کاهش 55 درصدی بیماری طاعون نشخوارکنندگان در کشور

کانون‌ بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از 1140 به 450 کانون تقلیل پیدا کرد.

داریوش جهان‌پیمان، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خوشبختانه در پنج ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته، 1140 کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به 450 کانون رسیده است، این به معنی کاهش 55 درصدی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور است.

دکتر جهان‌پیمان ادامه داد: با توجه به این‌که این بیماری، ویروسی است که از کشور عراق به کشور و استان‌های غربی وارد شده است و آن‌ها را درگیر کرده است. می‌دانیم که 450 درصد دام‌های کشور تحت سیطره کوچ‌نشینی و عشایری قرار دارند و در طول سال به جاهای مختلف منتقل می‌شوند. این نقل و انتقال دام باعث گسترش و شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان به دیگر نقاط کشور شده است. عامل بعدی، خشکسالی است که در سال گذشته و سال جاری با آن مواجه بودیم که حیوانات حیات وحش را به سمت مناطق روستایی و پُرآب کشانده است و این بیماری را به آن‌ها هم منتقل کرده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی، در خصوص علت اصلی کاهش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، عنوان کرد: علت اصلی کاهش آمار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، واکسیناسیون دام و گله‌های اطراف زیستگاه‌ها و روستاهای نزدیک زیستگاه‌ها به شکل حلقه‌ای است که از شیوع بیماری به طور چشمگیری پیشگیری می‌کند.

دکتر داریوش جهان‌پیمان در ادامه گفت: موسسه تحقیقات واکسن‌سازی رازی، واکسن بسیار موثری علیه این بیماری تولید می‌کند، ولی تولید واکسن این موسسه محدود است و سالانه فقط می‌تواند 12 میلیون دُوز واکسن تولید کند، که در این شرایط  بایستی به صورت هدفمند و با پایش و مراقبت فعال، این بیماری ویروسی را کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در پایان گفت: ریشه‌کن شدن طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا سال 2030 در جهان قطعی است. ما برای اجرایی شدن این برنامه جهانی باید دو سال متوالی، سالیانه 50 میلیون دُوز واکسن به نشخوارکنندگان کوچک تزریق کنیم. برای تحقق این موضوع، برنامه‌های تدوین شده را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه دادیم تا منابع داخلی و خارجی آن تأمین شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار