ظهور يك زن و سقوط يك مرد در انتخابات آمریکا!

انتخابات آمريكا با افزايش محبوبيت فيورينا و كاهش محبوبيت ترامپ وارد مرحله جديدي مي‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه‌ها بود كه دونالد ترامپ تاجر معروف و نامزد جمهوريخواهان در انتخابات سراسری آمريكا در صدر ليست بلند بالاي نامزدهاي محافظه‌كار يكه‌تازي مي‌كرد، اما اكنون او در جديد‌ترين نظرسنجي‌ها جايگاه خود را بيش از هر زمان ديگري در خطر مي‌بيند. آخرين نظرسنجي كه شبكه سي‌ان‌ان از بيست و سه ميليون امريكايي طي سه روز انجام داده، از كاهش محبوبيت ۸ درصدي دونالد ترامپ نسبت به ماه گذشته ميلادي حكايت دارد. اگر چه او كماكان با ۲۴ درصد آرا در ليست نامزدهاي جمهوريخواه پيشتاز است، اما يك زن به او در صدر ليست نزديك شده است.

بر اساس نظرسنجي سي‌ان‌ان كارلا فيوريناي ۶۰ساله به‌طور باور نكردني جايگاه دونالد ترامپ را تهديد مي‌كند. او در ابتداي ماه سپتامبر تنها سه درصد از آراي مردمي را در اختيار داشت و حالا توانسته است پس از دومين مناظره تلويزيوني، با كسب پانزده درصد از آراي مردمي پس از ترامپ در جايگاه دوم قرار گيرد.

كارلا فيورينا به عنوان يكي از سياستمداران جمهوريخواه از ايالت كاليفرنيا شناخته مي‌شود كه پيش از اين در سال ۲۰۱۰ تلاش ناموفقي را براي حضور در سناي امريكا داشت. اما اكنون به نظر مي‌رسد او مي‌تواند در رقابت‌هاي داخلي بين جمهوريخواهان براي تعيين نامزد رياست‌جمهوري در انتخابات ۲۰۱۶، شانس زيادي داشته باشد.

در آخرين مناظره‌اي كه ميان نامزدهاي جمهوريخواه برگزار شد، فيورينا موفق شده بود با كسب آراي ۵۲ درصد از جمهوريخواهان به عنوان پيروز مناظره معرفي شود، در حالي كه در اين مناظره تنها ۳۱ درصد از جمهوريخواهان معتقد بودند كه ترامپ پيروز مناظره بود. در طول اين مناظره كه از طريق سي‌ان‌ان پخش مستقيم مي‌شد، فيورينا توانسته بود با حمله به سوابق كاري ترامپ خود را به ستاره محفل تبديل كند. او همچنين با توجه به سوابق آموزشي خود در اين مناظره سعي كرد تا با ارايه برنامه‌هاي آموزشي خود شهروندان امريكايي را تحت تاثير قرار دهد و همين موضوع توانست بر محبوبيت وي تاثير بسزايي بگذارد.

از طرفي حضور يك زن در ميان انبوه نامزدهاي مرد در رقابت‌هاي انتخاباتي جمهوريخواهان مي‌تواند به انتقاد‌ها عليه اين حزب در خصوص عدم توجه به زن‌ها در رقابت‌هاي انتخاباتي پايان دهد. برخي كارشناسان معتقدند كه يكي از دلايلي محبوبيت هيلاري كلينتون در امريكا به دليل انگيزه بالاي مردم امريكا براي انتخاب يك رييس‌جمهور زن است كه اين موضوع مي‌تواند براي نخستين‌بار در تاريخ امريكا رخ دهد.

علاوه بر اين حضور فيورينا بدون سوابق منفي سياسي و وجهه علمي و مديريتي او مي‌تواند در اين رقابت‌هاي انتخاباتي به وي كمك كند. فيورينا در سال ۲۰۰۰ ميلادي به عنوان يكي از مديران برتر امريكا معرفي شد و تبليغات وي بر همين موضوع مي‌تواند او را رفته رفته تبديل به رقيبي جدي براي مردهاي حاضر در رقابت‌هاي جمهوريخواهان كند و از طرفي نيز جمهوريخواهان مي‌توانند مدعي شوند كه يك زن را نيز وارد رقابت‌ها كرده‌اند كه آلترناتيوي در مقابل هيلاري كلينتون است.

با اين وجود نكته‌اي كه در آخرين نظر سنجي وجود دارد اين است كه فيورينا توانسته است به جز ترامپ تمامي رقباي مرد خود را پشت سر بگذارد. بر اساس اين نظرسنجي در رده‌هاي بعدي بن كارسون با ۱۴ درصد آرا حضور دارد. او نسبت به نظر سنجي گذشته كه ۱۹ درصد از آراي هواداران را به خود اختصاص داده بود با كاهش ۵درصدي محبوبيت در جايگاه سوم قرار گرفته است.

همچنين ماركو روبيو با ۱۱ درصد، جب بوش با ۹درصد، تد كروز ۶درصد، رند پال۴ درصد، كريس كريستي ۳درصد، جان كسيچ و ريك سنتروم با ۱ درصد در رده‌هاي چهارم تا دهم قرار دارند و پنج نامزد ديگر حاضر در اين رقابت نيز زير يك درصد راي را به دست آورده‌اند.

اگرچه فيورينا اخيرا به دليل افشاي نقش شركت اچ‌.پي در نقض تحريم‌ها عليه ايران ، از سوي مخالفان توافق هسته‌اي تحت فشار بسيار قرار گرفته است، اما با نگاه به نظرسنجي مي‌توان گفت كه او اگر به روند فعلي خود ادامه دهد مي‌تواند حتي رقيبي جدي براي هيلاري كلينتون تبديل شود و هيلاري بايد چاره‌اي براي روند نزولي محبوبيت خود پيدا كند.

منبع: اعتماد
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.