انتشار گزارش مشارکت انگلیس در جنگ عراق باز هم به تعویق افتاد

کمیته بررسی نقش انگلیس در جنگ عراق معروف به چیلکات اعلام کرد این گزارش ماه ژوئن سال آینده میلادی منتشر می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انتشار گزارش مشارکت انگلیس در جنگ عراق معروف به گزارش چیلکات به ماه ژوئن سال 2016 میلادی موکول شد.

بعد از آنکه بار دیگر تاریخ انتشار این گزارش به تعویق افتاد، خانواده‌های سربازانی که در جنگ با عراق کشته شدند عصبانی شدند.

خانواده‌های سربازان انگلیسی که در جنگ عراق کشته شدند، پیش از این تهدید کرده بودند در صورتی که این گزارش تا پایان سال منتشر نشود، دست به اقدام قانونی خواهند زد.

انگلیس در دوره نخست وزیری تونی بلر(1997-2007) با آمریکا در جنگ عراق همدست شد. «گوردون برآون» نخست وزیر اسبق انگلیس (2010-2007) در سال 2009 دستور تشکیل کمیته‌ای با ریاست «سر جان چیلکات» برای تهیه گزارش جنگ عراق صادر کرد. انتظار می‌رفت این گزارش تا حداکثر 18 ماه بعد از آغاز تحقیقات، منتشر شود اما انتشار آن بارها و بارها به تعویق افتاد.

سال گذشته میلادی، چیلکات از انتشار این گزارش بعداز برگزاری انتخابات عمومی در انگلیس یعنی ماه می سال جاری میلادی، خبر داده بود. چیلکات در توضیح دلایل تعویق انتشار این گزارش گفته بود «اگر این گزارش پیش از انتخابات عمومی در سال جاری میلادی منتشر شود، افراد مورد انتقاد حاضر نخواهند بود به طور مناسب پاسخ‌گو باشند و باید زمان مناسب به آن‌ها داده شود». پس از اعلام این خبر، وزرای کابینه دولت انگلیس خشمگین شدند و تعویق در انتشار گزارش کمیته تحقیق نقش انگلیس در جنگ عراق را جرم خواندند.

اما از سوی دیگر دلیل تعویق انتشار گزارش چیلکات به بعد از سال 2015، به فرآیند «مکس‌ولیزیشن» (برگرفته از نام رابرت مکسول، سیاستمدار و فعال رسانه‌ای سابق انگلیسی) مربوط می‌شود. مکس‌ولیزیشن فرآیندی است در انگلیس که طی آن، پیش از علنی شدن گزارش انتقادات به مقامات، جزییات این انتقادات برای آن‌ها ارسال می‌شود تا آخرین امکان اعتراض به آن‌ها داده شود.

سال گذشته میلادی صدها صفحه از این دست انتقادات برای وزرا و مقامات انگلیس در بازه زمانی مشخص، ارسال شد و اگر نام این افراد افشا نشود، آنها قادر خواهند بود با متقاعد کردن «سر جان چیلکات» رئیس کمیته تحقیقات، جزییات مشارکت خود را از بین برده و مانع علنی شدن آن بشوند.

وزرا و مقامات سابق انگلیس که در فرآیند مکس ولیزیشن از جزییات این تحقیقات مطلع شدند، جهت تدوین کردن پاسخ‌هایشان مشاوره‌هایی دریافت کردند.
فرآیند مکس ولیزیشن ماه سپتامبر سال گذشته میلادی آغاز شد و جزییات انتقادات برای برخی از وزرا و مقامات انگلیسی ارسال شد اما آنان در اقدامی هماهنگ از مطالعه انتقادات اجتناب کردند.
کمیته تحقیقات اخیرا اعلام کرد که جزییاتی که در فرآیند مکس ولیزیشن ارسال شده شامل زمان و نام افراد در گزارش نهایی منتشر نخواهند شد.

در طول هفته‌های اخیر هم «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس به چیلکات گفته بود که می‌بایست تاریخ دقیقی برای انتشار گزارش نقش انگلیس در جنگ عراق تعیین شود.

نخست وزیر انگلیس افزود قدرتی برای ورود به این گزارش مستقل ندارد اما یادآور شد که خانواده‌های سربازان انگلیسی قربانی جنگ عراق، خواهان دریافت پاسخ پیش از پایان زندگیشان هستند کامرون به سر «جان چیلکات» رئیس کمیته تحقیقات در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق گفت تاخیر بیش از این برای انتشار گزارش خسته کننده خواهد بود.

این گزارش تا کنون هزاران پوند برای دولت انگلیس هزینه داشته است و اخیرا جمعی از سیاسیون انگلیس 6 سال پس از آغاز تحقیقات پیرامون جنگ عراق معروف به تحقیقات «چیلکات» خواستار قطع بودجه کمیته تحقیق جنگ عراق و انتشار هرچه سریعتر نتیجه این تحقیقات شدند.
«جان بری» یکی از نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان انگلیس به ایندیپندنت گفت «باید یک بررسی ابتدایی از هزینه‌های این تحقیقات صورت بگیرد و تا زمان انتشار آن هیچ پرداختی یا هرچیز دیگری نباید صرف شود.

«راجر گادسیف» نماینده حزب کارگر در پارلمان انگلیس هم گفت «شیوه‌ای که به کار گرفته شده و از جیب مردم هزینه آن پرداخته می‌شود، هدر داده هزینه‌ها و شرم‌آور است. اسامی افرادی در این گزارش وجود خواهد داشت که همان افراد مایل دارند جریان تحقیقات را تا جایی که ممکن است طولانی کنند تا از حافظه مردم پاک شود.»

«لرد دیکس» از حزب لیبرال دموکرات انگلیس نسبت به عقب افتادن انتشار گزارش چیلکات اظهار نگرانی کرده و گفته است دلیل نگرانی وی این است که فکر می‌کند «سرپوش‌هایی گذاشته می‌شود و عده‌ای می‌خواهند این گزارش به تعویق بیافتد.»

منبع:فارس

انتهای پیام/
       


برچسب ها: عراق ، جنگ ، مشارکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.