کرمانشاه؛

کرمانشاه تنها مرکز صادرات سقز در کشور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : سالانه حدود 100 تن سقز از منابع طبیعی استان کرمانشاه برداشت می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  مراد شیخ ویسی گفت: در هر دوره برداشت که معمولا دو سال یکبار است و گاه حتی به سه سال یکبار هم می رسد، 200 تن سقز از سطح منابع طبیعی استان توسط بهره برداران استحصال می شود.

شیخ ویسی ارزش ریالی تولیدات هر دوره را 160 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 2200 خانواده روستایی از راه تولید سقز امرار معاش می کنند و به صورت سنتی و بومی اقدام به برداشت و فرآوری این محصول می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به ماندگاری بالای سقز تولیدی از درختان بنه گفت: سقز تا 10 سال ماندگاری دارد و لذا در شرایط نامناسب بازار می توان آن را ذخیره و در مواقع دیگر به بازار عرضه کرد.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه 90 درصد سقز تولیدی در استان به کشور های عربی و اروپایی صادر می شود.

وی استان کرمانشاه را تنها مرکز صادرات سقز در کشور دانست و گفت: بیشتر بهره برداران سقز کرمانشاهی هستند، چراکه این محصول بیشتر از منطقه اورامانات استان کرمانشاه بهره برداری می شود.

به گفته شیخ ویسی جنگل های استان کرمانشاه سطحی حدود 527 هزار هکتار داشته و اغلب گونه های درختی این جنگل ها بلوط ایرانی، بنه، آلبالوی وحشی، زالزالک و گلابی وحشیاست.

شیخ ویسی با بیان اینکه یازده درصد از جنگلهای استان کرمانشاه انبوه هستند، گفت: حدود 140 گونه گیاهی دارویی و صنعتی در رویشگاه های جنگلی و مرتعی استان کرمانشاه می روید.


انتهای پیام/س

برچسب ها: کرمانشاه ، سقز ، صادرات ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.