تپش قلب دولت در نیمه دوم سال/ ارائه برنامه ششم و بودجه 95 طی ماه‌های آتی

نیمه دوم امسال برای دولت یکی از حساس ترین دوره های زمانی محسوب می شود زیرا هم باید برنامه ششم توسعه و هم بودجه سال 95 را جهت تصویب شدن به مجلس ارائه کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیمه دوم امسال برای دولت یکی از حساس ترین دوره های زمانی محسوب می شود زیرا هم باید برنامه ششم توسعه و هم بودجه سال 95 را جهت تصویب شدن به مجلس ارائه کند.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تدوین برنامه ششم توسعه ستادی متشکل از 30 شورای برنامه ریزی را تشکیل داد تا از این طریق بندهای برنامه پنج ساله ششم با سرعت و دقت بیشتری تدوین شود.

معاون هماهنگی برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این راستا با بیان اینکه شوراهای ستاد تدوین برنامه ششم توسعه به طور کامل فعال هستند می گوید: جلسات این ستاد به صورت منظم تشکیل می‌شوند.

فرهاد دژپسند گفت: الزامات و خطوط رشد 8 درصدی در ستاد برنامه ششم تهیه و آماده ابلاغ است، همچنین برآورد جمعیتی برنامه ششم نهایی و در ستاد تصویب شده است و ضوابط ملی آمایش سرزمین نیز  در حال نهایی شدن است و تا پایان هفته تصویب می‌شود.

وی تاکید می کند: به طور کلی سه سند مهم بالا دستی شوراها در ستاد برنامه ششم در حال تصویب شدن است.

همچنین عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه ایجاد فضای کسب و کار و با محوریت دانش بنیان بودن و استفاده از ظرفیت‌های فارغ التحصیلان باید از جمله اهداف برنامه ششم توسعه باشد، می گوید: باید واقع بینی در تنظیم و تدوین برنامه ششم به گونه‌ای باشد که مسیر مشخصی را طی کند و سهم هر یک از شاخص‌ها با توجه به نرخ‌هایی که برای آن مشخص شده قابل اندازه‌گیری باشد و اگر افرادی که توانایی اداره و عهده‌داری مسئولیت در دستگاه مربوطه‌شان را نداشتند کناره‌گیری کنند تا افراد دیگری با مسئولیت پذیری بالا بتوانند مسئولانه عهده دار امور شوند.

امامی ورود جدی به عرصه تدوین برنامه ششم را ضروری دانست و افزود: دولت در ارائه برنامه ششم به مجلس با سرعت عمل کند تا اختلالی در روند بررسی بودجه 95 نیز پیش نیاید.

بر این اساس؛  ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری در تیرماه سال جاری نشان داد بسیاری از این سیاست‌ها در بخش اقتصاد میراث راهبردهای تعیین شده در برنامه پنجم است چراکه عدم تحقق سیاست‌های اقتصادی برنامه پنجم توسعه موجب شده تا به دلیل اهمیت و ضرورت این راهبردها و هدف گذاری‌ها با رفع نواقص برخی از امور مجدا در برنامه ششم به عنوان سیاست اصلی مطرح شود.

همچنین با توجه به لغو تحریم ها در نیمه دوم امسال و ورود به دوران پساتحریم برنامه ششم باید متاثر از این موضوع باشد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  در این خصوص می گوید: برنامه ششم که در دست تهیه قرار دارد، براساس دوران پساتحریم تهیه خواهد شد و این برنامه با توجه به واقعیت های موجود دنبال می شود و چند ماه طول می کشد تا تهیه شود و از سال ۱۳۹۵ لازم الاجرا خواهد بود.

از طرف دیگر بودجه سال آینده نیز که بنا به تعهد دولت تا نیمه آذرماه به مجلس ارائه می شود هفته گذشته بخشنامه ان از سوی حسن روحانی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که بر اساس این بخشنامه سقف بودجه عمومی ۱۷۷ هزار میلیارد تومان، هزینه های جاری ۱۵۵ هزار میلیارد تومان و هزینه های عمرانی ۲۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد.
  
"بر این اساس جمع کل اعتبارات هزینه‌ای بیش از 148هزار میلیارد تومان برآورد شده است که مربوط به امور عمومی، امور دفاعی و امنیتی، امور اجتماعی و فرهنگی، امور اقتصادی است. همچنین سقف اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 22 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

طبق بخشنامه‌ بودجه، امور اقتصادی شامل 9 فصل کشاورزی و منابع طبیعی، آب، صنعت و معدن، محیط زیست، بازرگانی و تعاون، انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسکن عمران و شهری، روستایی و عشایری بالغ بر 15 هزار و 492 میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 1926 میلیارد تومان اعتبارات هزینه این بخش برآورد شده است.

همچنین در بخش امور اجتماعی و فرهنگی 3 هزار و 907 میلیارد تومان، امور دفاعی و امنیتی 1109 میلیارد تومان و امور عمومی 1491 میلیارد تومان اعتبار تملک داریی و سرمایه این بخش‌ها هستند و به ترتیب اعتبارات هزینه‌ای آنها 109 هزار میلیارد ، 26 هزار میلیارد تومان و 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده است."

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آنچه که دارای اهمیت بوده این است که طبق تاکید مقام معظم رهبری تمام برنامه های کشور باید بر اساس اقتصاد مقاومتی تهیه شود که انتظار می رود دولت با در نظر قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی، در تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه و بودجه 95 با سرعت و دقت عمل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار