توافق هسته‌ای یا بازی پیچیده جمهوری‌خواهان در کنگره؟

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: کنگره سرانجام نظر خود را در مورد توافق ایران اعلام کرد.

توافق هسته‌ای یا بازی پیچیده جمهوری‌خواهان در کنگره؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم "چارلز کراثهامر" نوشت: کنگره نظر خود را در مورد توافق ایران اعلام کرد با این حال این یک بازی پیچیده است زیرا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پیش از رأی گیری کنگره به سازمان ملل رفته و با این اقدام از ارزش اقدام کنگره در این زمینه کاسته بود. وی در شورای امنیت از طریق یک قطعنامه برای تصویب این توافق تلاش کرد و پیش از رأی گیری کنگره، به طور رسمی بر اجرای آن متعهد شد. این قطعنامه کل چارچوب قانونی تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران را ملغی می‌کند زیرا چند ماه بعد، این تحریم‌ها لغو خواهند شد.

این فرایند از قبل طرح ریزی شده است، به این صورت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به خود بارزسی‌های ایران از حساس‌ترین تاسیسات هسته‌ایش تکیه کرده است، پایبندی این کشور را به تعهداتش اعلام خواهد کرد. سپس این توافق اجرا و برنامه هسته‌ای ایران به طور رسمی صلح آمیز قلمداد خواهد شد. تحریم‌ها لغو می‌شوند و مقامات ایران یکصد میلیارد دلار از سرمایه های مسدود شده این کشور را به عنوان جایزه امضای این توافق دریافت می ‌نند. ایران شروع به درو کردن ثروت باد آورده اقتصادی خود می شود، صادرات نفتی اش را سه برابر می کند و از هجوم شرکت های خارجی استقبال خواهد کرد. 

بر اساس قانون اساسی، اوباما باید ابتدا این توافق را به عنوان یک پیمان به کنگره تحویل می داد. اما اوباما این کار را انجام نداد زیرا می دانست نخواهد توانست بر اساس قانون اساسی آرای لازم برای تصویب آن را به دست آورد. وی تلاش کرد یک سوم آرای یکی از مجلس های کنگره را به دست آورد. در واقع روز پنج شنبه با 42 حامی از سنا، دموکرات ها توانستند مانع رد این توافق شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار