به‌زودی هتل‌ها از خدمات کارمندان رباتیک بهره خواهند گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان حداقل این موضوعی است که برخی از توسعه‌دهنده‌های تجاری ربات‌ها و به‌طور خاص شرکت نوپایی به نام ساویوک که به توسعه ربات‌ها برای بخش خدمات تمرکز دارد، به آن امید بسته‌اند. ربات‌های ویژه خدمات موردنیاز اتاق‌های هتل (Room Service) که این شرکت ساخته است تاکنون بیش از ۴ هزار مأموریت تأمین نیازهای مسافران اتاق‌ها و حمل مواردی که آن‌ها احتیاج داشته‌اند را انجام داده‌اند.
 
در ایران و در سال‌های اخیر بخش رباتیک پیشرفت فراوانی داشته است و حداقل در بخش مسابقات دانشجویی و مسابقه‌های رباتیک شاهد درخشش دانشجویان بوده‌ایم؛ اما استفاده از ایده‌هایی که بتواند این دانش فنی را به ابزاری تجاری تبدیل کند که فراتر از چارچوب‌های رایج در بازار به کار گرفته شود موضوع دیگری است. ایده‌هایی مانند این مورد که استفاده از ربات‌ها در هتل‌ها است و همچنین امکان استفاده از نمونه‌های ساده رباتی در محیط‌هایی مانند فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و ... بازارهای آماده‌ای است که می‌تواند برای شرکت‌های دانش بینای ایرانی فعال درزمینه رباتیک جذاب باشد. به همین واسطه شبکه خبری پچ‌پچ ترجمه گفتگوی تسا لو، یکی از بانیان شرکت ساویوک با پاپیولار ساینس درباره این ربات‌های خدمتکار و آینده آن‌ها را ترجمه و بازنشر کرد است.
 
 یک ربات در یک هتل قرار است دقیقاً چه‌کاری را انجام می‌دهد؟
 
رباتی که ما ساخته‌ایم، درواقع یک ربات حمل‌ونقل و تحویل نیازها است. زمانی که میز پذیرش لازم باشد که محصولی را به یکی از اتاق‌ها بفرستد چیزی کوچک مانند مسواک، یا یک ساندویچ یا میان‌وعده‌ای کوچک، آن را در محفظه بار این ربات می‌گذارد و آن را اعزام می‌کند. این ربات می‌داند چطور از آسانسور استفاده کرده و خود را به اتاق میهمان برساند وقتی به آنجا می‌رسد از طریق سیستم مخابراتی‌اش با تلفن اتاق میهمان تماس می‌گیرد و میهمان در را باز می‌کند. ربات در اینجا محفظه‌اش را باز کرده و محصول را تحویل می‌دهد. قبلاً ربات به‌سرعت پس از تحویل به محل استقرارش بازمی‌گشت اما اکنون مدتی در محل باقی می‌ماند و اگر میهمان دوست داشت با او تعامل می‌کند.

خیلی وقت‌ها مردم از دیدن ربات‌ها احساس نارضایتی می‌کنند چطور کاری کردید که این مساله برای میهمان‌ها مشکلی ایجاد نکند؟

 
یکی از ویژگی‌های طراحی ما در بخش چشم‌های ربات تمرکز داشت. آن‌ها پلک می‌زنند و فقط صفحه یک تبلت عادی نیستند که جای چشم قرار گرفته باشند. بدین ترتیب ربات بیشتر شبیه انسان به نظر می‌آید و کمی جذاب‌تر است. البته هنوز کاملاً انسان‌نما نشده است. یک مساله ای که وجود دارد این است که اگر خیلی این ربات‌ها را ازنظر انسانی شبیه انسان بسازیم مردم فکر می‌کنند که آن‌ها قادر به انجام بازه وسیعی از کارها و فعالیت ها هستند همین الان هم برخی از میهمان‌ها که ربات را می‌بینند شروع به حرف زدن می‌کنند که مثلاً «هی، چطوری تو؟» پاسخ به این پرسش با این لحن برای ربات کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل در این موارد ربات به‌جای اینکه پاسخ دهد سوت می‌زند و با نویز الکترونیکی جواب می‌دهد ما واقعاً نمی‌خواهیم این ربات‌ها باهوش‌تر از آن چیزی به نظر بیایند که هستند.
 
تا حالا شده در اثر اینکه ربات نمی‌تواند با مردم تعامل مستقیم داشته باشد مشکلی پیش بیاید؟
 
یک بار در یکی از هتل‌ها، دختربچه‌ای ربات را دیده بود و هیجان‌زده شده و می‌خواست آن را بغل کند و شروع کرده بود به رقصیدن در اطراف آن. ربات هم می‌خواست وارد آسانسور شود اما آن دختربچه سد راهش شده بود اینجا بود که یک آقایی عصبانی جلو آمد و با لگد ربات را به درون آسانسور پرت کرده بود. خوشبختانه ربات‌ها عصبانی نمی‌شوند. ربات که در آسانسور افتاده بود بلند شده و به مسیرش به طبقه دوم ادامه داده بود. ما آن‌ها را به‌گونه‌ای ساخته‌ایم که در برابر چنین بدرفتاری‌های روزانه‌ای مقاوم باشند.
 
اینکه می‌بینید این ربات‌ها (Relay) در حال انجام کار هستند چه حسی پیدا می‌کنید؟

 
پشت رفتار آن‌ها انبوهی کد نویسی وجود دارد که من انجام داده‌ام من درگیر جزییات فنی آن بودم و شاهد ساخته‌شدن این فناوری بودم. بااین‌وجود تماشای آن در عمل فوق‌العاده است. ربات‌ها کم‌کم شخصیت می‌گیرند. شاید به دلیل تفاوتی که در تنظیمات موتوری آن‌ها وجود دارد هرکدام از آن‌ها برخی از رفتار یا حرکت ویژه خودشان را بروز می‌دهند. یا در موارد مختلف صداهای آن‌ها تغییر می‌کند.
 
در آینده در کجاها می‌خواهید رلی را به کار بگمارید؟
 
جاهای زیادی هستند که این ربات‌ها می‌توانند در آن کارآمد باشند. یک پروژه جنبی داریم که در آن در تلاشیم تا از ربات‌ها برای کمک به نگهداری سالخورده‌ها استفاده کنیم همچنین به استفاده از آن‌ها در مکان‌هایی مانند استادیوم‌ها و استفاده از آن‌ها برای حمل‌ونقل ملزومات در دفاتر کاری، فرودگاه‌ها، رستوران‌ها و بیمارستان‌ها مشتاقیم عمده این موارد در بخش حمل‌ونقل و جابجایی ملزومات درون فضای کاری دچار مشکل هستند و آماده کمک به آن‌ها هستیم.
منبع:سایت خبری پچ پچ
 انتهای پیام/

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار