آلیا در صحن علنی مجلس:

قانون جامع حمایت از حقوق معلولین اجرایی نمی‌شود

نماینده مردم تهران با انتقاد از بی‌توجهی به مشکلات اساسی معلولین گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولین اجرایی نمی‌شود.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولین اجرایی نمی‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در پاسخ به بخش اول اظهارات وزیر کار و رفاه اجتماعی مبنی بر علت عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بی‌توجهی به مشکلات اساسی آنها گفت: سوال بنده درباره برخی وظایف نبوده و بنده پیرامون سوال خود به عدم اجرای برخی اقدامات اشاره دارم.

آلیا با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان افزود: این قانون در سال 80 تصویب شده و ما در کنار این قانون، قانون‌هایی چون برنامه توسعه را داریم که همگی آنها نمود خوبی در اوضاع معلولین ایجاد نکرده است.

وی با بیان اینکه حمایت از معلولین نیازمند اقدامات جهادی است متذکر شد: در شرایط فعلی برخی اقدامات در موضوع حمایت از معلولین متوقف شده است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین بیان داشت: در شرایط فعلی فرایند اجرای این قانون معلوم بوده ولی خود قانون اجرایی نمی‌شود.

آلیا در ادامه با اشاره به برخی از مواد قانون حمایت از حقوق معلولین گفت: ماده 7 این قانون معطوف به اشتغال معلولین است و در حال حاضر بیشتر اشتغال‌ها به سمت اشتغال‌های نرم افزاری است که می‌توان معلولین را در این بعد بیشتر مورد توجه قرار داد.

آلیا با بیان اینکه طبق قانون 60 درصد پست‌های سازمانی و ماشین نویسی باید به معلولین اختصاص داده شود، ادامه داد: بسیاری از سازمان‌ها در حال حاضر از به خدمت گرفتن معلولین سرباز می‌زنند.

وی در ادامه با اشاره به ماده 8 قانون جامع حمایت از معلولین گفت: این ماده با بحث آموزش معلولین می‌پردازد که مشاهده می‌کنیم درحال حاضر در برخی موارد مشکلاتی در موضوعات مربوط به آموزش معلولین وجود دارد.

نماینده مردم تهران در ادامه تأکید کرد: در شرایط فعلی طرح ICF در رابطه  با معلولین اجرایی نمی‌شود که وقتی این طرح شرایط اجرایی پیدا نمی‌کند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا خدمات خوبی به معلولین ارائه شود.

آلیا تأکید کرد: مجلس 1000 میلیارد تومان به منظور وام خود اشتغالی تخصیص داده اما تاکنون چه اقدامی انجام شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر خطاب به ربیعی گفت: شما گزارش‌های خوبی را ارائه می‌کنید اما عملکرد قابل توجهی مشاهده نمی‌شود، از شهرستان‌های فردیس، اسلامشهر و پاکدشت نظارت‌هایی انجام نمی‌دهید و تنها به شما آمارهای قشنگ را ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق این آمارها کمک هزینه توانبخشی 200 درصد یا 170 درصد اعلام می‌شود اما اقدام موثری وجود ندارد. 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: شهرداری اعلام کرده سازمان بهزیستی خودروهای مناسب سازی معلولان را نمی‌خواهد و اکنون معلولان برای رفت و آمد دچار مشکل شده‌اند و پلاک‌های معلولان به برخی غیرمعلولان ارائه شده است.

آلیا بیان داشت: از این گونه موارد زیاد است اما ما از کلیه خدمات وزیر تعاون تشکر می‌کنیم زیرا اکنون به برکت نظام معلولان تحصیلات و توانمندی خوبی دارند اما متأسفانه حقشان به درستی ادا نشده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اظهار داشت: تعداد بیکاران معلولان بسیار زیاد است و متأسفانه بیشتر مشکلات بر دوش زنانی است که در خانواده معلول دارند.

وی خاطر نشان کرد: قانون جامع حمایت از معلولان به درستی انجام نگرفته و هزینه‌هایی که باید صرف دارو، درمان و یا واکر می‌شد نشده و برخی از آنها بیمه نیستند و متأسفانه هزینه‌های بیمه نیز پرداخت نشده است.

شایان ذکر است نمایندگان مجلس بعد از سوال فاطمه آلیا از پاسخ علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی قانع نشدند و ربیعی کارت زرد دوم خود را دریافت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار