قول هایی که به سرانجام نرسید

خشت‌هایی که کج بنا شد رویای دیرینه معلولان را ناتمام گذاشت.

قول هایی که به سرانجام نرسیدبه گزارش خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد به امید خانه‌دار شدن هستند تا سرانجام روزی روزگاری در خانه خود بنشینند.


در میان اقوال که همه سخن از خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه است، خبر مسکن مهر معلولین چندان خوش نیست، چرا که اکثر ساختمان‌های درنظر گرفته شده در پروژه‌های عمرانی با بدقولی تعاونی‌ها زمین‌گیر شدند و خشت‌های کج بنا شده دردسرهای دیگری برای افراد دارای معلولیت ایجاد کرده است.


در بازدیدی که به همراه افراد دارای معلولیت از یکی از پروژه‌های عمرانی حوالی استان تهران در شهر هشتگرد داشتیم، با ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ای مواجه شدیم که در نگاه نخست گرچه خوش می‌آمد، اما مناسب‌سازی ساختمان‌ها در آن دیده نمی‌شد،خانه‌هایی که پس از 8 سال نیمه‌کاره در حال تحویل به افراد دارای معلولیت هستند، دغدغه جدیدی برای این قشر ایجاد کرده است تا جایی که آشپزخانه خانه‌ها با یک پله کوچک بدون هیچ رمپی از پذیرایی جدا می‌شد و باریکی آن برای عبور ویلچر خیلی تنگ بود.


یکی از افراد دارای معلولیت گفت: دعوت‌نامه برای تحویل کلید واحد را به ما داده‌اند اما همین ساختمان هنوز برق، آب و گاز ندارد. آسانسورها هنوز نصب نشده است.


یکی دیگر از آقایان همراه تیم گفت: ما از بهزیستی می‌خواهیم که خود وارد شود و با تکمیل سریع‌تر ساختمان‌ها، کار را به سرانجام برساند.


این موضوع ما را به ساختمان بهزیستی در خیابان فیاض‌بخش کشاند، جایی که تصمیمات بسیار و مهم در حوزه افراد دارای معلولیت در آن گرفته می‌شود.


قاسم عبدالله‌زاده معاون توانمندسازی و مشارکت‌های مردمی این سازمان گفت: در مسکن‌های مهر، بهزیستی تنها نقش تسهیل‌گر برای مددجویان خود را به عهده دارد و مسکن‌هایی که خود مددجویان خریداری کرده‌اند یا با تشکیل تعاونی از طریق شرکت‌های عمران برای خانه‌دار شدن دست به کار شدن، بهزیستی در آن نقشی نداشته است و تنها پس از مراجعه آن‌ها تنها یک کمک هزینه برای آن‌ها در نظر گرفته است.


عبدالله‌زاده به عدم مناسب‌سازی برخی از این ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: اگر واحدهای تعاونی‌های مذکور از نظر فنی دارای ایراداتی باشد، به وزارت شهرسازی، معاونت فنی و شرکت‌های عمران منعکس می‌شود. بهزیستی در امر ساخت و ساز مستقیم دخالت نمی‌کند چرا که چنین ساختاری ندارد و ما تنها در تأمین مسکن به واسطه بنیاد مسکن، انجمن‌های خیریه مسکن‌ساز یا خود مددجویان وارد می‌شویم و در بخشی از کار نظارت داریم.


وی تأکید کرد: مشکلات این افراد به شرکت‌های مادرتخصصی وزارت مسکن منعکس خواهد شد تا مرتفع شود اما قبل از این که مددجویان واحد خود را انتخاب کنند باید با حوزه واحد ساختمان در بهزیستی شهرستان‌ها هماهنگی لازم را انجام دهند.


معاون توانمندسازی و مشارکت‌های مردمی بهزیستی با بیان این که متأسفانه برخی بدون هماهنگی تعاونی تشکیل داده و در انتها با برخورد به مشکلات به سراغ بهزیستی می‌آیند،گفت: ما انتظار داریم به همه واحدهای در دست احداث اصول فنی معماری و شهرسازی یا مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی سال 68 رعایت شود چرا که خود شهرداری‌ها، نظام مهندسی، دفاتر فنی مسکن و شهرسازی همه اصول را می‌دانند و باید رعایت کنند و تا زمانی که این اصول رعایت نشود، ساختمان‌ها نباید پایان کار دریافت کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار