یزد؛

گوراب یزد ،بستری امن برای تکثیر و پرورش گورخرهای ایرانی

معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد از تولد سومین گوره خر ایرانی در سایت تکثیر و پرورش گورخر گوراب در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛حسن اکبری گفت:گورخرها، حداكثر 25 سال عمر ميكنند و البته مانند بيش تر سم داران طول عمرشان در اسارت افزايش مي يابد . گورهاي ماده،عموما در 36 ماهگي بالغ مي شوند و دوره بارداري 11 ماهه دارند  از ارديبهشت تا خردادماه فصل زايمان گورهاي ايراني است و معمولا يكسال در ميان زايمان ميكنند و در هر زايمان هم يك كره به دنيا مي آورند. البته اگر شرايط خوب باشد و منبع غذايي آنها تامين شود ، هر سال هم زادآوري دارند.
 
اکبری افزود: در سایت تکثیر و پرورش گوراب با عنایت به فراهم بودن شرایط مناسب زیستی و امنیت بالای نگهداری در محدوده فنس کشی شده ، گورها هر سال زادآوری دارند اما با توجه به زمان مورد نیاز حداقل دو ماه برای آمادگی ماده ها جهت جفت گیری مجدد، فصل زایمان در اسارت با تغییراتی همراه است. به نحوی که اگر اولین زایمان گور ماده در خرداد ماه صورت پذیرد زایمان بعدی آن حدود تیر ماه سال آینده خواهد بود و به همین ترتیب جابه جایی در فصل زادآوری نسبت به گورهای طبیعت نشان می دهد.
 
معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: متاسفانه تاکنون موفق به ثبت تصویر از زایمان گور در اسارت نگردیده ایم چرا که محدوده ای 130 هکتاری محل نگهداری گورخرها  فاقد دوربین های پایش وامکانات دید در شب است و با در  نظر گرفتن آنکه معمولا در هنگام شب زایمان انجام می شود اغلب گزارشات از مشاهده گورخر مادر به همراه کره تازه تولد یافته در لحظات اولیه صبح می باشد.


انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.