زنگنه: برای بهبود وضع بازار نفت گام برمی‌داریم

وزیر نفت گفت: ایران از هر اقدامی برای بهبود وضع بازار نفت و خروج از شرایط کنونی حمایت و استقبال می کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه گفت: ایران از هر اقدامی برای بهبود وضع بازار نفت و خروج از شرایط کنونی حمایت و استقبال می کند.

وی درباره برنامه افزایش تولید نفت و گاز از میدانهای مستقل و مشترک نیز تصریح کرد: برای تولید نفت و گاز از همه میدانها برنامه ریزی شده است؛ بخصوص برای افزایش تولید گاز که برنامه ریزی آن به صورت ماهانه انجام شده است.

وزیر نفت همچنین به افزایش تولید نفت بلافاصله بعد از لغو تحریمها اشاره کرد و افزود: درصورت لغو تحریمها در آبان، که ممکن است فرض خوشبینانه ای باشد، تولید نفت ایران بلافاصله 500 هزار بشکه در روز افزایش پیدا می کند.

به گفته وی، پس از افزایش این میزان تولید، با انجام برخی اقدامات در تاسیسات سطح الارضی و چاهها، تولید نفت ایران ظرف 5 تا 6 ماه پس از لغو تحریمها، 500 هزار بشکه دیگر افزایش پیدا خواهد کرد و به میزان پیش از تحریمها خواهد رسید.

همکاری مکزیک با اوپک

وزیر نفت درباره محور مذاکره با وزیر کار مکزیک با اشاره به این که در بخش نفت بین ایران و مکزیک مشابهتهای زیادی وجود دارد و آنها دارای شرکت ملی نفت قوی هستند، تصریح کرد: شرکتهای مکزیکی در آبهای عمیق فعالیت خوبی دارند و پیشرفت خوبی تجربه کرده اند.

وی از علاقه ایران برای احیای فعالیت با شرکتهای مکزیک که قبل از اعمال تحریمها دریچه آن باز شده بود خبر داد و درباره این که پیش از اعمال تحریمها دو کشور در چه زمینه های با یکدیگر همکاری داشتند، تصریح کرد: هیچ قرارداد عملیاتی با مکزیک نداشتیم؛ اما در زمینه اکتشاف، ارتباطات و فناوری با این کشور مذاکره و گفتگوهایی انجام شده و یادداشت تفاهم داشتیم.

زنگنه با بیان این که مکزیک بعنوان یک تولید کننده بزرگ غیر اوپک همیشه با اوپک همکاری داشته است، اظهار کرد: آنها اعلام آمادگی کردند که اگر اوپک وارد بحث مدیریت بازار شود مکزیک هم آمادگی دارد با اوپک همکاری و همیاری کند.

همکاری شرکتهای معتبر داخلی و خارجی

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره این که چقدر به نتایج مذاکرات با کشورهای خارجی امیدوار هستید، گفت: وظیفه ما این است در این شرایط با کشورهای خارجی گفتگو و مذاکره کنیم و امیدواریم این دیدارها نتیجه بخش باشد؛ مذاکرات در حوزه توسعه میدانهای نفتی زمانبر است ولی در سایر زمینه ها مثل برداشت نفت و تولید فرآورده می توان بلافاصله بعد از لغو تحریمها فعالیت را آغاز کرد.

به گفته وزیر نفت، آزادسازی تجهیزات توقیف شده، آزادسازی پولهای بلوکه شده، همکاری شرکتهای معتبر داخلی و خارجی برخی از محورهای مذاکره با شرکتهای خارجی است.

وزیر نفت با اشاره به این که یکی از مباحث مهمی که با شرکتهای خارجی مطرح می شود همکاری با بخش خصوصی ایران برای تولید تجهیزات صنعت نفت است، تصریح کرد: برای تشریح این موضوع با شرکتهای خارجی وقت زیادی صرف شد و این موضوع به خوبی جلو می رود.

انتهای پیام/
برچسب ها: زنگنه ، شرکت ، نفت ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار