتی مبتنی بر دانایی و تجربه بشری باعث ایجاد نوعی آرامش و ثبات در کشور شد و به دنبال آن سرمایه‌گذاری‌ها در همه بخش‌ها بیشتر شد.

وی،با بیان اینکه برخلاف گذشته دیگر در دولت شاهد تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه نیستیم، تصریح کرد: همین مهم در کنار قانون‌گرایی دولت یازدهم باعث شده که سرمایه‌گذران نیز وارد صحنه شده و در بین مردم و در سطح جامعه نیز یک امید و نشاط اجتماعی ایجاد شود.

ابتکار،با بیان اینکه دولت دکتر روحانی، دولتی با برنامه و هدفمند است، افزود: این رویه باعث ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران شده و لذا چشم‌اندازها نیز روشن‌تر از گذشته است.

معاون رییس‌جمهوری،با اشاره به دیدار شب گذشته دولت با مقام‌معظم رهبری، گفت: همین عملکرد و پایبندی به قانون باعث رضایت مقام‌معظم رهبری از دولت یازدهم شده و از این رو بود که فرمودند که کشور در حال حاضر به ثبات و آرامش رسیده است.

وی ادامه داد: این ثبات و آرامش نتیجه تلاش و همدلی همه دولتمردان، مردم، مدیران استانی، تشکل‌های مردم‌نهاد، فعالان بخش‌های مختلف و...است.  

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.