راهکارهایی در هنگام مواجهه با سوء تفاهم

یک روان شناس گفت: ناهماهنگی بین پیامهای کلامی و غیر کلامی می‌تواند سبب سوء تفاهم افراد شود.

متین السادات نصری روان شناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار کرد: افراد اغلب پیامهای دوگانه، پیامهایی که در آن نوعی ناهماهنگی بین مولفه‌های کلامی و غیر کلامی وجود دارد ارسال می‌کنند.

وی افزود: پیامهای کلامی و غیر کلامی ناهماهنگ می‌توانند باعث سوء تفاهم شوند در واقع دریافت کننده حرفی را می‌شوند و به طور خود به خود منظور دیگری از آن احساس می‌کند.

نصری عنوان کرد: زمانی که پیامهای غیر کلامی باهم تعارض دارند افراد تمایل بیشتری بر اطلاعات غیر کلامی نشان می‌دهند .به عنوان مثال مردی که در صندلی راحتی برای تماشای نمایش تلویزیونی مورد  علاقه‌اش فرو رفته و همسرش با لحن خاصی به وی می‌گوید: آیا کاری هست که بخواهی کمکت کنم ، ممکن است این پیام کلامی اشتیاق کمک را مخابره کند اما رفتار غیر کلامی معکوس آن را ابراز می‌کند یعنی نسبت به بی توجهی همسرش اعتراض خود را نشان می‌دهد.

این روان شناس تاکید کرد:‌همه ما روزانه پیامهای متناقض را به دلایل متعدد می‌فرستیم اما ممکن است برخی پیامها ناشی از رو راست نبودن در گفت‌وگوی ما ناشی شود و همین امر سبب بروز سوء تفاهم و سردرگمی در ارتباطات شود.

وی افزود: بهتر است در ارتباط با دیگران حرفها را شفاف، روشن و بدور از کنایه بیان کرد تا مخاطب منظور واقعی ما  را بهتر درک کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار