5مهر ماه چه اتفاقی در آسمان خواهد افتاد؟! + عکس

شب ۵ مهر ماه در آسمان شب شاهد اتفاقی عجیب خواهیم بود. این پدیده که بسیار نادر است آخرین بار ۳۰ سال قبل اتفاق افتاده است. ...

5مهر ماه چه اتفاقی در آسمان خواهد افتاد؟! + عکسبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر در روز ۵ مهر ماه کمی قبل از نیمه‌ی شب به آسمان نگاه کنید، ماه را به رنگ قرمز در آسمان خواهید دید. این پدیده که بسیار نادر است در واقع اتفاق افتادن همزمان دو پدیده‌ی ماه‌گرفتگی و ابر ماه است که این منظره‌ی عجیب را ایجاد می‌کند.
شب ۵ مهر ماه در آسمان شب شاهد اتفاقی عجیب خواهیم بود. این پدیده که بسیار نادر است آخرین بار ۳۰ سال قبل اتفاق افتاده است. نوآح پترو، دانشمند سازمان فضایی ناسا در این باره می‌گوید:
این پدیده نادر است چرا که ممکن است یک نسل حتی از وجود آن بی‌خبر باشند.
آخرین باری که این پدیده رخ داده است در سال ۱۹۸۲ میلادی بوده و ناسا پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۳ میلادی این اتفاق رخ نخواهد داد.
ابر ماه و ماه‌گرفتکی به تنهایی پدیده‌هایی عادی هستند که هر کدام به طور سالانه چند بار رخ می‌دهند اما علاقمندان باید دهه‌ها منتظر بمانند تا اتفاق افتادن این دو را به طور همزمان شاهد باشند.
ابر ماه در واقع خطای چشم است و زمانی رخ می‌دهد که ماه بر روی نقطه‌ی خاصی از مدار خود در نزدیکی زمین قرار می‌گیرد. دکتر پترو این گونه ادامه می‌دهد:
مدار ماه دایره‌‌ی کامل نیست و ماه زمانی نزدیک‌تر به زمین است و زمانی دورتر از آن. ماه در دورترین فاصله‌ی خود apogee و در نزدیک‌ترین فاصله پریگی( perigee) نام دارد.

ماه در حالت پریگی (perigee) ابر ماه نامیده می‌شود چرا که ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۳۰ درصد روشن‌تر دیده می‌شود. در این حالت ماه ۵۰ هزار کیلومتر نزدیک‌تر از موقعیت اپوگی( apogee )قرار می‌گیرد.

در ماه گرفتگی، ماه به مدت یک ساعت در سایه‌ی زمین قرار می‌گیرد. البته ماه در این مدت ناپدید نمی‌شود بلکه نور بصورت بازتابی به سطح آن می‌رسد و هاله‌ای قرمز رنگ بر روی آن ایجاد می‌شود. پترو می‌گوید:

این اتفاق کاملا طبیعی است و ممکن است در طی بعضی سال‌ها سه تا چهار بار نیز رخ بدهد. این اتفاق باعث پدیده‌ی خاصی بر روی زمین نخواهد شد و تنها یک اتفاق نادر است.

۵ مهر ماه را به یاد داشته باشید تا شاهد این پدیده‌ی نادر در آن روز باشید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.