قزوین؛

600 دریاچه در کشور در حال خشک شدن است

مشاورمعاون اول رئیس جمهوردر امور آب و کشاورزی و محیط زیست در همایش اب و مسئولیت پذیری اجتماعی که در قزوین برگزار شد گفت : از این تعداد 2 دریاچه متعلق به استان قزوین است .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازقزوین؛ عیسی کلانتری سیاستهای غلط کلان اقتصادی را عامل این موضوع دانست و گفت : سدسازی غلط یکی از این مشکلات است به طوری که سد کرخه دارای ظرفیت 7/2 میلیارد متر مکعب ذخیره ابی است ولی امروز 122 میلیون متر مکعب اب دارد .

وی با بیان اینکه بارشها کم شده است گفت : حل این موضوع نیازمند یک مدیریت یکپارچه و سیاست های اجرایی درست است .

کلانتری با اشاره به حفر غیر مجاز چاه افزود: از 764 هزار چاه در کشور 370 هزار از آن غیر مجازاست .

وی اضافه کرد : با این وضعیت نمی توان تمدن را حفظ کردو کشاورزی درستی داشته باشیم .

کلانتری یاداور شد : اگر بااب بد برخورد شود در اینده ی خیلی نزدیک به یک منبع تجدید ناپذیر مثل اهن تبدیل خواهد شد .

به گفته ی وی کل اب های استاتیک کشور نزدیک به 500 میلیارد متر مکع ب است که 300 میلیارد ان اب شور و 200 میلیارد اب شیرین است که بالای 140 میلیارد تابه امروز مصرف شده که ما حق نداشتیم به ان دست بزنیم چراکه با این کار ما فرزندانمان را با کویری به نام ایران مواجه خواهیم کرد .

وی یاد اور شد طبق امار سالانه 88 میلیارد متر مکعب اب در سال در بخش کشاورزی به تولید اختصاص می یابد که ارزش تولیدات به نصف هم نمی رسد .

به گفته ی کلانتری متوسط بارش زیر 20 میلی متر رسیده , برف تبدیل به باران شده و روان اب رودخانه ها 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

کلانتری گفت : تنها 3 کشور هستند که بالای 40 درصد از ابهای سطحی استفاده می کنند مصر 43 درصد ؛ 47 درصدو ایران 86 درصد است.

وی گفت : ما کشور اول جهان در فرسایش خاک هستیم و سالیانه 2 میلیارد و صد میلیون تن خاک را فرسوده می کنیم .

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.