گزارش/

وقتی قبح طلاق شکسته می شود!

ثبت 19 طلاق در هر ساعت در سال 93 گویای از بین رفتن قبح طلاق است.


میزان طلاق در سال 93 نسبت به سال 92 حدود3/5 درصد افزایش داشته است.

طبق آموز‌ه های دینی ، طلاق مکر‌وه ترین حلال خداوند است که در گذشته بسیار نادر و قبیح بوده است. در حالی که امروزه با افرادی روبه رو هستیم که نه تنها به کرات با ابن مسئله مواجه هستند، بلکه این مورد را قبیح نیز نمی‌دانند.

امروزه دلایل متفاوت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و... روند طلاق را در جامعه ما افزایش داده است.

سما‌نه 29 ساله کارشناس ارشد ارتباطات به این دلیل که حقوقش در خانه و خانواده به رسمیت شناخته نشده به تازگی متارکه کرده است. او می گوید همسرش حقوق اجتماعی و اقتصادی اورا هرگز نپذیر‌فته و این مورد برای او قابل تحمل نبوده است.


*طلاق توافقی مانعی برای خشونت

در کنار تغییر فرهنگ جامعه، آشنایی زنان با حقوقشان و استقلال مالی برخی از آن ها باعث دامن زدن به اختلافات زوجین شده است و آنان بدون اینکه برای برطرف کردن این اختلافات  و تفاوت نظرها تلاشی انجام دهند، با توسل به طلاق توافقی متارکه می کنند.

با اینکه بسیاری از مسئولان کشور متعقد‌ند طلاق توافقی قبح طلاق را دز جامعه کنونی از بین برده است و این مسأله را خطری برای جامعه ارزیابی می کنند، اما یک جامعه شناس، طلاق توافقی را مانعی برای خشونت و نزاع در بحث جدایی زوجین عنوان می کنند.

دکتر سعید معید‌فر ، معتقد است طلاق در گذشته امری یک طرفه بوده که با نزاع و خشونت صورت می گرفته است، ولی امروزه طلاق توافقی با نظر دو جانبه انجام می شود و نزاع را کاسته ویا از بین برده است.

این جامعه شناس طلاق توافقی را دلیل افزایش جدایی زوجین نمی‌داند و افزایش آمار طلاق را در انتخاب های نادرست جوانان بیان می کند.

*حل معضل طلاق در دستان خانواده یا جامعه؟!

آمار روز افزون طلاق حاکی از شکستن قبح طلاق است . شاید بتوان تضادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، تغییر نقش ها در جامعه و... را از مهمترین عوامل طلاق در جامعه  امروز برشمرد. این موارد گا‌ها نقل محافل بوده‌اند و یا تیتر جراید شده‌اند، اما به جر‌أت می توان گفت در جامعه و حتی در خانواده کمتر به حل این معضلات پرداخته شده است. چرا که ما همچنان شاهد آمار روز افزون طلاق هستیم.

گزارش : شیما حیدری

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Belgium
نیایش
۱۴:۳۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
عزیزان این طلاق توافقی برای زنها شده وصل کردن حقوق پدرانشون . که طلاق توافقی سوری بگیرند و بعد صیغه شوهراشون بشند تا حقوق 1 ونیم میلیونی بگیرند!!! واقعا متاسفم که بیشتر طلاق ها در سن 60 سالگی داره رخ میده! چرا این پولا نباید صرف سر کار رفتن ما جوونای تحصیل کرده و بیکار بشه؟؟؟؟ کاش این موضوع میشد سوژه 20 و 30!!!! تا مسئولان ببینند!!!! ایا قانون اینقدر کشکه؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
لطفا قبل از ازدواج کلاهتون رو سفت بچسبید که بعد از ازدواج نخواید همه عالم و آدم رو ببرید زیر فحش
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۳:۴۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
تمام این طلاق ها زیر سر افکار فمینیستی هستش
زنان پیشرفت را در پول و پزدادن می بینند وهیچ ارزشی برای شوهر قایل نیستند
Iran (Islamic Republic of)
علی آقا
۱۳:۱۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
زیاد خواهی و بی آبروی بعضی از زنها باعث تمام بدبختیهای کشور مان است جز تک و پوز و ظاهر سازی هیچی بلد نیستند ای مسئولان ای صاحب نظران بگوش باشید زنگ خطر زنگ خطر .......... !
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه امین غفوری
۱۳:۱۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
بسم الله الرحمن الرحیم
تا وقتی که عده ای ازخانم ها احساس کنند که با طلاق میتوانند آزادی عمل بیشتری برای رسیدن به خواسته هایشان داشته باشند متاسفانه شاهد طلاق توافقی بیشتر در جامعه هستیم.
متاسفانه من خود در زندگی ام شاهد بودم برخی از خانم ها بعد از ازدواج برای اینکه مدرک یا آزادی بیشتری در زندگی داشته باشند هیچ ارزشی برای همسرانشان قائل نیستند. ولی در واقع این نوعی بردگی در دنیای به ظاهر متمدن امروزی است.
با آرزو ی بیداری تمام بشریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
- در ظول زمان همان روال سنتي در جامعه مانده ولي ابزارهاي نوين آمده اند !!! و ما براي حفظ حريم خانواده به روز نشده ايم و آداب و سنن شناخته شده خودمان را با آن مچ نكرده ايم
-
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
علت قوانین ضعیف در این موضوع است کهبا کوچکترین بهانه زن تقاضای طلاق و مهریه می کند و قانون هم از انها حمایت می کند
Iran (Islamic Republic of)
حلی
۱۰:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
وقتی خانم های بی ظرفیت صاحب شغل و درآمد میشن اینجوری توی محیط بیرون مردای خوشکل تر میبینن و برای رسیدن راحت تر به اونا مهر طلاق رو کم دارن که به هر شکلی شده جورش میکنن...این هم از دستاوردهای دولت خائن ماست
آخرین اخبار