ادعای دیک چینی: توافق هسته‌ای ایران به کاربرد بمب اتمی منجر می‌شود

معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا، توافق هسته‌ای ایران را با «پیمان مونیخ» مقایسه و اوباما را به دروغگویی درباره آن متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هاآرتص، دیک چینی، معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا، و دخترش لیز چینی، به شدت از باراک اوباما و توافق هسته‌ای ایران انتقاد کردند.

جمعه گذشته وال استریت ژورنال بخشی از کتاب دیک چینی و دخترش به نام «استثنایی: چرا جهان به آمریکای ابرقدرت نیازمند است؟» را منتشر کرد. در این کتاب چینی توافق هسته‌ای ایران را به «پیمان مونیخ» تشبیه کرده است. این پیمان در سال 1938 منعقد و منجر به آغاز جنگ جهانی دوم شد.

در این کتاب، چینی گفته است توافق هسته‌ای ایران سبب رقابت هسته‌ای در خاورمیانه خواهد شد. وی مدعی شده‌است این توافق می‌تواند «منجر به کاربرد اولین بمب اتمی بعد از جنگ جهانی دوم شود.»

چینی تمام اظهارات اوباما را در مورد توافق هسته‌ای ایران «کذب» خوانده است. وی بر این باور است که توافق هسته‌ای ایران به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور مشروعیت می‌بخشد.

چینی همچنین ظهور داعش را به اوباما نسبت داده و مدعی شده است خروج نیروهای آمریکا از عراق به قدرت گرفتن داعش منجر شد. 

جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در یک نشست مطبوعاتی انتقادات چینی را رد کرد و گفت: « کسانی که از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کردند، همان‌هایی هستند که ما را به جنگ با عراق در سال‌های 2002 تا 2003 تشویق کردند.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار