تعداد درختان روی کره زمین به نصف رسیده است!

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که از زمان آغاز زندگی مدنی بشر تعداد درختان روی کره زمین نصف شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان، طبق یافته‌های محققان دانشگاه ییل در آمریکا حدود سه تریلیون درخت در سراسر دنیا وجود دارد؛ اما به گفته مجله نِیچر (The journal Nature) سالانه حدود 15 بیلیون درخت در سراسر جهان قطع می‌شود که عمده دلیل آن نتیجه جنگل‌زدایی، مدیریت غلط جنگلداری و تغییر کاربری اراضی است. برآوردها نشان می‌دهند که از آغاز زندگی مدنی انسان که به 11700 سال پیش بازمی‌گردد، تعداد درختان کره زمین تا 46 درصد کاهش داشته است.

در طی این تحقیق محققان به بررسی 400000 جنگل در سراسر دنیا (به استثنا قطب جنوب) پرداختند. آن ها با استفاده از تصویرگر ماهواره ای به ارزیابی پراکندگی درختان مناطق مختلف دست زدند. سپس ارتباط این تراکم را با ویژگیهای محلی همان مناطق مثل آب و هوا، زندگی گیاهی، شرایط خاک و تاثیر فعالیت های انسانی بررسی کردند و در نهایت از اطلاعات به دست آمده در طراحی مدلی برای تعداد درختان مناطق مختلف استفاده نمودند. این نقشه جهانی نشان می دهد که از مجموع 3.04 تریلیون درخت در سراسر زمین، حدودا 422 درخت به ازای هر فرد وجود دارد. بیشترین تراکم درخت مربوط به مناطق نیمه قطبی روسیه، اسکاندیناوی و آمریکای شمالی است اما بزرگترین مناطق جنگلی در مناطق استوایی قرار دارند؛ جایی که حدود 43 درصد درختان جهان را در خود جای داده است.

محققان می گویند از اطلاعات به دست آمده این تحقیق می توان در طراحی سیستم های جهانی مانند بررسی ذخایر کربن، تغییر شرایط آب و هوایی و توزیع گونه های گیاهی و جانوری استفاده کرد. به گفته سرپرست این تحقیق توماس کروت از دانشکده مطالعات محیط زیستی و جنگلداری، درختان کربن را ذخیره می کنند که برای چرخه غذایی، برای آب، کیفیت هوا و ارائه خدمات بیشمار به انسانها ضروری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار