فرار بزرگ؛‌ ۱۴ ملوان شجاع ایرانی چگونه از چنگ دزدان دریایی سومالی گریختند؟‌

وقتی لنج جبار جمعه گذشته در بندر کنارک پهلو گرفت، ۱۴ ملوان شجاع بعد از زمانی طولانی به آرزوی خود رسیده بودند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی لنج جبار  جمعه گذشته در بندر کنارک پهلو گرفت، ۱۴ ملوان شجاع بعد از زمانی طولانی به  آرزوی خود رسیده بودند. آنها شش ماه گذشته را دور از خانه و وطن و در اسارت دزدان دریایی سومالی به سر برده بودند. شش ماه سخت و وحشتناک. با این حال همیشه به آزادی فکر کرده بودند تا روزی که بالاخره این اتفاق افتاد. یکی از این ملوانان در گفتگو با همشهری جزییات فرارشان را توضیح داده است. ما خلاصه‌ای از آن را انتخاب کرده‌ایم:

فرار بزرگ؛‌ ۱۴ ملوان شجاع ایرانی چگونه از چنگ دزدان دریایی سومالی گریختند؟‌

–  لنج شما چطور به‌دست دزدان افتاد؟

ما دو لنج بودیم که در آب‌های آزاد ماهیگیری‌ می‌کردیم. دزدان دریایی ابتدا لنج اول را گرفتند و بعد مسلح به طرف ما آمدند و به سمت لنج ما تیراندازی کردند.

– چطور توانستید از دست آنها فرار کنید؟

مدتی قبل از فرار سعی کردیم که رابطه خوبی با دزدان دریایی برقرار کنیم. سومالی‌ها یک ماده مخدر به نام کاد دارند که مصرف آن باعث بی‌خوابی می‌شود. من و یکی از دوستانم به سراغ‌شان رفتیم و به این بهانه که ما هم می‌خواهیم کاد مصرف کنیم، به آنها نزدیک شدیم. در فرصتی مناسب با چهار نفرشان درگیر شدیم و بالاخره موفق شدیم فرار کنیم.

–  در همه این مدت فقط همین چهار نفر از شما مراقبت می‌کردند؟

نه. روز اول گروگانگیری، حدودا ۱۷ نفر بودند اما بعد کمتر شدند تا اینکه به پنج نفر رسیدند. اما روز فرار فقط چهار نفر از آنها داخل لنج بودند.

 

– هنگام فرار مشکلی پیش نیامد؟

لنج حدود شش ‌ماه بود که حرکت نکرده بود و موتورش به سختی روشن شد اما از شانس بد‌ پنج دقیقه بعد خاموش شد. هر چه تلاش کردیم تا موتور را روشن کنیم بی‌فایده بود. همه ما از خدا خواستیم کمکمان کند و بالاخره بعد از چند لحظه موتور روشن شد و به راه افتادیم

 

– دزدان بعد از فرار تعقیبتان نکردند؟

ما یک گوشی مخفی داشتیم که در این مدت با آن با خانواده‌هایمان حرف می‌زدیم و نقشه فرار را با همان تلفن به تهران اطلاع دادیم. بعد از فرار با تهران هماهنگ کردیم و آنها هم موضوع را به ناوها و بالگردها اطلاع داده بودند. وقتی دزدان دریایی متوجه فرار ما شدند شروع به تعقیبمان کردند. در همین هنگام یک بالگرد بالای سر لنج آمد و حضور این بالگرد به ما در فرار کمک کرد چرا که دزدان دریایی از ما فاصله گرفتند

 

–  فقط‌ یک لنج موفق به فرار شد؟

بله، حدود ۲۰ ملوان دیگر دست آنها گروگان هستند و روزهای سختی را می‌گذرانند.

منبع:هفت صبح
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.