تلویزیون سوئیس اعلام کرد:

ایران، بازار صادراتی آینده سوئیس پس از لغو تحریم ها

تلویزیون سوئیس در گزارشی از ذوق زدگی شرکت های سوئیسی برای از سرگیری مبادلات تجاری پس از لغو تحریم ها در ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تلویزیون سوئیس با اشاره به اینکه پس از لغو برنامه ریزی شده تحریمهای اقتصادی ایران، شرکتهای سوئیسی برای قدم گذاشتن در بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند، گزارش داد: پایان تحریمهای ایران، این کشور را به بازاری جالب توجه و با اهمیت در اقتصاد جهانی تبدیل می کند. در این میان شرکتهای سوئیسی نیز از فرط خوشحالی دستهای خود را به هم می مالند. با این حال باید دید که ایران تا چه میزان واقع گرا شده است. چون در حالی که بازار ایران، منافع بزرگی را برای طرفهای خارجی در بر دارد، مساله ناامنی ( دراین منطقه) نیز بسیار زیاد است. از جلسه اطلاع رسانی که چندی پیش برای بازرگانی سوئیسی در مورد آشنایی بیشتر با بازار ایران در شهر زوریخ برگزار شد، استقبال زیادی شد.  
 
در ادامه این گزارش آمده است: موضوع توان خرید بالای تجار ایرانی که کشورشان در عرضه مواد خام، غنی است در قصه های هزار و یکشب نیز آمده است. اما ظرف چند سال گذشته در وضعیت تجارت با ایران اختلال بوجود آمده است. اکنون بسیاری از شرکتهای سوئیسی قصد رجعت دوباره به بازار ایران را دارند. سوئیس در مقایسه با سایر کشورهای دیگر از مزیت بی طرفی در ایران برخوردار است.
 
«گیئولیدو هاس»، سفیر سوئیس در ایران در گفتگو با کولبه گفت: معتقدم که کشور ما در ایران از یک اعتبار و جایگاه ممتازی برخوردار است. ما خدمات و اقدامات مثبت و خوبی را تاکنون در مورد ایران انجام داده ایم اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که مناسبات میان ایران و سوئیس بسیار دیرینه است و شرکتهای سوئیسی از دیرباز در این کشور حضور داشته اند. بنابراین من هیچگونه نگرانی در مورد بازار ایران ندارم. به هر روی ایران منتظر ما نمی شود و این ما هستیم که باید به سوی ایران حرکت کنیم.  
 
در ایران نه تنها کالاهای مصرفی بلکه کالاهای صنعتی سوئیس، محبوب و پرطرفدارند. با وجودی که فشار و ازدحام جمعیت در جلسه اطلاع رسانی که چندی پیش در شهر زوریخ در خصوص بازار ایران برگزار شد، زیاد بود اما شرکتهای سوئیسی به رغم اذعان به مسیر درستی که در مورد حضور در بازار ایران در پیش گرفته اند اما برای مصاحبه در جلوی دوربین ابراز تمایل نکردند.
 آنها بشدت از معامله با ایران پیش از لغو واقعی تحریمها واهمه دارند؛ ضمن آنکه مساله پرداختهای مالی ایران نیز در این زمینه در افزایش این نگرانی موثر است.  
سفیر سوئیس در تهران ادامه داد: من فکر می کنم ورود به بازار ایران، درست مثل وضعیت چین سالهای دهه هفتاد میلادی گام به گام خواهد بود؛ اینکه سرمایه گذاری خارجی در کدام حوزه و تحت چه شرایطی در این کشور مجاز است.  
گرچه سودها و منافع افسانه ای به ایران جذب خواهد شد با اینحال هر شرکت خارجی باید بدقت بررسی کند که واقعا شانس تجارت در کشور جمهوری اسلامی ایران تا چه میزان برایش واقع گرایانه است.
 
دانیل کونگ، مدیرعامل شرکت «اینترپرایز گلوبال» سوئیس در این زمینه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران به نظام پرداخت بین المللی متصل نیست و طبیعی است که در چنین حالتی هرگونه تراکنش مالی مرتبط با بازار ایران با سختی مواجه باشد.  
با این همه شانس حضور در بازار ایران، بزرگ است اما همزمان نوعی بلاتکلیفی و ناپایداری نیز مشاهده می شود. بنابراین بسیاری از شرکتهای خارجی تصمیم دارند آهسته آهسته وارد این بازار میلیونی شوند؛ بازاری که البته فی النفسه بسختی با یک ضربه بازشدنی است.


.انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار