در ادعایی بی اساس؛

سفير سابق آمريکا در عربستان: هدف ايران بی ثبات کردن رژيم های سنی منطقه است

سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی مدعی شد هدف ایران از حمایت از برخی گروه ها در منطقه، بی ثبات کردن رژیم های سنی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رابرت جردن، سفیر سابق آمریکا در عربستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز مدعی شد هدف ایران از حمایت از برخی گروه های منطقه، بی ثبات ردن رژیم های سنی است.

وی در خصوص شعار مرگ بر آمریکا و اینکه آیا این دیدگاهی مشروع از سوی شریکی مشروع برای صلح است گفت: نه نیست؛ با این حال من فکر می کنم پیامی اشتباه انداز است. حتی از زمان ماکیاولی و پیش از آن، برای یک کشور غیر عادی نیست که یک دولت بخواهد دشمنی خارجی را با شکلی متفاوت در داخل بازتاب بدهد. این نیز بخشی از بازی ایران و بیش از یک شعار است. 

وی ادامه داد زمانی که ایران موشک های بالستیک بین قاره ای را می سازد، چیزی که توافق اتمی در نهایت این کار را برای وی مجاز می شمارد، این موشک ها ما را هدف می گیرند و منظور از بین قاره ای نیز، قاره ماست. 

وی درباره ادعای منتقدان در خصوص حمایت مالی بیشتر ایران از تروریسم با آزاد شدن دارایی های این کشور گفت این خطری بزرگ با احتمال بالاست. البته آنها نمی خواهند از همه پول برای حمایت از تروریسم بهره گیرند ولی در نهایت می خواهند از گروه هایی مانند حماس و حزب الله برای بی ثبات کردن رژیم های سنی در منطقه بهره گیرند.

جردن درباره دیدار آمانو از ایران، احتمال اجازه ایران برای بازرسی از پارچین و مصاحبه با دانشمندان و اینکه خود ایرانیان نمونه های محیطی را از پارچین برمی دارند گفت: این جای نگرانی است؛ باید این را بگویم که بازرسی از پارچین با نظارت نزدیک بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد. آنها ویدئو و دیگر وسائل نظارت مستقیم جمع آوری این نمونه ها را در اختیار خواهند داشت. این را به یاد داشته باشیم که پارچین مربوط به عملکرد گذشته آنان است و ربطی به فعالیت های گذشته و حال آنان ندارد. در نمونه برداری های آینده آنان، آژانس به صورت مستقیم وارد عمل می شود. برای همین می بایست بین این دو مساله تفاوت قائل شویم. 

وی افزود اگر آنان اجازه مصاحبه با دانشمندانشان را ندهد، این موضوع جای نگرانی است؛ زیرا اگر درباره گذشته فعالیت های آنان اطلاعات نداشته باشیم، نمی توانیم درباره آینده برنامه آنان چیزی داشته باشیم. 

سفیر سابق آمریکا در عربستان درباره اینکه اگر تا یک ماه آینده، آژانس نتواند همه آنچه را که می خواهد به دست آورد چه باید کرد گفت آنها می بایست تاییدهای خاصی را به منظور تایید پایبندی خود به دست آورند تا پولهایشان آزاد شود و توافق پیش برود. از این رو، می بایست تا حدودی به کارایی و عملکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد کنیم. 
جردن درباره نگرانی دهه آینده خود درباره ایران و منطقه گفت: به نظر من، به جایی که همین الان در آن هستیم باز می گردیم؛ ولی در عین حال، ایران چراغ سبز لازم را برای فعالیت های بیشتر هسته ای و فعالیت های تسلیحاتی در موشک های بالستیک را به دست می آورد. بزرگترین نگرانی من، دوره کوتاه این توافق است. ده سال، پانزده سال یا بیست سال در خاورمیانه چشم به هم زدنی است. آنان می توانند به یک دوره چند دهه ای و یک نسلی بیندیشند و ما از این بی خبریم. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار