در برنامه نگاه یک عنوان شد

جنتی: انقلاب اسلامی فرهنگ ملی و بومی را جایگزین فرهنگ فردی کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در گذشته تلاش می‎شد فرهنگ فردی را جایگزین فرهنگ ملی و بومی ما کنند، اما با انقلاب یک برگشتی به خویشتن داشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک به بررسی آخرین برنامه‌ها و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.
 
وی در ابتدای این برنامه درباره اینکه اگر بخواهید عملکرد وزارت فرهنگ را مرور کنید ارزیابی شما از عملکرد این وزارتخانه چه بوده است و مهمترین دستاوردهایی که ظرف دو سال حاصل شده گفت: در طول سه دهه گذشته همه کسانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیتی داشتند هر یک گام هایی در جهت توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی ما برداشته اند.
 
وزیر فرهنگ اضافه کرد: در این رابطه هدایت های مقام معظم رهبری با توجه به حساسیت های ویژه ای که شخص ایشان نسبت به مسئله فرهنگی کشور دارند همواره هدایتگر بوده و فرمایشات ایشان در طول دو سال گذشته سرلوحه همه فعالیت های فرهنگی ما بوده است.
 
جنتی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ با سلایق مختلف روبه رو هستیم گفت: در این رابطه چه نویسندگانی که کتاب می نویسند تالیف می کنند یا ترجمه می کنند و یا کسانی که در حوزه سینما فیلم می سازند و یا در حوزه هنرهای نمایشی تئاتر اجرا می کنند و یا موسیقی اجرا می کنند با سلایق مختلفی روبه رو هستیم که در این رابطه عناصری داریم که دل در گرو اسلام و انقلاب دارند و تلاش می کنند ارزش های انقلاب را با بهره گیری از ابزارهایی که در اختیارشان است تقویت و تجهیز کنند و یکی از وظایفی که وزارت فرهنگ به عهده گرفته تقویت این جبهه و این نوع عناصر مومنی است که در این حوزه تلاش می کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گروهی دیگری هستند که شاید در این حد انگیزه نداشته باشند ولی در عین حال علاقه مند به خدمت هستند و در این راستا نیز تمام تلاش ما این است که در چارچوب قانون نسبت به آن ها اعمال نظر کنیم.
 
وی تاکید کرد: ما سعی کردیم فضا را برای کسانی که علاقه مند به نوشتن، گفتن و ابراز نظر هستند باز کنیم و اعتقادمان این است که در چنین فضایی است که فرهنگ رشد می کند و در حوزه تجارب آراست که افراد می توانند رشد کنند و با فرهنگ آشنا شوند.
 
جنتی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که دارای یک فرهنگ دیرینه است گفت: در این راستا باید تلاش کنیم که فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان را تقویت کنیم ضمن اینکه ما فرهنگ مان را جزئی از هویت ملی خودمان می دانیم و به فرمایش مقام معظم رهبری فرهنگ در عرض سیاست و اقتصاد نیست بلکه این دو هستند که در ذیل فرهنگ تعریف می شوند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود گفت: در گذشته تلاش می شد که فرهنگ فردی را جایگزین فرهنگ ملی و بومی ما کنند اما با انقلابی که رخ داد ما یک برگشتی به خویشتن خود کردیم و به فرهنگ بومی اسلامی خودمان برگشتیم.
 
وی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص تعریف مقاوم سازی فرهنگ نیز اظهار داشت: وزارت فرهنگ یکی از دستگاه های فرهنگی کشور محسوب می شود و یک دستگاه حاکمیتی است که برای ساخت فیلم، انتشار کتاب، اجرای موسیقی برنامه های نمایشی و سایر فعالیت فرهنگی مجوز صادر می کند و در این جهت نیز تلاش ما براین بوده که فضای فکری که در اختیار جامعه قرار می گیرد فضای سالمی باشد.
 
جنتی به حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: علی رغم حجم وسیعی که در حوزه کتاب شاهد هستیم سعی شده کتاب هایی که در اختیار جامعه قرار می گیرد کتاب های سالمی باشد و در سال گذشته ما برای 72 هزار عنوان کتاب مجوز صادر کردیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه سینما اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه سینما سعی می شود فیلم هایی که به ما ارجاع می شود فیلم نامه آن ها به دقت بررسی شود و شورای صدور پروانه نمایش دقت کند که فیلم ها مطابق فیلم نامه ساخته شده باشند و در این راستا سعی بر آن است که آنچه که عرضه می شود بتواند در جهت تقویت و تحکیم مبانی فرهنگی و دینی کشور باشد.

وی در ادامه به موضوع محکوم سازی و مقاوم سازی فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای بحث مقاوم سازی فرهنگ باید از همه نهادهای فرهنگی و شخصیت های فرهنگی کمک بگیریم و هر یک از این نهادها باید نقش خود را در این راستا ایفا کنند.
 
جنتی درباره اینکه آیا در حال حاضر در همه نهادهای فرهنگی این هماهنگی وجود دارد یا خیر گفت: در مجموع در دولت یازدهم هماهنگی ها نسبت به دولت های گذشته بسیار بیشتر است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در شورای فرهنگ عمومی بیش از 30 دستگاه عضویت دارند که ما با بسیاری از آن ها تفاهم نامه همکاری های فرهنگی داریم.
 
وی یادآور شد: در طول دولت یازدهم ما با بیش از 10 دستگاه و نهاد تفاهم نامه فرهنگی امضا کردیم که این تفاهم نامه مشتمل بر این است که چه همکاری هایی باید از نزدیک با یکدیگر داشته باشیم تا بتوانیم یکدیگر را تقویت کنیم.
 
جنتی تاکید کرد: در مجموع هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دستگاه هایی که مثل سازمان تبلیغات یک دستگاه فرهنگی هستند و یا بخشی از فعالیت هایشان فعالیت های فرهنگی است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص مهمترین مشکلات فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: ما در کشور با ناهنجاری های فرهنگی اجتماعی متعددی روبه رو هستیم و این به دلیل این است که در جامعه ای که زندگی می کنیم گسترش ارتباطات و تحولات بسیار سریع است و این مجموعه ارتباطات ضمن اینکه آثار مثبت فرهنگی دارد چالش های جدی را نیز ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه در بحث خانواده ما با چالش های اساسی روبه رو هستیم اظهار داشت: ما در شورای فرهنگ عمومی که هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه می دهد چهار پنج ماه است که بحث اصلی مان را بحث تحکیم خانواده گذاشته ایم.
 
جنتی در ادامه به یکی از مباحثی که تحکیم خانواده را مورد چالش قرار داده گفت: ازدواج سفید یکی از این مقولات است که مشکلاتی را ایجاد کرده و یکی از چالش های اساسی است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروزه در شرایط جدیدی قرار گرفتیم که به دلیل تحولاتی که در دنیا رخ داده سبک زندگی ما متاثر از این تحولات است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص این که نحوه نظارت بر فضای مجازی چگونه است گفت: این دو قضیه دو بعد دارد یک بعد سلبی و دیگری بعد ایجابی که در بعد سلبی ما یک کمیته تعیین مصادیق مجرمانه را داریم که کار این کمیته این است که فضاهای مجازی مضر حال جامعه است را افراد نتوانند استفاده کنند و این فضاهای مجازی مدام از سوی این کمیته رصد می شود.
 
جنتی ادامه داد: در کنار این اقدام ما بتوانیم محتوای مناسبی را در فضای مجازی ایجاد کنیم که در این رابطه شاهد راه اندازی شبکه ملی هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متولی محتوای فضای مجازی ما هستیم اما از نظر فنی وزارت ارتباطات مسئول فضای مجازی است.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این راستا شده راه اندازی شبکه ملی فرهنگ است که آنچه که اطلاعات فرهنگی موجود است در این شبکه بار می شودو مراکز دیجیتال در همه استان ها و به تدریج با گسترش اینترنت در روستاها ما می توانیم این شبکه را به عمق روستاها نیز ببریم.
 
جنتی اظهار داشت: نهادهای رسمی چون سازمان تبلیغات و یک سری موسسات خصوصی مانند حوزه علمیه قم، موسساتی هستند که از نظر تولید محتوا به ما کمک می کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص اینکه چرا شورای عالی فضای مجازی جلسات خود را به طور مستمر برگزار نمی کند گفت: دلیل عمده این مسئله اشتغالات عمده رئیس جمهور در طی این مدت بوده که بیشتر به مسئله هسته ای توجه داشته اند ضمن اینکه رئیس جمهور علاوه بر عضویت در این شورا در شوراهای متعدد دیگری مسئولیت برعهده دارند لذا طبیعتا نمی تواند حضور مستمری در جلسات شورا داشته باشد.

جنتی در ادامه برنامه با اشاره به این که در حوزه سینما دو شورای وجود دارد که در آن افراد شایسته، متخصص و آشنای به مبانی دینی حضور دارند گفت: در حوزه موسیقی ، شعر، آهنگ و سپس اجرا مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که پس از نظارت‌های لازم بر حوزه موسیقی اجازه صادر می‌شود تا آن موسیقی به صورت آلبوم یا کنسرت اجرا شود ادامه داد: برخی از تولیدات مجوز ساختشان در گذشته صادر شده بود به طوری که این دولت مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد.

وی با اشاره به فیلم رستاخیز به عنوان ارزشی و دینی گفت: فیلمنامه رستاخیز توسط علما، فضلا و صاحب نظران مورد بررسی قرار گرفته است به طوری که اصلاحات زیادی در مورد آن اعمال شده است.

جنتی با اشاره به نشان دادن چهره معصومین در فیلم‌های ارزشی و دینی افزود: بر روی این موضوع مسئولین و مراجع تقلید اتفاق نظر ندارند به طوری که عده ای موافق نشان دادن چهره معصومین نیستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم نسبت به مراجع بی تفاوت باشیم ادامه داد: چهره های حضرت ابوالفضل و حضرت علی اکبر باید با هاله ای نور پوشانده شود.

وی با بیان این که رستاخیز می‌تواند مجوز اکران بگیرد گفت: فیلمنامه رستاخیز در گذشته مورد تایید قرار گرفته بود به طوری که ساخت این فیلم از سال 85 آغاز شده است.

جنتی با اشاره به این که در فیلم مختار چهره حضرت ابوالفضل حذف شد گفت: دولت کمکی برای ساخت فیلم رستاخیز نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون کم اقبالی مردم نسبت به سینما گفت: مردم تا سال 92 نسبت به سینما کم اقبال بودند اما از سال 93 تحولی در این حوزه رخ داده است به گونه ای که تعداد کسانی که در سال 93 به سینما رفتند دو برابر 92 بوده است.

وی با اشاره به این که 360 سالن سینما را دیجیتال کرده‌ایم عنوان کرد: سالن سینما اندک است بنابراین باید با دادن تسهیلات بانکی سالن‌های بیشتری بسازیم.

جنتی افزود: برخی از پردیس‌های سینمایی با همکاری شهرداری ساخته شده‌اند که هم مجموعه‌ی تجاری و هم فرهنگی به حساب می‌آیند بنابراین در ازای سالن فرهنگی به صاحبان آن‌ها مجوز تجاری هم داده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که با کانون بانک‌های خصوصی در این حوزه برای مشارکت گفتگو کرده‌ایم افزود: با کسانی که در حوزه بازار پول و سرمایه فعال هستند جلسه برگزار کردیم تا آن‌ها نیز اقدام به سرمایه گذاری در حوزه تئاتر و سینما و سایر حوزه های فرهنگی کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون جشنواره ملی و بین‌المللی فجر ادامه داد:  جشنواره بین‌المللی فجر امسال در اردیبهشت ماه برگزار شد این در حالی بود که در گذشته مجموعه فعالیت‌های سینما و بین‌المللی همه در دهه فجر انجام می‌شدند به طوری که فعالیت‌های بین‌المللی عملاً تحت تأثیر فیلم‌های بومی قرار می‌گرفت.

جنتی با اشاره به این که قرار بر این شد تا جشنواره بین‌المللی از جشنواره ملی جدا شود گفت: کلمه فجر مقدس است به طوری که فجر ، فجر انقلاب و پیروزی به حساب می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که از فیلم‌های ارزشی، دفاع مقدس و مقاومت حمایت می‌کنیم بیان کرد: فیلم رستاخیز و محمد (ص) از جمله فیلم‌های فاخر است بنابراین تلاشمان بر این است که با تهیه کنندگان و کارگردانان صحبت کنیم تا در این راستا اقدامات لازم را فراهم سازیم.

وی ادامه داد: فیلم محمد (ص) نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان قابل عرضه است به طوری که به زبان‌های عربی و انگلیسی دوبله و زیرنویس شده است.

جنتی افزود: برخی از فیلم‌ها در عین حال که به مسئله اجتماعی می‌پردازند نگاه به خارج دارند تا بتوانند در جشنواره خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون کم توجهی به برخی از جشنواره‌ها از جمله 9 دی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سری جشنواره در دهه فجر برگزار می‌کند این در حالی است که این وزارت خانه جشنواره های دیگر را برگزار نمی‌کند اما کمک کار است.

وی با اشاره به این که ممکن است در جشنواره فیلم چندانی بر عرضه وجود نداشته باشد ادامه داد: برخی مواقع تعداد فیلم‌ها اندک است که نمی‌توانند در جشنواره حضور یابند.

جنتی افزود: در سال اولی که دولت تشکیل شد یک سری از فیلم‌ها از گذشته وجود داشت که یا از لحاظ سیاسی و یا از لحاظ اخلاقی مشکل داشتند بنابراین آن‌ها اجازه حضور در جشنواره را پیدا نمی‌کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که جایگاه اصلی تئاتر چیست گفت: بر خلاف سینما در حوزه تئاتر از نظر نیروی انسانی ظرفیت بالایی داریم.

وی با اشاره به این که سرمایه اجتماعی قابل توجهی برای این حوزه وجود دارد که ارزشمند است ادامه داد: تئاتر مظلوم‌ترین هنر در حوزه های نمایشی است لذا از نظر فضایی که برای هنر نمایشی داریم فقیر هستیم.

جنتی با اشاره به بازسازی بخش عمده ای از تئاتر شهر در مجموعه پایتخت تهران گفت: امسال اعتبارات بیشتری برای حوزه تئاتر اختصاص خواهیم داد به گونه که باید فضای بیشتری به این امر اختصاص داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون نظارت بر بازار کتاب عنوان کرد: بنده منکر این مسئله نیستم که ممکن است در بین مجموعه کتاب‌هایی که مجوز داده می‌شود مواردی از کتبی باشد که محتوای مناسبی نداشته باشند.

وی با اشاره به این که برخی از این کتاب‌ها را در نمایشگاه کتاب جمع آوری کرده‌ایم افزود:در نمایشگاه کتاب تهران 460 هزار عنوان کتاب عرضه شد که 300 هزار کتاب داخلی و 160 هزار کتاب خارجی بود لذا در مجموع باید بگویم که شاید حدود 50 کتاب محتوای نامناسبی داشتند که جمع آوری شدند.

جنتی با بیان این که ممکن است موارد نادری از دست ناظران کتاب در رفته باشد اظهار داشت:  از سوی دیگر ممکن است برخی از کتاب‌ها به صورت قاچاق در داخل کشور چاپ شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که ممکن است برخی از کتاب‌های قاچاق کشف نشوند و زیر میزی این کتاب به فروش برسند افزود: در حوزه کتاب اداره ناشران و کسانی که اشراف کامل دارند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر این که نمی‌توان گفت که مسئله قاچاق کتاب را به سفر رسانده‌ایم لذا به نظر نمی‌رسد که به صفر هم نیز برسد زیرا ممکن است عوامل سودجویی در این حوزه وجود داشته باشد افزود: در طول دولت یازدهم تسهیلاتی را برای ناشران کتاب فراهم کردیم بنابراین به جای این که قبل از چاپ ممیزی کنیم خواستار این شدیم که خودشان ممیزی انجام دهند.

جنتی با اشاره به این که از روز اول کتاب یا از طریق سیستم الکترونیک و یا به شیوه پرینت به وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال می‌شد گفت: فرآیند بررسی و پاسخ را کوتاه کردیم لذا هم فرآیند صدور مجوز و هم تعداد مجوزها را نیز کاهش داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:  15روز تا 2 ماه به فرد تقاضا کنند موسسه فرهنگی مجوز داده می‌شود به گونه ای که در اعطای مجوز 25 مورد در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون حوزه مطبوعات افزود: در مجموع حدود 6 هزار و 700-800 نشر در کشور داریم که مجوز دریافت کرده‌اند البته این تعداد به صورت منظم منتشر نمی‌شود.

جنتی با اشاره به یارانه مطبوعات گفت: در طول 3 دهه‌ی بعد از انقلاب کاری که در این دو سال انجام شده را در هیچ زمان دیگری شاهد نبوده ایم لذا با کمک اصحاب رسانه و مطبوعات ضوابطی را برای پرداخت یارانه تنظیم کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که ضوابط با همکاری اصحاب رسانه تنظیم شده است ادامه داد: این ضوابط بر روی سایت وزارت ارشاد وجود دارد.

وی با اشاره به این که مقدار یارانه ای که به هر روزنامه داده می‌شود در سایت مشخص است افزود: هیچ کس نمی‌تواند بگوید که یارانه مطبوعات عادلانه نیست.

جنتی با تاکید بر این که صدور مجوز برای مطبوعات و نشریات در هیئت نظارت بر مطبوعات صورت می‌گیرد گفت: 500- 600 مجوز سایت خبری داده‌ایم به طوری که ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که توهین به مقامات کشور تعریف شده است گفت: اگر کسی به آن‌ها توهین کند و یا اشاعه کذب کند با مجازات روبرو می‌شود.

وی با اشاره به این که کسانی که مصوبات شورای عالی امنیت ملی را زیر پا می‌گذارند تحت نظارت قرار می‌گیرند افزود:  در طی آغاز به کار دولت بر روی بحث بهره گیری از نیروهای شایسته داخلی و خارجی کار کرده‌ایم.

جنتی با اشاره به این که رایزنان فرهنگی عموماً بر اساس شایسته سالاری انتخاب می‌شوند اظهار داشت: از سیستم الکترونیک بهره گرفته‌ایم تا بتوانیم مراجعات حضور را به حداقل برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که به سمت دولت الکترونیک پیش می‌رویم و در این حوزه به نتایج خوبی دست یافته‌ایم ادامه داد: انتظار افزایش یارانه مطبوعات را نداریم زیرا در سال جاری شاهد تنگنای مالی دولت هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار