مشهد؛

رونمایی از ۴ اثر تازه به چاپ رسیده با موضوع امام علی(ع) و نهج‌البلاغه در مشهد

اولین دوره آشنایی با معارف و روش تدریس نهج البلاغه با رونمایی از 4 اثر تازه به چاپ رسیده با موضوع امام علی (ع) و نهج البلاغه در مشهد پایان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازمشهد، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: حمایت از مراکز فعال حوزه نهج‌البلاغه و تولیدات نهج‌البلاغه در کنار ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار جلد قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه که توسط وزارت ارشاد نشر می‌شود و حمایت از محافل تدریس نهج‌البلاغه از تعهداتی است که ما بر خود واجب می‌دانیم.

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، با بیان اینکه امروز نوع انتقال مطالب به مردم با 20 سال گذشته تفاوت پیدا کرده است، افزود: امروز در فضای مجازی با جملاتی برخورد میکنیم که هیچکدام قابل مقایسه با کلمات نورانی امیرالمؤمنین(ع) نیست و با کثرت این مطالب جای خالی کسانی که بتوانند قرآن و سخنان امیرالمؤمنین(ع) را به نحو صحیح بیان کنند، خالی است.

وی با اشاره به فرصت استفاده از فضای مجازی در نشر سخنان امام علی(ع) اظهار کرد: امروز در یک کلاس با حدود 10 و 12 نفر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم اما اگر بتوانیم کلمات قصار و حکمتهای امیرالمؤمنین(ع) را با نماهنگ، تصویر و یا خط زیبایی همراه کنیم، میتوانیم این سخنان را به ده‌ها، صدها و هزاران نفر منتقل کنیم.

معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که ممکن است با طرح سخنان امیرالمؤمنین(ع) در فضای مجازی مقابله‌ای هم صورت گیرد، اضافه کرد: بعضی دوست ندارند فضای اخلاق نشر پیدا کند اما من معتقدم همانطور که با آمدن قرآن، معلقات سبع برداشته شد با آمدن سخنان نورانی قرآن و نهج‏البلاغه مطالب دیگر هم کنار خواهد رفت.

حشمتی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های آیت‌الله دین‌پرور در حوزه نهج‌البلاغه افزود: آنچه فرهنگ نهج‌البلاغه را نشر می‌دهد نه تنها تدریس آیت‌الله دین‌پرور بلکه نوع رفتار و سلوک وی است که از تدریس هم مهم‌تر است.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با حمایت از فعالیت‌ها در حوزه نهج‌البلاغه وظایفی برعهده دارد، اظهار کرد: حمایت از مراکزی که در حوزه نهج‌البلاغه فعالیت میکنند، حمایت از تولیدات نهج‌البلاغه در کنار 200 تا 300 هزار جلد قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشر و توزیع می‌شود و حمایت از محافلی که برای تدریس نهج‌البلاغه برپا می‌شود، از تعهداتی است که ما بر خود واجب می‌دانیم زیرا باید هزینه‌ها برای ترویج سخنان امیرالمومنین صرف شود.

دبیرعلمی این دوره آموزشی نیز گفت: کارگاه روش تدریس نهج البلاغه همزمان با میلاد فرخنده امام علی(ع) امسال کار خود را با 200 نفر از دانشجویان و طلاب لیسانس و فوق لیسانس آغاز کرد و در آستانه دهه ولایت به کار خود پایان داد.

علیقلی افزود: در این دوره از بهترین اساتید حوزه و دانشگاه در زمینه نهج البلاغه؛ همچون دکتر مصطفی دلشاد، دکتر مجید معارف، دکتر محمدعلی مجد فقیهی، استاد حسین استادولی، دکتر بخشعلی قنبری دعوت و با حضور ایشان کلاس های وزین و جامع برگزار گردید.

وی ادامه داد: این دوره در 3 ترم نهج البلاغه شناسی و روش آشنائی با نهج البلاغه، روش شناسی و روش شرح ترتیبی و موضوعی نهج البلاغه و شرح و تفسیر نهج البلاغه و آشنایی با ترجمه و شرح نهج البلاغه در 36 جلسه آموزشی و 8 کارگاه روش تحقیق و پژوهش - روش تدریس- روش فن سخنرانی برگزار شده است.

در این مراسم که در سالن اجتماعات بنیادپژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به 8 نفر از برگزیدگان نخستین دوره کارگاهی آشنایی با معارف و روش تدریس نهج البلاغه هدایایی اهدا شد و از چند عنوان کتاب در حوزه نهج البلاغه و امام علی (ع) مانند «منشور جاودانه (شرح خطبه 42 تا 90 نهج البلاغه)» نوشته آیت الله دین پرور و «امام علی(ع) و خلفا؛ نقدها و تمایزها » نوشته دکتر احمد اکبرپور و چند کتاب دیگر رونمایی شد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.