گزارش/

"سرداران بی‌حریف" دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران/سیاست خارجی با برند "ظریف - سلیمانی"

وزیر امور خارجه و سردار سلیمانی را به حق می‌توان پیش‌قراولان جریان اقتدار امروز ایران اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گزاف نیست اگر بگویم ساختار جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را دو نفر شکل داده و به پیش می‌برند؛ یکی محمدجواد ظریف و دیگری قاسم سلیمانی. یکی زمام دستگاه دیپلماسی کشور را به دست دارد و دیگری در عرصه جهاد و مقاومت، به دفاع از کیان اسلامی کمر بسته است.

ترکیب ظریف - سلیمانی، به نظر ترکیب بسیار خوشایندی برای پیشبرد اهداف صلح‌طلبانه و حق‌طلبانه جمهوری اسلامی ایران می‌رسد. هردو در اوج پختگی و تجربه توانسته‌اند با دو حربه "دیپلماسی" و "جهاد"، از مواضع برحق ایران اسلامی دفاع کنند. این فرآیند را یکی در عرصه بین‌المللی به پیش می‌برد و دیگری در صحنه منطقه‌ای.

بی‌تردید ایران امروز، به مهم‌ترین وزنه سیاسی در تحولات منطقه و نیز به یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه روابط بین‌الملل تبدیل شده است. این ظرفیت عظیم، مرهون همه فداکاری‌هایی است که "سربازان سیاست و مقاومت" در جبهه‌ای مشترک به خرج داده‌اند.

شرایط به گونه‌ای است که نه می‌توان تلاش محمدجواد ظریف و همکارانش در وزارت خارجه را نادیده گرفت و نه مجاهدت‌های قاسم سلیمانی و هم‌سنگرهایش را. این شاید از ویژگی‌های منحصربه فرد نظام جمهوری اسلامی ایران است که توانسته با درک صحیح از اوضاع و احوال و با تحلیل درست از رخدادهای گذشته، حال و اینده، سیاست خارجی‌اش را به نحوی ترسیم کند که هم منافع ملی تأمین شوند و هم منافعی که در خارج از مرزهای سرزمینی، حول محور مقاومت و دفاع از هم‌کیشان و ستمدیدگان مستضعف تعریف شده‌اند.

قاسم سلیمانی، کسی است که به پشتوانه ایمان قاطع به وعده الهی، آستین به مجاهدت بالا زده و برای دفاع از مظلوم و خصم با ظالم، یاعلی گفته است. وی با آنچه به آن اعتقاد دارد توانسته تمام معادلات ریز و درشت و پیدا و پنهان غربی‌ها و عرب‌های مدعی را برهم ریزد و یک‌تنه در برابر هجمه‌هایی که بی‌امان، عظمت و عزت امت اسلام را نشانه رفته‌اند بایستد. وضعیت به گونه‌ای در حال پیشرفت است که رژیم‌های خودخواه و خودسر جهانی و دست‌نشاندگان مرتجع آن‌ها در منطقه، دیر یا زود در برابر سردار آزموده و کاربلد لشگر اسلام سپر خواهند انداخت.

سردار توانسته ماشین کشتار شوم‌ترین پدیده قرن یعنی داعش را به نحو قابل ملاحظه‌ای متوقف و در بسیاری از مناطق زمین‌گیر کند. بی‌دلیل نیست که ساکنان بسیاری از نقاط در عراق و سوریه که دل به همت حاج قاسم و چشم به فکر خلاق و دست پرتوان وی دارند، او و همرزمانش را "ناجی" خطاب و از او به نیکی یاد می‌کنند.

بازوی دیگر نظام اسلامی در عرصه روابط سیاسی، محمدجواد ظریف است. سال‌ها تحصیل در غرب و مدت‌ها حشر و نشر با محافل سیاسی و دیپلماتیک، بر عرق میهن‌پرستی او و عشق وی به آرمان‌های والای انقلاب اسلامی که خون‌های بسیاری به پای آن‌ها ریخته و جان‌های فراوانی برای اعتلای آن‌ها فدا شده، ذره‌ای تآثیر منفی نداشته است.

دکتر توانسته ماشین ستمبار تحریم و قطعنامه علیه ایران اسلامی را متوقف کند. آثار مثبتی که کم و بیش از عملکرد تیم هسته‌ای به ریاست ظریف آشکار شده یا می‌شوند. ماحصل تلاش خستگی‌ناپذیر وزیر خندان و کاردان دولت یازدهم است.

طرف مقابل حاج قاسم و دکتر، حریفان سرسختی بوده و هستند. در هر دو عرصه آن‌ها به ابزارهای، رسانه‌ای و تبلیغی و نظامی قوی مجهزند و اتفاقا لحظه‌ای از حاشیه‌سازی و فرافکنی و دروغ پراکنی نیز غافل ننشسته‌اند. هر روز شاهد انتشار اخباری تخریب کننده چهره و اقدامات ظریف و سلیمانی هستیم.

در موفقیت جبهه دیپلماسی ایران با محوریت ظریف - سلیمانی، همین‌بس که نخست وزیر رژیم جائر صهیونیست بارها مراتب عصبانیت خود از عملکرد این دو را نشان داده و البته بازهم ادعای نخ‌نمای خود مبنی بر اعمال گزینه نظامی نسبت به ایران را تکرار کرده است.

نکته جالب آنکه حتی تلاش رسانه‌های استکبار برای القای شبهه اختلاف و دودستگی بین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و همرزمان حاج قاسم هم نه تنها نتیجه نداده، بلکه بالعکس از جمله بارزترین نمودهای حمایت دیپلمات‌ها از سرداران را محمدجواد ظریف در دور آخر مذاکرات هسته‌ای در وین، پیش چشم غربی‌ها به نمایش گذاشته و در پاسخ به اتهام‌زنی غربی‌ها به ویژه آمریکا نسبت به شخص قاسم سلیمانی گفته است: "آیا شما می‌دانید درباره چه کسانی صحبت می‌کنید؟ آیا می‌دانید مردم ایران از سپاه به دلیل رشادت‌ها و فداکاری‌هایشان برای دفاع از میهنشان در برابر تجاوز صدام همواره سپاسگزارند؟ زمانی که همه‌گونه سلاح در اختیار صدام متجاوز بود و همه راه‌های دسترسی ایران به سلاح را دولت‌های شما بسته بودند، جوانان سپاهی با شهادت و ایثار از کشرو دفاع کردند. مردم ما قدردان آنها هستند، مصلحت خود شماست که به عنوان مخالف سپاه به مردم ایران معرفی نشوید."

ظریف همچنین به این نکته تاکید کرده که اگر سردار سلیمانی در سوریه و عراق در برابر داعش و دیگر افراطیون نایستاده بود، امروز شما در بسیاری از شهرهای مهم سوریه و عراق با وضعیت دیگری روبرو بودید.

"عوض حیدرپور" با تمجید از این موضع‌گیری قاطعانه و افتخارآمیز ظریف نسبت به سلیمانی و همرزمانش، بر این نکته تاکید می‌کند که دو عرصه مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی دیپلماسی و مجاهدت و دفاع از ملت‌های مظلوم منطقه، از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و اساسا یکی بدون دیری قابل تصور نیست و در عمل هم نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: بی‌تردید غربی‌ها به نقش سازنده ایران و شخص آقای سردار سلیمانی در منطقه در جلوگیری از بروز بحران‌ها و چالش‌های جدی‌تر واقفند اما خوی استکباری آنها اجازه نمی‌أهد که به این واقعیت‌ اعتراف کنند.

حیدرپور معتقد است، عرصه دیپلماسی کشورمان خوشبختانه به افرادی امین، متعهد و شجاع سپرده شده و شخص آقای ظریف تا به حال ثابت کرده است که اهل مماشات با دشمن نیست. او کسی است که همه توان و تخصص و تجربه خودش در عرصه دیپلماسی و روابط بین‌الملل را صادقانه بکار گرفته تا بتواند جایگاهی قوی‌تر و شایسته‌تر از قبل برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزند و وقتی ایشان در مذاکرات هسته‌ای در برابر هجمه‌های دروغ دشمنان ما قدعلم می‌کند و جانانه از اقدامات حاج قاسم و همکارانش دفاع می‌کند، این نکته را به نظر طرف مذاکره کننده می‌رساند که سیاست خارجی ایران عرصه‌ای است که برای مسئولان و کارگزاران نظام، حکم یک جبهه واحد را دارد. جبهه‌ای که علیه ظلم و خودکامگی و استبداد شکل گرفته و اهدافش را نیز با دو محور سیاست و دیپلماسی و جهاد و مجاهدت تعریف کرده و به پیش می‌برد.

موضوع را با "حسن بهشتی‌پور"، کارشناس مسائل هسته‌ای نیز در میان گذاشتیم. وی نیز معتقد است غربی‌ها خیلی تلاش کردند که موضوع هسته‌ای را با حاشیه‌های دیگر خلط کنند و یکی از این حاشیه‌ها مجاهدت‌های آقای سلیمانی و همرزمان ایشان در جبهه نبرد مقاومت علیه ظلم و جنایت و آدمکشی است.

وی می‌گوید: فارغ از همه جنبه‌های فنی موضوع هسته‌ای، باید مواضع قاطعانه و شجاعانه آقای دکتر ظریف و دفاع ایشان از سردار سلیمانی را قدر بدانیم و به این نتیجه برسیم که دروغ‌ها و فریب‌های غربی‌ها نه تنها خللی در اراده مشترک کارگزاران و سربازان عرصه دیپلماسی و جهاد کشورمان ایجاد نکرده، بلکه ‌آنها را به تقویت هرچه بیشتر جبهه داخلی علیه خارجی‌ها و بیگانگان تشویق و ترغیب می‌کند.

بدین ترتیب تردیدی نخواهد ماند که مواضع اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی، در هر دو صحنه روابط دیپلماتیک و جهاد و مقابله با استکبار جهانی با جدیت دنبال شده و خواهد شد و لذا می‌توان به این نتیجه رسید که دو حربه دیپلماسی و دفاع مجاهدانه، بازوهای اصلی سیاست خارجی ایران اسلامی هستند و بدین ترتیب در عرصه سیاست خارجی، "ما هم محمدجواد ظریف می‌خواهیم و هم قاسم سلیمانی."

گزارش از حمیدرضا حیدرپور

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ظریف ، سردار ، سلیمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۳۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
نتیجه کار سردار که عالیه امیدوارم ننیجه کار ظریف هم خوب باشه امیدوارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
افتخار آفرینان امروز ایران
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۴۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
این یه پیشنهادی
کاش فعالان در عرصه جنگ نرم با درست کردن بازی های رایانه ای و کلیپ به زبانها ی مختلف قدر این شهید زنده و سردار دلاور را به نمایش بگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
ما به عنوان ایرانی باید به هر دو این سرداران افتخار کنیم چون هر یک در ۲ جبهه متفاوت از مواضع ملت عزیز مون دفاع میکنند و چه بسا کم و کاستی هم هست..زنده باد ایران زنده باد مردم ايران
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۰۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
مقایسه این دونفر اصلا درست نیست ...حاج قاسم وقتی نیوزویک راجبش نوشته بود تو کل اسراییل پخش شد ک سردار ما مثل سورنا ی تنه دشمن رو فرستاده تو لونش ....
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۷:۰۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
بدانیم بادرک صحیح ولی فقیه که هدف امام انقلاب وشهدای معظم میباشد رفتارشکل میگیردومشهوداست
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۴:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
الی
۰۱:۴۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
هردوسربازمملکتند.اگرشماها میتونین جای هرکدام باشین بسم ا...وگرنه.سکوت اختیارکنیدبهتره.زنده بادحاج قاسم وظریف عزیز
Iran (Islamic Republic of)
مهدی نگهبان
۲۲:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
قربان سردار برم خدا حفظ کند
Iran (Islamic Republic of)
علي
۲۲:۲۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
درود بر سردار سليماني وسلام به دكتر ظريف هردو هدف ارتقاء نام ايران درجهان را دارند سردار در اين سنگر وظريف در آن سنگر ،وهردو سنگر مقدسند . انشاالله ماهم دركنار اين دو عزيز ودرركاب امام زمان در قيام نهائي برعليه ظلم وستم شركت كنيم.
Iran (Islamic Republic of)
sasan
۲۱:۵۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
داشتن این سرداران موجب غرور و افتخار ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
هر دو نابغه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
حاج قاسم پاینده باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
درود برسالار و سردار ایرانیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
سردار ایستادگی و سردار وادادگی !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
دو ایرانی یکی سردار ودیگری سالار درود بر همه ایرانیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
کجای کاری بابا دات خوشه کیو با کی داری مقایسه میکنی اصلا درست نیست این کجا و اون کجا
United States of America
کریم اولایی
۱۷:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
عالی بود. درود بر سرداران عزیز و بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
عبد الحسین
۱۶:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
هردو با یاد خدا کار می کنند و با این آیه وما رمیت اذ رمیت با دشمن مقابله می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
قیاس مع الفارق!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
عشق است سردار
فدایی داری
کی بشه همراه با سردار در رکاب صاحب به جنگ با کفار بریم...
ای خدا یعنی میشه اون روز؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۴۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
حاج قاسم عاشقتیم.دکتر ظریف بد نبود ولی میتونست بهترم بشه باز ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۴:۰۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
من به آقای ظریف احترام می زارم ولی خواهشا اسم این دونفر و در کنار هم نزارید سردار ما بیشتر خیلی خیلی خیلی بیشتر از ظریف زحمت کشیده کنار هم گذاشتن این دو اسم به نظر من درست نیست
Germany
علی
۱۴:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
ما مخلص سردار و ظریف هستیم.عالی بود
Germany
حميد
۱۳:۱۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
خدا حفظ کنه اين سردار مقتدرو
-
علی
۱۲:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
الهی هر دو زنده باشند چون افتخار میهن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
درود بر ظریف.کار با زور نمیشه .راه داره مخ میخواد. ...
Iran (Islamic Republic of)
فدایی رهبر
۱۱:۲۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
اخم حاج قاسم و خند ه دکتر ظریف با هم کارش را کرد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۱۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
عجب مقایسه ی بی معنی
سردار کجاسربار کجا
Iran (Islamic Republic of)
سید توفیق مهدوی
۱۰:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
یکی جونش رو میزاره کف دستش می ره برا مقاومت یکی هم میره تو دانشگاه داد میزنه امریکا می تونه با یه موشک ما رو فلج کنه این کجا و آن کجا
Greece
رضا
۰۹:۵۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
سردار بزرگ - حاج قاسم - در نبردي كه هر لحظه آن بوي شهادت ميدهد رو در روي مزدوران آمريكايي و عليه منافع شيطاني آن ها مي جنگد در حاليكه آقاي ظريف در كنار آمريكا و هم پيمانان ايشان- دشمنان قسم خورده اسلام ناب - و با لبخند و رضايت منافع ملي را بر باد ميدهد.
خدا وكيلي اين چه مقايسه اي است كه شما ها مي كنيد !!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
احسنت
United States of America
ایمان
۱۶:۲۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
هر دو در جهت منافع ملی قدم بر می دارند. حق ااناس چیزیه که ایدوئولوژی شما از درکش عاجزه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
ایشان کیان ایرانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
خدا حفظت کنه سردارسلیمانی، سرباز فداکار امام خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
این حمیدرضا حیدرپور با اون حیدرپوری که در متن اسمش اومده چه نسبتی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۹:۵۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
میشه لطفا آدمها رابا یکدیگرمقایسه نکنید
هر دوی این عزیزان بزرگوار هستند ولی دیدگاهشان کاملامتفاوت است
من نقطه نظرات هر دو نفر را پیگیری میکنم
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۹:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
بزرگترین سردار نظامی ایران حاج قاسم و بهترین وزیر امور خارجه تاریخ انقلاب دکتر ظریف چه تعبیر و ترکیب زیبایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
اصلا مقایسه درستی نیست.قدرت منطقه ای ایران مرهون مجاهدت های حاج قاسم و همرزمانش است و اگر این قدرت منطقه ای نبود هرگز غربی ها برای ایران جایگاهی قائل نبودند که بخواهند سر میز مذاکره بنشینند. حاج قاسم بدون اینکه امتیازی به غرب بدهد قدرت منطقه ای ایران را افزایش داد اما ظریف محدودیت ها و امتیازات فراوانی به غرب داد و صنعت هسته ای را بسیار محدود کرد تا شاید تحریم ها برداشته شود و هنوز هم معلوم نیست بالاخره غربی ها در ده سال آینده به تعهداتشان عمل خواهند کرد یا نه.
پس لطفا انصاف داشته باشید و درست مقایسه کنید.
Japan
میییییییییییییییییلاد
۰۸:۴۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
عالی بود مرسی
-
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
عالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل کٌهزادی
۰۸:۳۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
فرزندان خمینی (ره)
آخرین اخبار