تلاش محققین رویان برای درمان نارسایی کلیه با سلول‌های بنیادی مزانشیمی

محققین رویان برای درمان نارسایی کلیه با سلول‌های بنیادی مزانشیمی تحقیقات گسترده‌ای را پیگیری می‌کنند‌.

دکتر رضا مقدس علی مسئول گروه تحقیقات کلیه پژوهشکده سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه حدود سه سال قبل، گروه کلیه در پژوهشگاه رویان ایجاد شده است، گفت‌: اوایل در قالب طرح‌های مختلف و کارآزمایی بالینی شروع به کار کردیم که امروزه در چندین حوزه از جمله تمایز سلولهای بنیادی به سلولهای کلیه‌، مهندسی بافت و ... فعالیت صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در عرصه کاربرد سلولهای بنیادی در انواع نارسایی حاد کلیه در حیوان کارهایی آغاز شده است، تصریح کرد‌: در حوزه سلولهای مزانشیمی نیز کار شده که یکی از حوزه های فعالیت‌، عرصه سلولهای بنیادی کلیه‌های پلی کیستیک هستند که در بخش تشخیص و جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری کار می‌کنیم.

مسوول گروه کلیه پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان یادآور شد: در حوزه کلیه‌، کاربرد سلولهای بنیادی در بحث ایمونولوژی پیوند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، بیماری های گلومرولی و سلولهای بنیادی فعالیت‌هایی انجام شده و روی مدل حیوانی کار می‌شود.

وی تصریح کرد‌: نتایج سلولهای بنیادی مزانشیمی نارسایی حاد کلیه نشان داد که سلولهای بنیادی مزانشیمی از پیشرفت نارسایی حاد جلوگیری کرده و اثرات مطلوبی دارند که نیاز به مطالعات بیشتری دارند‌.

دکتر مقدس علی با بیان اینکه‌، در حال حاضر کارآزمایی بالینی در استفاده از سلولهای بنیادی مزانشیمی در نارسایی مزمن کلیه در مدل حیوانی پذیرش شده و یک ماه دیگر روی سایت قرار می‌گیرد تا افراد بتوانند از آن استفاده نمایند، ادامه داد: فرایند بررسی یاد شده در مرحله مدل های حیوانی با نتایج امید بخش به پایان رسیده است و در زمان حاضر کارایی این سلول ها بر روی انسان در حال بررسی است.

وی افزود‌: به هر حال در تلاش هستیم که با این سلول‌ها در آسیب‌های مزمن کلیه‌، جلوی پیشرفت نارسایی را بگیریم و سیر آن را کند کنیم. به عنوان مثال اگر قرار باشد که بیمارِ مبتلا به نارسایی کلیه در کوتاه مدت نیاز به دیالیز پیدا کند با کمک این سلول ها سرعت پیشرفت بیماری کند شده و نارسایی مزمن کلیوی و به دنبال آن نیاز به دیالیز به تاخیر می افتد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۹ دی ۱۴۰۰
سلام تورو خدا برای کلیه پلی کیستیک درمانی پیدا کنید شوهرم داره از دست میره
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۱۳:۴۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
سلام تورو خدا چی شد نتیجه تحقیقات خانواده من همه دارن به دیالیز میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام بعداز گذشت 4سال ازاين تحقيق دستاورد جديدي هم براي نارسايي كليه داشتيد؟ بيماران دارند ازدست ميرن چراكاري نميكنيد لااقل دستمزدتون روحلال كنيد چراتحقيقات خوابيده من هم مثل بقيه خواهم مرد وخونم ميفته گردن كم كاري شما
Iran (Islamic Republic of)
مهدی چهارباعی 09154072724
۱۲:۱۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
باسلام وخسته نباشید تورا خدا هرکاری که میتوانید برای کلی انجام بدید من خودم نارسایی کلیه دارم ایا امیدی هست که دوباره کلیه هام برگشت کند من حاضرم ازمایش سلول بنیادی روم انجام بشه باتشکر ار دانشمندان کشورم ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۷ تير ۱۳۹۵
سلام.منکه نسله سوخته بودم اینجا هم شانس نداشتم. نوش دارو بعداز مرگ سهراب رسید. ولی خدا خیرتون بده خیلیا چشم امیدشون به شماست. حتما براشون ی کاری بکنید.
آخرین اخبار