زخم‌های کاری بر پیکر رودخانه‌های شهر رشت/برای این داستان تلخ این بزودی نمی‌توان پایان خوشی تصور کرد

با بهره برداری از سیستم فاضلاب رشت، روزانه 63 هزار متر‌مکعب از فاضلاب وارد این مرکز می‌شود تا پس از تصفیه به رودخانه بریزد.

زخم‌های کاری بر پیکر رودخانه‌های شهر رشت/برای این داستان تلخ به این زودی پایان خوشی نمی‌توان تصور کرد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، ریختن فاضلاب و زباله شهری و صنعتی به رودخانه‌های استان گیلان و دریاچه خزر یکی از مشکلات جدی این استان است.  ابعاد این فاجعه زیست‌محیطی به حدی رسیده است که آبزیان رودخانه‌های گوهررود و زرجوب را که هر دو از شهر رشت می‌گذرند، از بین برده و سبب بروز بیماری و آلودگی در حاشیه رودخانه‌ها شده است.

تاکنون تلاش‎های زیادی برای رفع این معضل انجام شده، اما هیچکدام قادر به از بین بردن این مشکل نبوده اند. به طوری که تا سال ۸۹، 12 میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب رشت تامین شد. 

در خرداد ماه سال 91 وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان به عنوان متولی و دستگاه مسئول اصلی جمع آوری فاضلاب شهری رشت اعلام کرد پس از دریافت صدها میلیون دلار پروژه بانک جهانی برای جمع آوری فاضلاب رشت فقط حدود یک سوم آن اجراشده و تنها ۱۰ درصد از کل پروژه در خط بهره‌برداری قرار دارد.این پروژه پس از ۵ سال با عدم مدیریت با ۱۰ درصد پیشرفت نیمه کاره رها شد تا همچنان فاضلاب رشت به رودخانه های این شهر سرازیر شود

اگر این پروژه به بهره برداری کامل میرسید، روزانه 63 هزار متر‌مکعب از فاضلاب وارد این مرکز می‌شد تا پس از تصفیه به رودخانه بریزد.

با آمدن مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب گیلان  وی در مرداد ۱۳۹۳ اعلام کرد برای نجات و حفظ رودخانه‌های رشت باید فاضلاب شهر دارای شبکه بهداشتی و تصفیه خانه فاضلاب شود. شبکه فاضلاب رشت به چهار منطقه تقسیم شدکه منطقه اول با ایستگاه پمپاژ PSW ، ۲۰ درصد فاضلاب شهر را به تصفیه خانه فخب انتقال می داد و برای انتقال ۸۰ درصد باقی مانده نیاز به اعتباری در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان داشت. برای اتمام سریعتر این شبکه و تصفیه خانه فاضلاب نیاز به منابع مالی دیگری بود شرکت آبفا گیلان وعده استفاده از منابع جدید مالی از جمله بانک توسعه اسلامی و استقراض بانک ملی برای تکمیل این پروژه را داد.

استاندار گیلان هم در مرداد ۱۳۹۳ لایروبی کامل رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت را نیازمند اعتبارات کلان دانست و وعده داد تا با رایزنی در دولت اعتبارات ملی را برای پاکسازی این رودخانه‌ها جذب کند.

سرانجام با سفر حسن روحانی در فرودین ۱۳۹۴ به رشت و تخصیص ۵۰ میلیارد تومان برای شروع احیا رودخانه های رشت علاوه بر اعتبارات ملی و استانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان در اردیبهشت ۱۳۹۴ وعده داد در حاشیه رودخانه‌های رشت ۱۰ تصیفه‌خانه لوکال احداث شود و هر سال دو تصفیه‌خانه برای دو رودخانه شهر رشت به بهره‌برداری برسد و تا سال ۱۳۹۷ فاضلاب شهری به رودخانه‌های رشت وارد نخواهد شد.

در همین راستا، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح سیستم فاضلاب شهر رشت ،گفت: برای رفع  این مشکل و تامین اعتبار لازم برای این پروژه با هماهنگی شورای شهر نسبت به قانون دایمی کردن سیستم ها ی  فاضلاب و بر اساس تبصره 3 قانون، با افزایش رقم ناچیزی به قبوض آب، در آمد حاصل را صرف اصلاح سیستم فاضلاب می شود.

 وی در ادامه بیان کرد: اشتباه از زمانی شروع شد که سیستم فاضلاب سنتی را از رده خارج و علی رغم دریافت ارقام زیادی از سیستم بانک جهانی کار خاصی انجام  نشد و مردم کمامان از سیستم فاضلاب رشت ناراضی هستند.

براساس این گزارش باید توجه کرد با این‌که ساخت تصفیه‌خانه تقریبا تمام شده،اما به دلیل کامل نشدن شبکه فاضلاب هنوز قابل بهره‌برداری نیست که یکی از دلایل تکمیل نشدن شبکه فاضلاب این است که سازمان آبفا طرح اجرای شبکه فاضلاب رشت را مرحله‌بندی نکرده است. بهتر بود شبکه را به چند بخش تقسیم و پس از تکمیل به تصفیه‌خانه وصل می‌کردند، اما اکنون در همه شهر حفاری شده و کار به کندی پیش می‌رود، در حالی که مردم انتظار دارند کار سریع‌تر تمام بشود.

 گوهررود و زرجوب هنوز خسته و بی‌رمق، حجم عظیم فاضلاب رشت را حمل می‌کنند و منتظر بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و جبران صدماتی‌اند که تاکنون به محیط‌زیست شان وارد شده است، برای این داستان تلخ به این زودی پایان خوشی نمی‌توان تصور کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: فاضلاب ، تصویه خانه ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.