مدیرعامل بانک توسعه صادرات خبر داد:

پرداخت 23 هزار میلیارد ریال تسهیلات تا پایان مرداد 94

صالح‌آبادی گفت: در سال 94 تا پایان مرداد 23 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که نسبت به سال قبل با افزایش 16 درصدی روبرو بود.

پرداخت 23 هزار میلیارد ریال تسهیلات تا پایان مرداد 94به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شد در خصوص اقدامات این بانک اظهار داشت: از جمله اقدامات مهم این بانک مشارکت در توسعه بندر شهید رجایی چابهار به مبلغ 334 میلیون دلار نیاز بود که در گذشته ظرفیت بارگیری این بندر 2.5 میلیون تن بود اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به 8.5 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در حوزه آی تی نیز این امکان در سیستم بانک فراهم شده که مشتری هر گونه خدمت مورد نیاز خود را از بانک درخواست کند که سیستم ردا نیز در همین راستا طراحی شده که از امروز قابل استفاده می‌باشد.

*** پرداخت 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال 93

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه در سال 93، 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد از افزایش 16 درصدی نسبت به سال 92 خبر داد و افزود: در سال 94 نیز تا پایان مرداد 23 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که  60 درصد آن سرمایه در گردش و 40 درصد طرح و پروژه بود.

تلاش ما بر این است تا حداکثر تسهیلات خود را به سرمایه در گردش اختصاص دهیم زیرا اگر بنگاه‌های صادراتی از سرمایه در گردش کافی و لازم برخوردار باشند می‌توانند رشد سریع‌تری نسبت به قبل داشته باشند.

*** پرداخت 57 درصد تسهیلات به بخش صنعت 

صالح‌آبادی در ادامه در خصوص رقم مانده تسهیلات بانک اظهار داشت: در حال حاضر رقم مانده تسهیلات بانک 98 هزار میلیارد ریال است که نسبت به اسفند ماه که رقم 89 هزار میلیارد ریال را ثبت کرد با افزایش روبرو بود به گونه‌ای که 80 درصد تسهیلات ارزی و 20 درصد ریالی بود و پرداخت 6 درصد تسهیلات به بخش کشاورزی و شیلات، 57 درصد صنعت، 11 درصد آب- برق و گاز، 15 درصد حمل و نقل و 10 درصد بازرگانی و خدمات را شامل می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت شعب بانک که تنها 40 شعبه در کل کشور را شامل می‌شود باید خدمات لازم را به مشتریان ارائه دهیم زیرا توسعه شعبه جزء سیاست‌های بانک توسعه صادرات نیست.

صالح‌آبادی افزود: در همین راستا طرح خدمت را با بانک ملی و صادرات امضا کردیم تا این دو بانک بتوانند کلیه خدمات بانک و بالاخص چک‌های مشتریان بانک توسعه صادرات را ارائه و وصول کنند.

*** ارتباط با بانک‌های خارجی بیش از گذشته 

صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه در خصوص رفع تحریم‌ها و ارتباط با بانک‌های خارجی تصریح کرد: با توجه به لغو تحریم‌ها سعی کردیم روابط بانکی با بانک‌های خارجی که پیش از این با آنها ارتباط داشتیم به عنوان مثال بانک چین، که سعی شد ارتباط از سر گرفته شود و علاوه بر این با بانک‌های جدیدی نیز ارتباط گرفته تا بتوان از خطوط اعتباری آنها در جهت تسهیل کار صادرکنندگان استفاده کنیم و در همین راستا در پی به روزرسانی سوئیت هستیم و کارهای مقدماتی انجام شده و به محض توافقات لازم امکان راه‌اندازی وجود خواهد داشت.

صالح‌آبادی در ادامه افزود: خدمت دیگری که در پی حصول آن هستیم امکان نقل و انتقال وجوه از هر نقطه به نقطه دیگر است و با کمترین هزینه که این امکان کمک بسزایی به صادرکنندگان خواهد کرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه که یکی از سیاست‌های 80 گانه برنامه ششم است سعی داریم تا با توحه به ظرفیت‌های ارزی خود این اقدام را جزئی از برنامه‌های خود قرار دهیم که به تبع جزئیات آن اعلام خواهد شد، ‌گفت: در حال حاضر با برخی از کشورها مبادلات تجاری صورت گرفته و طبق مذاکرات با وزارت نفت مقرر شد تا صادرکنندگان ما به جای پرداخت پول نقد صادرات کالا داشته باشند و این مبلغ نقد را از وزارت نفت دریافت و به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد.

*** بانکداری شرکتی 

وی در ادامه با بیان اینکه عمده مشتریان ما شرکت‌ها هستند نه اشخاص گفت: با توجه به این موضوع مدل بانکداری شرکتی را طراحی کردیم و سه شعبه میرداماد، ‌اراک و تبریز راه‌اندازی خواهد شد.

*** افزایش سرمایه بانک در آینده‌ای نزدیک

صالح‌آبادی در خصوص افزایش سرمایه بانک اظهار داشت: افزایش سرمایه بانکی یکی از اهداف اصلی ما است و دنبال آن هستیم که در بودجه سال آینده طبق بررسی‌ها این افزایش صورت گیرد البته توجه به این نکته ضروری است که بانک توسعه صادرات از سال 1386 تاکنون افزایش سرمایه نداشته است که این نشان از این دارد که ما با سرمایه فعلی نیز می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم.

*** پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به اساسنامه این بانک گفت: بندی در اساسنامه بانک وجود درد که طبق آن صادرکنندگان خوش حساب می‌توانند از ضمانت بانک برخوردار باشند تا بتوانند با استفاده از آن از سایر بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند.

وی همچنین در خصوص مراودات ارزی با سایر کشورها پس از لغو تحریم‌ها اظهار داشت: بانک ما آمادگی این را دارد که 12 برابر سرمایه بانک از نظر ارزی با سایر کشورها مراوده و فعالیت داشته باشد و با توجه به اینکه قبل از تحریم‌ها با 400 کارگزار بین المللی ارتباط داشتیم مطمئنا با وضع موجود این رقم افزایش خواهد داشت.

*** کاهش نرخ سود بانکی

صالح آبادی در ادامه در خصوص جلسه خود با مدیران عامل بانک‌ها اظهار داشت: این جلسات ماهیانه برگزار می‌شود که آخرین جلسه‌ای که برگزار شد نرخ سود بانکی بررسی و طبق نظر اکثر مدیران عامل کاهش خواهد یافت.

*** بدهی برخی کشورها به بانک توسعه صادرات 

صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پایان در خصوص مطالبات معوق این بانک اظهار داشت: این رقم 16.2 درصد است که بخشی در قالب اعتبار خریدهایی که به دولت‌های خارجی پرداخت شده و به دلیل محدودیت ارزی دریافت نشده است که از این کشورها می‌توان به تاجیکستان، سودان، سریلانکا و بسیاری از کشورهای دیگر اشاره نمود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار