نوبخت در جلسه هم اندیشی سردبیران رسانه ها:

نقل و انتقالات ارزی آزاد خواهد شد / لغو تحریم ها تا عید نوروز

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورگفت:بالغوتحریم ها؛ نقل وانتقالات ارزی آزادخواهدشدکه یک فرصت جدیدبرای استفاده ازظرفیت های سرمایه گذاری درکشورخواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، نوبخت در دومین  جلسه هم اندیشی با سر دبیران اقتصادی رسانه های گروهی گفت:‌ با انجام جمع بندی هسته ای قرار است تحریم های وضع شده علیه کشورمان در آینده نزدیک لغو شود که این آینده از نظر ما حداکثر تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده خواهد بود پس ما برای این زمان با یک رخداد جدید مواجه هستیم.
 
وی افزود:‌ چون این زمان با آغاز برنامه ششم تلاقی دارد پس دوران پسا تحریم همزمان با آغاز برنامه ششم خواهد بود و از این رو برنامه ششم بر اساس دوران پسا تحریم برنامه ریزی می شود.
 
سخنگوی دولت گفت:‌ در دوران پساتحریم فرصت هایی مانند کم شدن بار و فشار تحریم ها بر کشور ایجاد می شود که ما باید بدانیم در قبال آن چگونه می توانیم بهترین تصمیم گیری را انجام دهیم.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه با لغو تحریم ها منابع ارزی بانک مرکزی و دولت و شرکت های دولتی و همچنین صندوق توسعه ملی آزاد خواهد شد، گفت: سهم منابع آزادشده ارزی دولت شش میلیارد دلار است که حداقل 18 هزار میلیارد تومان ارزش
 
ریالی آن است که اگر وارد طرح های عمرانی شود تحول خوبی ایجاد خواهد کرد.
 
وی افزود:‌ همچنین آزاد شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی می تواند در قبال سرمایه گذاری شرکت های خارجی برای ایران اعتبار خوبی ایجاد کند.
 
نوبخت گفت: با لغو تحریم ها؛ نقل و انتقالات ارزی آزاد خواهد شد که یک فرصت جدید برای استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور خواهد بود.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به چالش های این دوران نیز اشاره کرد و گفت:‌ همان طور که هم اکنون می بینید شاهد ترافیک حضور  هیئت های خارجی در ایران هستیم اما از لحاظ چالشی باید ببینیم که آنها با چه هدفی می آیند و ما از آمدن آنها چه هدفی را دنبال می کنیم.
 
 ورود کالاهای تولیدی به کشور یک چالش محسوب می شود
 
وی گفت: اینکه توسعه تجارت با این کشورها منجر به ورود کالاهای تولیدی آنها به کشورمان شود برای ما مطلوب نیست و یک چالش محسوب می شود.
 
نوبخت گفت :‌ همچنین اینکه در جاهایی سرمایه گذاری کنند که برای ما اولویت ندارد، چالش بعدی خواهد بود.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: همچنین ممکن است قوانین ما طوری باشد که نتوانیم از این امکانات خوب استفاده کنیم و این نیز چالش دیگر در فضای پسا تحریم است.
 
وی گفت: از نظر فرهنگی نیز ممکن است به هردلیلی جامعه ما آمادگی آمیختگی با سرمایه خارجی را نداشته باشد و به اصطلاح یک امتناع فرهنگی و ساختاری در این باره در کشور وجود داشته باشد.
 
نوبخت ادامه داد: برخی از تریبون های ما اعلام می کنند اینها که می آیند به خاطر بدی های گذشته به دنبال کارهای خود هستند.
 
وی با اشاره به ورود آسان و راحت سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی به آسیای جنوب شرقی گفت: ما مثل این منطقه نیستیم و بافت فرهنگی و نگاه فرهنگی ما با این منطقه متفاوت است.
 
نوبخت پس از شنیدن 90 دقیقه ای اظهارات سردبیران اقتصادی رسانه ها که درباره چالش ها و فرصت های پساتحریم بیان کردند، ادامه داد: آنچه را درباره انتقال فن آوری های نوین به کشور در فضای پساتحریم بجای ورود  صرف کالاهای خارجی مطرح کردید کاملا قبول دارم و ما
 
به دنبال آن هستیم که به جای ورود فن آوری ها از کشورهای پایین تر یا هم تراز خود از کشورهایی که در حوزه فن آوری صاحب نوآوری هستند، وارد کنیم.
 
نگاه ما بیشتر واردات فن آوری های هایتک و پیشرفته است
 
سخنگوی دولت افزود: نگاه ما بیشتر واردات فن آوری های هایتک و پیشرفته است تا در داخل کشور ایجاد شغل کند و توسعه بیافریند.
 
نوبخت همچنین در پاسخ به درخواست یکی از صاحبنظران رسانه ای برای ساماندهی یارانه ها نیز گفت: درباره یارانه ها و قطع آن براساس تعقل و تدبیر و تامل تصمیم گیری خواهد شد.
 
وی گفت: ما نمی خواهیم به مخاطبان خود که گستردگی بسیار زیادی دارند و از تازه متولدان تا کسانی را که در آستانه مرگ هستند، شامل می شود، آزرده کنیم  باید خیلی و با احتیاط عمل کنیم.
 
نوبخت با بیان اینکه البته معتقدم استمرار وضع موجود سخت است، افزود: از اینکه گفته شود شب پرداخت یارانه ها عزاست آن را از منظری دیگر هم می توان نگاه کرد.
 
وی افزود: آنکه می گوید عزا می گیریم، معتقد است که این پول به جای توزیع خام می توانست با هزینه در کسب و کار مردم در اختیار آنها قرار بگیرد و اینکه عده ای از عزا در شب پرداخت یارانه ها سخن می گویند با این انگیزه است.
 
نوبخت در واکنش به اظهارنظر دیگری مبنی بر هماهنگ نبودن تیم اقتصادی دولت گفت:‌ اینکه تیم اقتصادی دولت باهم هماهنگ باشند اگر به این معناست که کسی از خود تحلیل یا نظری نداشته باشد، اینگونه نیست بلکه در جلسات داخلی با یکدیگر صحبت و بعضا چالش و محاجه می
 
کنیم و بعد به جمع بندی می رسیم.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود:‌ این جمع بندی دولت است و نه شخص سخنگوی دولت یا یک وزیر یا رئیس کل بانک مرکزی و انتظار است همه به آن جمع بندی پایبند باشند.
 
وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تمام جلسات اقتصادی دولت با بسته ویژه همان جلسه حضور دارد که ممکن است با نظر بقیه همسان نباشد.
 
نوبخت گفت:‌ به عنوان مثال وزارت نفت معتقد است برای دوره جدید باید یک قرارداد جدید نفتی داشته باشیم که ما درباره آن نیز نظر دادیم و حتی آن را نقد هم کردیم اما ممکن است در جلسه رای گیری چیز دیگری باشد و ما به هرچه که توافق و اجماع شد، پایبندیم.
 
وی در پاسخ به اظهار نظری که چرا در این جلسات به مباحث اجتماعی و سیاسی دوران پساتحریم پرداخته نمی شود، گفت: ما در این جلسات درباره برنامه اقتصادی کشور در دوران پساتحریم بحث می کنیم و اگر روی مباحث سیاسی و اجتماعی یا فرهنگی حرف نمی زنیم ، چارچوب بحثمان اقتصادی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدى
۰۹:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
اصلى ترين علت تورم،بالا رفتن حجم ريال است
لطفا دولت حجم ريال را ثابت نكه دارد
براى خروج از ركود هم دولت و شوراى پول و اعتبار، سود سبرده ها را هر سه ماه ٥٪ كاهش دهيد
-
حسن
۱۱:۴۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
بعداز تحريم خدايش وضع ما بهتر ميشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۴۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
ازواريزيارانه چه خبر........
Iran (Islamic Republic of)
کارمند و فرهنگی بدبخت
۲۳:۵۰ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
حقوق ما کفاف کرایه خونه ها و قسطتامونو نمیده . برای رضای خدا به جای این اراجیف فکری به حال ما کارمند و فرهنگی های بدبخت بکنید .
هر روز می گی یارانه ها رو قطع می کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۲۰:۵۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
حضورتیم اقتصادی متخصص راه گشااست
آخرین اخبار