شاعری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،

ایجاد پدیده گرمایش زمین علت اصلی تغییرات اقلیم در شهرها

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد پدیده گرمایش زمین علت اصلی تعییرات اقلیم در شهرها است.

ایجاد پدیده گرمایش زمین علت اصلی تغییرات اقلیم در شهرهاعلی محمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علل اصلی تغییرات اقلیم در شهرها اظهار کرد: ایجاد پدیده گرمایش زمین، وجود جزیره‌های حرارتی در شهرها و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای از مهم‌ترین علت‌ها در  تغییرات اقلیم هستند.


وی با اشاره به مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای افزود: دی‌اکسید کربن،متان، کلر و فلور کربن‌ها، اکسید نیتروژن، ازن و بخار آب مهم‌ترین این گازها هستند و در این بین دی‌اکسید کربن بیشترین سهم را در اثر گلخانه‌ای دارد و همچنین گاز کربنیک از راههای متعددی وارد اتمسفر می‌شود که در راس آنها سوزاندن سوخت‌های فسیلی توسط انسان است.


رئیس ستاد  محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: 50 تا 60  درصد اثر گلخانه‌ای مربوط به گاز کربنیک است که در ارتباط با مسئله گرمایش جهانی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.


شاعری با تاکید براینکه حمل و نقل، نیروگاه‌ها و فرآیند تولید برق، مراکز دفن و امحاء زباله، تولید گرما و سرما در بخش خانگی، عمومی و تجاری، تولید محصولات کشاورزی و دامی و فرآیند تولید سیمان از مهم‌ترین منابع تولید گاز گلخانه‌ای در محیط شهری هستند، گفت: توسعه شهر نشینی و فعالیت‌های انسانی و همچنین فرآیند ساخت و سازهای شهری خواه ناخواه بر شرایط اقلیمی شهر تاثیر می‌گذارد چراکه فرآیند شهرنشینی با کاهش و یا نابودی پوشش گیاهی طبیعی زمین که در نتیجه باعث جذب انرژی ناشی بیشتری توسط زمین می‌شود،همراه است.


وی اضافه کرد: توسعه ساخت و سازهای شهری بخصوص در سطوح گسترده و ارتفاع زیاد بر جریان هوا تاثیر می‌گذارد و همچنین فعالیت‌های مختلف انسانی مانند حمل و نقل، مراکز تولیدی و پیوسته همراه با مصرف انرژی بوده که در پروسه تولید مقداری از آن در فضا پراکنده می‌شود و افزایش دمای شهر را به دنبال دارد.


رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه جمعیت فعال و متراکم شهری به میزان زیادی انرژی گرمایی تولید می‌کنند، تصریح کرد: فعالیت‌های مختلف انسانی به تولید میزان زیادی انواع گازها، بخارات، گرد و غبار، آیرو‌سل و... منجر می‌شود و از آن‌جایی که مواد مذکور در مراکز شهری و هسته‌ای اصلی از تراکم بیشتری برخوردار است باعث می‌شود که در این نقاط مراکز دمایی پیدا شود که از میزان دمای بیشتری نسبت به سایر نواحی شهری و نواحی مجاور خویش برخوردار باشند که این مراکز را اصطلاحا جزیره گرمایی می‌گویند.


شاعری با بیان اینکه در شرق تهران در محدوده میدان خراسان، میدان شهدا، میدان بهارستان و میدان امام حسین(ع) تا اواخر خیابان پیروزی یک جزیره گرمایی مستقر است، یادآور شد: تفاوت دمایی متوسط آن‌ها 6/3 درجه سانتی‌گراد نسبت به نواحی مجاور است و همچنین در محدوده میدان آزادی و بر روی شهر کرج در غرب شبیه همین جزیره تشکیل شده که می‌توان بعدها ارتباط این دو جزیره را بهتر مورد مطالعه قرار داد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی شهرنشینان موجب ایجاد تغییراتی در عوامل اقلیمی مثل دما، بارش و باد در نواحی شهری می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.