اصفهان؛

ثبت یک پلنگ ایرانی دیگر در پناهگاه حیات وحش

تصاویر یک پلنگ ایرانی دیگر در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، به نقل از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین ، یکی از دوربین های تله ای این اداره تصاویر جدیدی از یک پلنگ ایرانی در کوهستانهای پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین به ثبت رساند .

این محل با محل تصویر برداری اواسط مرداد ماه یکسان است . زاویه مناسب عکسبرداری ، بررسی و تحلیل شکل و تفاوت الگوی خال های سطح بدن نشان می دهد ، این تصویر متعلق به یک پلنگ ایرانی جدید می باشد که در نقطه قبلی است بطوری که شکل و الگوی خال های سطح بدن در دو تصویر قبلی در اوایل مرداد ماه و جدید در پانزدهم شهریور 1394 کاملا متفاوت بوده است.

به طور مثال این تفاوت در دست راست هر دو پلنگ آشکار می باشد . از سویی تعداد و تراکم خالها در تصویر جدید نسبت به تصویر قبل کمتر و بازتر می باشد . انتهای دم در یکی سیاه و در دیگری سفید می باشد .

مقایسه این تصاویر موید دو موضوع مهم است : اول آنکه ثبت دو قلاده پلنگ در نقطه ای یکسان علیرغم آنکه جنسیت آنها مشخص نیست به لحاظ سهولت جفت یابی و استمرار زاد و ولد بسیار امید بخش است و از سویی کارایی فن آوری دوربین های تله ای در مطالعات علمی حیات وحش و ضرورت تامین آن را به حد کافی برای مناطق و زیست بوم ها نشان می دهد .

شایان ذکر است: در دنیای طبیعت شکل و خال های سطح بدن در گونه های شاخص مانند یوزپلنگ و پلنگ مانند اثر انگشت انسان در هر فرد منحصر بفرد است و لذا تصویر برداری و تحلیل الگوهای خالها یک ابزار علمی و کارآمد در شناسایی هر یک از افراد و تشخیص وضعیت پراکنش و تخمین اندازه جمعیت و برنامه ریزی موثرتر حفاظتی است .

 انتهای پیام/س

برچسب ها: محیط ، زیست ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.