ادعای اوباما: حمایت بین المللی از تحریم ها ایران را پای میز مذاکره کشاند

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: ایران سر میز مذاکره آمد تا تعهد دهد برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش نمی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با سردبیر سایت اینترنتی یهودی فوروارد مدعی شد: مهم است این مسئله را مد نظر داشته باشیم دلیل اینکه ایران سر میز مذاکره آمد تا درباره تعهد تلاش نکردن برای دستیابی به سلاح هسته ای مذاکره کند، تحریم های بی سابقه ای بود که توانستیم برضد ایران اعمال کنیم.
اوباما در ادامه ادعا کرد: تحریم های کنگره سالها بود که برقرار بود. این تحریم ها در تغییر رفتار ایران موثر نبود. آنچه موثر بود این بود که زمانی که من فعالیت خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا آغاز کردم، توانستیم یک حمایت چند جانبه قوی برای تحریم ها و اجرای قوی آنها را به دست آوریم. در پی اعمال این تحریم ها اقتصاد ایران واقعا آسیب دید و اکنون نیز این تاثیر به علت کاهش شدید بهای نفت بسیار بیشتر شده است. 
باراک اوباما در ادامه مدعی شد: همانطور که بارها گفته ام بودجه سالانه دفاعی ایران حدود 15 میلیارد دلار است. با این حال کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در مجموع بودجه ای هشت برابر این دارند. توان متعارف نظامی اسرائیل نیز بسیار بیش از توان ایران است و نمی توان اصلا ارتش آمریکا را با ایران مقایسه کرد. بنابراین هدف این توافق حصول اطمینان درباره این مسئله است که سلاح مهم هسته ای که شرایط را واقعا تغییر می دهد از روی میز برداشته شود.
رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: به خاطر داشته باشید که ما براساس این توافق، اعتماد بسیاری خواهیم داشت که علاوه براین که می توانیم همه مسیرهای متعدد دستیابی به سلاح هسته ای را مسدود کنیم، مکانیسم بی سابقه نظارت و راستی آزمایی را اجرا خواهیم کرد که کمک می کند تمام زنجیره تولید هسته ای در داخل ایران را بدانیم. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در آنجا خواهند بود و به صورت منظم آنچه را که انجام می شود، گزارش خواهند کرد و ما در ده سال نخست فاصله یک سال تا گریز هسته ای را حفظ خواهیم کرد. بنابراین اگر آنها فریبکاری کنند زمان کافی برای شناسایی و مسئول شناختن آنها خواهیم داشت و این زمان گریز در صورتی که کنگره این توافق را رد کند، بسیار بیشتر از الان است.
اوباما مدعی شد: حدود ده، یازده یا دوازده سال دیگر زمان گریز هسته ای بار دیگر شروع به کمتر شدن می کند و ما به وضعی باز می گردیم که ایرانی ها به لحاظ تئوری می توانند برای به دست آوردن بمب تلاش کنند، اما براساس مفاد این توافق، آنها همچنان از داشتن سلاح هسته ای منع هستند. بنابراین اگر آنها پانزده سال دیگر برای بدست آوردن بمب تلاش کنند قانون بین المللی را نقض می کنند. آنها همچنان باید آنچه را که پروتکل الحاقی نامید می شود، اجرا کنند. پروتکل الحاقی مکانیسم های مختلف بازرسی است که به اجرا گذاشته می شود و اگر آنها برای بمب تلاش کنند ما خواهیم دانست. همچنین توان نظامی آنها در آن زمان همچنان بسیار ضعیف تر از آمریکا خواهد بود و از اسرائیل نیز ضعیف تر خواهد بود.
اوباما در ادامه مدعی شد: بنابراین در پانزده سال دیگر هر کسی که جای مرا در کاخ سفید بگیرد، اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته ای آنها خواهد داشت و همچنین مشروعیت بین المللی بیشتر در صورت نیاز رئیس جمهور برای آغاز حمله به برنامه هسته ای ایران خواهد داشت و این توجیه را خواهد داشت که آنها به صورت آشکار توافقات بین المللی را که وارد آن شده بودند، نقض کرده اند. بنابراین، این عقیده که ما به جای پانزده سال کامل نظارت، اطلاع از برنامه آنها و اطمینان از این که آنها سلاح هسته ای ندارند، بهتر است الان با این مشکل مقابله کنیم، عقیده درستی نیست.
وی مدعی شد: هیچ سناریویی وجود ندارد که در آن ایران بدون سلاح هسته ای بتواند با آمریکا، اسرائیل و متحدان مختلف در منطقه در صورتی که آنها تلاش کنند به گریز هسته ای و بمب برسند، برابری کند. اقتصاد ایرانی ها شاید بهتر شود. ما امیدواریم که این مسئله موجب تعامل آنها با جامعه بین المللی در موضوعات بیشتری شود و رفتار آنها را میانه رو کند اما ما روی آن حساب باز نکردیم. علت حمایت از این توافق این است که آمریکا در صورتی که آنها تهدیدی برای امنیت ملی ما یا دوستان و متحدان ما در منطقه به خصوص اسرائیل شوند، هیچ ظرفیتی برای پاسخگویی را از دست نداده است.
باراک اوباما درخصوص سرد شدن روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل فقط متحد ما نیست بلکه دوست و خانواده ما است. روابط بین مردم ما، ارزش های مشترک، تعهد مشترک برای دموکراسی آنقدر عمیق است که از این بحث ها در گذشته رهایی  یافتیم و از این بحث ها نیز رهایی خواهیم یافت. من اضطرابی را که این مسئله موجب آن شده است، درک می کنم اما گواهی برای قوی بودن این رابطه این است که با وجود اختلاف بسیار مهم در سیاست، همه همکاری نظامی، امنیتی، بازرگانی و فرهنگی بین ما که در گذشته وجود داشته است، بی وقفه ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.
باراک اوباما همچنین گفت: من گاهی اوقات وقتی که می شنوم افرادی می گویند کسانی که مخالف توافق هسته ای هستند حامی اسرائیل اند، ناراحت می شوم. همه ما طرفدار اسرائیل هستیم. موضوع بر سر این است که ما چگونه می توانیم این مسئله خاص درباره اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای را حل کنیم. منتقدان این توافق پرسش ها و نگرانی های مشروعی را بیان کردند. من می گویم که آماده هستم به همه آنها هر چقدر هم زمان ببرد، پاسخ دهم. ما به این مسئله به دقت فکر کرده ایم. من فکر می کنم همه ما باید از این زبان آتش افروزانه که می گوید همه کسانی که طرفدار این توافق هستند در حال مصالحه با ایران هستند و در مقابل زبانی که می گوید کسانی که مخالف این توافق هستند به منافع آمریکا فکر نمی کنند، دوری کنیم. ما باید از این نوع لحن دوری کنیم.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار