مارکو روبیو: اجرای توافق هسته ای ایران برای دولت آینده آمریکا الزام آور نیست

یک عضو سنای آمریکا گفت: توافق هسته ای ایران برای دولت آینده آمریکا الزام آور نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدای سنای آمریکا درخصوص توافق هسته ای ایران با شرکت در یک گفتگوی تلویزیونی در شبکه فاکس نیوز مدعی شد: گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز باقی خواهد ماند.

مجری برنامه نخست با اشاره به اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دستیابی به دستکم سی و چهار رای موافق برای تصویب توافق هسته ای در کنگره آمریکا را اطمینان داده است، گفت: با این اطمینان و تضمین رئیس جمهور به نظر می رسد که این معامله از پیش صورت گرفته است. نظر شما در اینباره چیست؟

روبیو در پاسخ گفت: رئیس جمهور برای تصویب این توافق در کنگره می تواند از حق وتوی خود نیز استفاده کند. البته باید این مساله را نیز در نظر داشت که اکثریت نمایندگان مجلس و سنا می توانند از تصویب این توافق جلوگیری و آنرا رد کنند. اما نکته ای که در اینجا لازم به بیان است اینکه این یک معاهده و پیمان نیست و به همین خاطر نمی تواند برای دولت آینده آمریکا بعد الزام آور داشته باشد.

روبیو که در عین حال خود را یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا نیز معرفی کرده است در ادامه مدعی شد: اگر من رئیس جمهور شوم در اولین روز کاری ام آنچه را که رئیس جمهور فعلی آمریکا در حال انجامش بود، کنار می گذارم و ضمنا دوباره تحریمهای کلیدی کنگره را بر ایران تحمیل خواهیم کرد و به طور قابل قبولی گزینه نظامی را روی میز خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این گفته مجری برنامه که اما دستیابی به حد نصاب آراء سناتورهای موافق دیگر نیازی به وتوی رئیس جمهور ندارد، گفت: این یک معامله انجام شده برای ده ماه آینده است اما یکبار دیگر تاکید می کنم که این معامله، یک پیمان یا معاهده نیست و به لحاظ قانونی، الزام آور نیست. این تصمیمی که رئیس جمهور گرفته است مایه تضعیف امنیت ملی آمریکا شده است. چون رئیس جمهور می خواهد تحریمهای فعلی ایران را کاهش و آنها را محدود کند. اما اگر من رئیس جمهور آمریکا شوم از همان روز اول ریاست جمهوری ام دوباره تحریم ها را بر ایران تحمیل خواهم کرد و حتی از کنگره خواهم خواست تا جنگ تحریمها علیه ایران را بیشتر تقویت کند و ما گزینه نظامی را همچنان روی میز خواهیم داشت.

وی مدعی شد: این یک پیام ساده به ایران است که اگر بدنبال دستیابی به بمب اتم باشند ما برنامه هسته ای آنها را از بین خواهیم برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
جوجه فوکولی تو این کارو کن ببین ما ایرانیا چیکار میکنیم
گزینه نظامی رو بزار لبه کوزه آبشو بخور
بچه خوشگل تو خون ایرانی جنگجو بودن موج میزنه و و ما با این حرفها میخندیم کسی که میخواد بزنه از قبل نمیگه بلکه یه کاری میکنه
خودتون میگین تو ساعت اول جنگ با ایران 20000 سرباز آمریکایی میمیرن بعد باز زر زر میکنین
متشکرم که موجبات شادی و خنده ما رو فراهم میکنید
آخرین اخبار