کارشناس اقتصادی راهکار فرهنگ سازی و شفاف سازی در اجرای برنامه‌های مالیاتی دولت ضروری دانست.

محمود تولایی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت و دریافت مالیات را از ضروریات توسعه اقتصادی و اجتماعی یک جامعه ارزیابی کرد و ضمن اشاره به سابقه تاریخی اسلامی آن گفت: نقش مالیات و مشارکت مردم در توسعه زندگی شهروندی برکسی پوشیده نیست و دولت زمانی می‌تواند در دریافت و استفاده از آن به موفقیت لازم دست یابد که بتواند شفافیت لازم در برنامه ریزی و خرج آن داشته باشد و اعتماد لازم را در جهت عدم سوء استفاده و تخلف در صرف مالیات ایجاد کند.

وی افزود: همین که مردم متقاعد شوند که پولی را که می‌پردازند مستقیما باعث توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مربوط به زندگی خودشان می‌شود، حضور و همراهی موثرتر  فعال‌تری خواهند داشت.

تولایی گفت: با دادن آگاهی و دید ارزیابانه نسبت به اهمیت مالیات و ضرورت پرداخت آن می‌توانیم "فرهنگ مالیاتی" جامعه را بالا ببریم و کم کم پرداخت مالیات را از  حالت اجبار به حالت خود جوش و حتی تکلیف در بیاوریم.

وی در ادامه گفت: ایجاد فرصت برای حضور و مشارکت مردم و ایجاد روحیه سهم پذیری در توسعه زیر ساخت‌ها بهترین راه حل جایگزین برای اجبار مالیاتی و به تبع آن فرار مالیایتی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت باید برای اطمینان از اینکه مالیات‌های مردم صرف توسعه می‌شود و مورد سوء استفاده قرار نمی‌گیرد گزارش مشخص و روشنی ارائه کنند.

تولایی در ادامه بهترین محل صرف مالیات در شرایط فعلی را توسعه زیر ساخت‌های شهری به خصوص در شهر تهران برای کاهش ترافیک و آلودگی و اهمیت دادن به زمان شهروندان و کاهش مصرف سوخت دانست.

وی در ادامه توسعه فضای سبز و اعطای یارانه برای استفاده از انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی برای مصارف خانگی را اولویت دوم صرف مالیات بر شمرد.

کارشناس اقتصادی ضرورت احیای زمین‌های کشاورزی و مدیریت در این بخش برای کاشت و پرورش گیاهان شور پسند و خشکی پسند به دلیل قرار گیری کشور ما در منطقه خشک و استفاده از سرمایه آبهای شور را اولویت‌ بعدی صرف مالیات بیان کرد.

وی در پایان به ظرفیت‌های طبیعی و علمی کشور اشاره کرد و گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها براحتی قابل دسترسی و پیاده سازی است و برآیند مثبت این حرکت‌ها در زندگی مردم بروز و ظهور پیدا خواهد کرد و باعث افزایش سطح کیفی زندگی مردم خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
اگه قراره مالیات بگیرن باید ازهر کس درحددرآمد ش بگیرن
آخرین اخبار