منوچهر هادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اولویتم با سینما و تلویزیون است

اگر فرصتی به وجود بیاید و درگیر سینما و تلویزیون نباشم، تئاتر را ادامه خواهم داد اما اولویتم با سینما و تلویزیون است.

منوچهر هادی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص نمایش «مردگان بی‌کفن و دفن»  گفت: قصه  نمایش به جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که یکی از بهترین نوشته‌های ژان پل سارتر محسوب می‌شود و این به خاطر این نیست که ما این اثر را روی صحنه برده‌ایم بلکه به خاطر متن و نوشته خوب آن است.

وی درباره داستان «مردگان بی‌کفن و دفن» عنوان کرد: این نمایشنامه مربوط به حمله‌ هیتلر و حمله نازی‌ها به فرانسه است که  این امر باعث می‌شود در داخل فرانسه آدم‌ها دچار دو دستگی شوند و مخالفان و موافقانی را به وجود آورند. 

هادی ادامه داد: در این نمایش زندانی‌هایی هستند که جزو مخالفان نظام فرانسه محسوب می‌شوند و زیر نظر دولت کار می‌کنند. در واقع این زندانی‌ها قرار است اعتراف کنند و رئیسشان را لو بدهند و ما در این موقعیت حساس و بحرانی به شخصیت آن‌ها، دلایل جنگ و اهدافشان که  در دلشان نهفته شده پرداخته‌ایم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «خداحافظ بچه» در رابطه با انتخاب نمایشنامه بیان کرد: در کتابخانه خود کتابی با نام «خلوتگاه مگس‌ها» را داشتم که پس از خواندن آن دیدم متن دوست‌داشتنی است و برای روی صحنه بردن، انتخاب درستی است. به نظرم چه در سینما و چه در تئاتر انتخاب متن اگر درست باشد، می‌توان گفت بیشتر راه درست رفته شده و بخش‌های دیگر کار کم کم درست می‌شود و پیش می‌رود.

وفادار بودن نمایش به متن

هادی با بیان اینکه به زبان نمایشنامه نزدیک و وفادار بودیم، اظهار داشت: این رویداد در نمایشنامه به سال 1940 تا 1943 بر می‌گردد که ما وفادار به آن پیش رفتیم اما حرف و صحبت‌های کلی در متن وجود دارد که فکر می‌کنم صرفاً معطوف به آن زمان نمی‌شود، حرف‌هایی که آنقدر جهان شمول است که تا وقتی بشر زنده است و داخل کشورها اختلافات در حزب و گروه‌های مختلف بر سر عقیده و سلیقه‌ها وجود دارد، این نمایش می‌تواند در هر مقطع زمانی روی صحنه برود.

وی در خصوص تغییرات به وجود آمده در «مردگان بی‌کفن و دفن» گفت: در جهت خود نمایشنامه قسمت‌هایی کم و زیاد شده ولی به کلیت اثر وفادار بودیم. در واقع یک نمایشنامه جدید و دیگری از رویش ننوشته‌ایم. بخش‌هایی هم که از آن کاسته شده به خاطر قابل اجرا نبودن در کشورمان بوده.

هادی در راستای انتخاب بازیگران مطرح کرد: انتخاب بازیگر‌ها صرفاً به جهت آشنایی من با آن‌ها نبوده بلکه انتخاب‌ها به لحاظ فیزیکال و قدرت بیان آن‌ها بوده که سعی کرده‌ام بازیگران به نمایش خیلی نزدیک باشند و خوشبختانه این اتفاق افتاد.

وی در ادامه افزود: ژان باید لیدری باشد که بیان خوب و اجرای پرقدرتی داشته تا مردم بپذیرند که این شخص فرمانده نهضت مقاومت است و این باعث شد تا آرش مجیدی را برای این نقش انتخاب کنم. 
همچنین ازطرفی برای انتخاب از خود متن الهام می‌گیرم که بسیار کمکم می‌کند.

کارگردانی در سینما به مراتب سخت‌تر از تئاتر است

کارگردان فیلم «قرنطینه» با بیان اینکه اختلاف زیادی بین سینما، تئاتر و تلویزیون نمی‌بینیم و فقط تفاوت در شکل اجرایی آن‌هاست، بیان کرد: درست است که اولین فعالیتم در عرصه تئاتر بوده اما در این مدت فعالیت حرفه‌ای داشته‌ام. در تئاتر حساسیت‌ها بیشتر است که این امر بازی بازیگر‌ها را سخت‌تر می‌کند و به نظرم به مراتب کارگردانی سینما بسیار سخت‌تر از تئاتر است.

وی در ادامه افزود: بار مسئولیت در تئاتر بیشتر به دوش بازیگر‌هاست اما از طرفی باید کارگردان هم اشراف کامل داشته باشد و بداند که صحنه تئاتر با یک نمای نزدیک در سینما فرق دارد و وقتی از سینما به تئاتر می‌آید این‌ها را رعایت کند.

کارگردان نمایش «مردگان بی‌کفن و دفن» در خصوص کمبود بودجه در عرصه تئاتر مطرح کرد: اگر آدم به لحاظ مالی در تئاتر تأمین می‌شد و دستش بازتر بود، با وقتی که صرف اجرای تمرین‌ها و نقش‌‌پردازی‌ها می‌شد که مسلما دریافتی‌های خوبی را رقم می‌زند، باعث می‌شد دلگرمی بین هنرمندان این عرصه بیشتر شود که متأسفانه حمایت از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اولویتم سینما و تلویزیون است، بیان کرد: اگر در عرصه تئاتر آمدم، نیامدم که مسئله‌ای را اثبات کنم بلکه آمدم یاد بگیرم و دریافتی که از آن داشته‌ام قطعا در کارهای بعدی در زمینه سینما و تلویزیون بسیار به من کمک می‌کند و اگر فرصتی دوباره پیش بیاید، در این زمینه هم فعالیت خودم را ادامه می‌دهم.

عدم حمایت بودجه از سوی مسئولان

وی با بیان اینکه پیش‌ترها مرکز هنرهای نمایشی بودجه‌ای برای نمایش‌ها اختصاص می‌داد، مطرح کرد: در حال حاضر همه تئاترها خصوصی شده و اولین لطمه‌ای هم که تئاتر کشورمان می‌خورد این است که همه به سمت نمایش‌های کمدی سطحی رفته‌اند و این امر قاعدتاً تأثیر خوبی نخواهد داشت.

هادی افزود: ما تهیه‌کننده از بخش خصوصی آورده‌ایم که اگر لطف ایشان نبود این اثر ساخته نمی‌شد و روی صحنه نمی‌رفت. درخواست من از مسئولان این است، کارگردان‌هایی که نمایش خوبی را روی صحنه می‌برند ازسوی آن‌ها حمایت شوند تا شاهد نمایش‌های بیشتری از جانبشان باشیم.

هادی در خصوص وجود بازیگرانی که از عرصه دیگر به این سمت آمده‌اند، گفت: از نظرم آمدنشان ایرادی ندارد، چون پس از مدتی فعالیت در این عرصه خودشان متوجه می‌شوند که می‌توانند بمانند یا نه، قطعاً مانند جمشید مشایخی و محمد‌علی کشاورز نخواهند شد ولی از هر چیزی که به ماندن سینما و تئاتر کمک می‌کند باید استقبال کرد.

گفتنی است؛ نمایش «مردگان بی‌کفن و دفن» به کارگردانی منوچهر هادی از شهریور تا اوایل مهر در فرهنگسرای نیاوران ساعت 18:00 روی صحنه می‌رود.

از عوامل این اثر می‌توان به:

نویسنده: ژان پل سارتر، مترجم: پری صابری، دراماتورژ: مریم بهرامی‌راد، کارگردان: منوچهر هادی، مشاور کارگردان: علی سخنگو، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: عاطفه باقری، تهیه‌کننده: مهدی محرابی، آهنگساز و نوازنده ویولن سل: بهرنگ معتمدی، طراحی و ترکیب صدا: فرشاد آذرنیا، طراح پوستر و بروشور: احسان نقاب، عکاس: حانیه زاهد، مدیر روابط عمومی و تبلیغات : نگین موسوی و بازیگران: رسول نجفیان، کاظم بلوچی، آرش مجیدی، سیروس همتی، یکتا ناصر، سینا رازانی، مهدی محرابی، مجتبی طهمورث، علی شادمان، ایمان صفا اشاره کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.