فروش دستگاه‌های لیزر با آموزش‌های تقلبی

افزایش تعداد مراجعه کنندگان برای لیزر، پای عده‌ای سودجو که ادعاهای عجیب و غریبی دارند نیز به این حرفه باز کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استفاده از لیزر برای درمان مشکلات پوستی، سودمند است اما نباید فراموش کرد که قبل از انتخاب لیزر به عنوان درمان باید نکات حائز اهمیتی در نظر گرفته شود. دو سه دهه‌ی پیش بود که لیزر جای خود را در حوزه چشم پزشکی باز کرد و زمانی که اسم آن می‌آمد مردم، اغلب به یاد عمل‌های چشمی می‌افتادند. اما مدتی است که لیزر وارد حوزه پوست شده و اتفاقا طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. شاید طرفداران لیزر به دلیل گسترده بودن کاربردهای آن و تحولی که لیزر در حوزه پوست و مو ایجاد کرده است به این سمت آمده‌اند و لیزر را برای درمان خود انتخاب کردند. 

لیزر درمان است نه معجزه 
در چند سال اخیر لیزر آنقدر جای خود را در حوزه پوست باز کرده است که به گفته یکی از متخصصین این حوزه سوال آخر بیماران این بوده که آیا می‌شود لیزر کرد؟ چرا که تصور همه آن‌ها این است که تمامی بیماری‌ها و ضایعات پوستی با لیزر بر‌طرف می‌شود و به نوعی مردم لیزر را معجزه می‌دانند تا درمان این در حالی است که لیزر به عنوان یک درمان کناری همراه سایر داروهاست و بعد از استفاده از داروهای موضعی می‌توان به آن روی آورد. 

احسانی متخصص پوست و مو در این خصوص می‌گوید: لیزرهایی وجود دارد که 80 تا 90 درصد از ضایعات مادر‌زادی که راهی برای درمان آن‌ها نبود را بهبود می‌بخشد همچنین لیزر برای ضایعات واریس پا، جای جوش، فرو رفتگی جای آکنه، پاک کردن تاتو و . . . نیز کاربردهای فراوانی دارد.  اما لیزر به همین جا ختم نمی‌شود و همیشه جای سودجویان هم به میان کشیده می‌شود مراکزی هستند که دستگاه‌های لیزر را به افراد فاقد صلاحیت می‌فروشند و اتفاقا آموزش کار با این دستگاه‌ها را هم به عنوان جایزه خرید به خریداران عرضه می‌کنند.  آموزش‌هایی که حتی پایه و اساس علمی ندارند و اغلب هم غیر مستند هستند. 

احسانی معتقد است: سه نکته مهم در انجام لیزر باید مورد توجه قرار گیرد که عبارتند از انتخاب بیمار، شرایط انجام لیزر و مراقبت‌های بعد از لیزر.

وی افزود: شاید انجام لیزر کار سختی نباشد ولی تنظیم دستگاه متناسب با رنگ پوست، انتخاب انرژی و نوع دستگاه از جمله مواردی است که متخصصین پوست را از افرادی که این کار را به صورت تجربی یاد گرفتند، متمایز می‌کند. 

انجام لیزر توسط افراد فاقد صلاحیت می‌تواند باعث سوختگی درجه دو و سه، اسکار مالک سفید و .‌.‌. شود که در بعضی مواقع این عارضه‌ها درمان قطعی ندارند و در برخی دیگر حتی تا ده سال زمان لازم است که ضایعه کاملا بر‌طرف شود. 

عده‌ای معتقدند که عارضه ممکن است هر زمان پیش آید و به فرد انجام دهنده لیزر مربوط نمی‌شود اما این متخصص پوست می‌گوید: متخصصین، طرز برخورد با عارضه را به طور دقیق می‌دانند و در مواجه با آنها در کم‌ترین زمان، بهترین تصمیم را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند عواقب جبران ناپذیر رخ دهد. 

از لیزر پوست که بگذریم، این روزها تا 75 درصد از مراجعات برای لیزر موهای زائد است و تنها 25 درصد باقی مانده برای درمان است.  البته خوشبختانه لیزر موهای زائد از جمله موارد کاربرد لیزر است که خطرات کمتری دارد اما بازهم یادآوری این نکته ضروری است که موهای زائد، با لیزر تنها کم و نازک می‌شوند و هیچگاه به کار بردن کلمه ریشه کن در این مورد صحیح نیست.

احسانی راجع به این تبلیغات و ورود افراد غیر متخصص عنوان کرد: به دو دلیل تعداد مراکز غیر مجاز افزایش یافته است اول اینکه چون تعداد مراجعین برای لیزر بسیار است، درآمد خوبی نصیب مراکز غیر معتبر می‌شود و دوم اینکه شاید نظارت خوب و دقیقی وجود ندارد که این دو موضوع باید مد‌نظر مسئولین قرار گیرد.

اما چه لیزر برای پوست و چه برای موهای زائد انتخاب شود اما در هر دو حالت باید مراجعان فریب تبلیغات را نخورند و بدانند که لیزر نوعی درمان است نه معجزه که فرد انتظار دارد. 

گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار