رونق اقتصادی در بخش کشاورزی با افزایش بهره‌وری/ 900 میلیارد بدهی به گندم‌کاران

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: 8 هزار و 200 میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده و 900 میلیارد باقی مانده که امیدواریم به زودی 300 میلیارد آن را پرداخت کنیم.

رونق اقتصادی در بخش کشاورزی با افزایش بهره‌وری/ 900 میلیارد بدهی به گندم‌کارانبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی در آغاز سال اجرای 94-95 در خصوص شرایط  فعلی دولت اظهار داشت: دولت زمانی روی کار آمد که شرایط خاصی در کشور حاکم و محدودیتهای زیادی وضع شده بود که هنوز هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: محدودیت‌های در ارتباط با درآمدهای دولتی که تامین نیاز دولت را با مشکل مواجه می‌کرد .

حجتی تصریح کرد: از زمان روی کار آمدن دولت متاسفانه نهاده‌‌ها با ارز مرجع 1220 تومان خریداری می‌َشد و نهایتا ذرت خریداری شده به قیمت 1250 تومان به فروش می‌رسید در صورتی که در حال حاضر این رقم رشد مثبتی داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: قیمت نهاده‌های کشاورزی کاهش پیدا کرده که از دلایل عمده آن می‌توان به رکودی که بر اقتصاد جهانی حاکم است و کاهش قیمت نفت و عرضه آن در بازار جهانی که منجر به خارج شدن بخش عمده‌ای از روغن و ذرت که صرف بیودیزل‌ها می‌شد به سمت خوراک مردم سرازیر شد در نتیجه میزان عرضه از تقاضا افزایش یافته و منجر به کاهش قیمت محصولات روغنی شد.

وی ادامه داد: مشکلات کاهش قیمت برای ایران نیز مشکلاتی را به دنبال داشت و به دلیل توافق ژنو که تسهیلاتی  برای غذا و دارو به دنبال داشت بخشی از این مشکلات مرتفع شد.

حجتی تصریح کرد: امیدواریم در کشور وضعیتی پیش بیاید که منابع مالی مورد نیاز تامین گردد.

وی تصریح کرد: منابع مالی در اختیار جامعه قرار می‌گیرد از سه راه تامین می‌شود منابع خارجی که به خاطر محدودیت‌ها تحریم‌ها،‌ به کشور سرازیر شد که عملا هیچ سرمایه‌گذاری در کشور صورت نمی‌گیرد تامین منبع مالی غربی منابع داخلی است که عمدتا از پس‌انداز یک کشور برداشت می‌شود و با توجه به اینکه کشوری دچار رکورد است پس انداز محدود می‌شود و این پس انداز محدود پاسخگوی نیاز نیست.

وی ادامه داد: سومین منبع منبع درآمدهای دولت است که از دو طریق مالیات و نفت تامین می‌شود که با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت دچار مشکل هستیم و بحث دریافت مالیات از بنگاه‌های باید مرتفع گردد.

حجتی ادامه داد: امیدواریم در یک دوره قابل قبول و منطقی بتوانیم این سه منبع را تامین و مشکلات را رفع کنیم زیرا افزایش بهره‌وری اهمیت داشته و به دنبال آن هستیم که با افزایش بهره‌وری رونق اقتصادی در بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی از دو حوزه آب و خاک و حفظ نباتات تشکر  کرده  و ادامه داد: سم و کود دو بحث مهم در بخش کشاورزی است و دو سازمان در این خصوص عملکرد مناسبی داشته و بحث سلامت غذا و حفظ آب و خاک را دارند.

وی در خصوص واردات کود به کشور اظهار داشت: در آینده‌ای نزدیک واردات پنج نوع کود بدون پروانه قاچاق محسوب شده زیرا با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد واردات کود غیرقانونی پیگرد قانونی خواهد داشت.

حجتی اظهار داشت:با وجود محدودیت ها میتوانیم در کشاورزی که همه بخش های آن حول محور آب است پیشترفت داشته باشیم چنانچه تجربه نشان داد سال گذشته 10 میلیارد متر مکعب آب کمتری نسبت به سال زراعی 92 مصرف کرده‌ایم ولی به همان میزان محصول برداشت شد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص خرید تصمینی گندم اظهار داشت: 8 هزار و 200 میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده و 900 میلیارد باقی مانده که امیدواریم به زودی 300 میلیارد آن را پرداخت کنیم.

وی در بخشی از صحبت های خود بیان داشت: متاسفانه ما عادت به خام فروشی داریم و اینکه ما به 4 میلیاد دلار نفت می‌فروشیم و به جای آن دانه روغنی می‌خریم که این موضوع به هیچ عنوان به سود اقتصاد کشور نیست.

حجتی در خصوص وارات دانه‌های روغنی اظهار داشت: در مقابل این واردات افرادی مقاومت می‌کنند و گروه‌هایی تشکیل می‌دهند و دولت را تهدید می‌کنند که سویا وکلزا نمی‌خریم و باید بگویم که این ها نباید تهدید کنند زیرا مملکت بی صاحب نیست

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در خصوص واردات بذر رانت وجود دارد و ما در بحث کلزا طی دو سال گذشته موفق نبوده‌ایم چنانچه  دو سال پیش بذر F2 برای کاشت به کشاورزان داده شد که مشکلات بسیاری را بوجود آورد .

حجتی اظهار داشت: درست است که با بحث واردات مخالفیم اما در بعضی از موارد  ناچار به واردات هستیم که این واردات بری ما به صرفه تر است به طور مثال اگر واردات بذر 4 میلیارد دلار تمام شود واردات محصول نهایی 10 میلیارد خواهد بود در نتیجه واردات بذر با کیفیت برای کشور مقرون به صرفه تر است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان در خصوص نخبگان گندم نیز گفت: باید در تمام رشته‌ها ورود پیدا کنیم وآنها را به جهت مناسب سوق دهیم و استفاده از نخبگان در کشور موجب می‌شود تا در بحث چگونگی کاهش مصرف اب و افزایش محصول و ایجاد بستر های مناسب آن در کشور در آینده رشد کرده و به موفقیت دست یابیم.

همان گونه که در حال حاضر در بسیاری از بخش از جمله تعاونی های دامداری شاهد رشد چشمگیری بوده‌ایم.

انتهای پیام/  
برچسب ها: کشاورزی ، وزیر ، شرایط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار