تهذیب نفس راه رسیدن به خود‌سازی

یک کارشناس مذهبی گفت: تهذیب نفس یک اصطلاح اخلاقی است و به معنی زودودن آلودگی از جان، روح و روان انسان و رسیدن به کمال بشری و انسانی است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا رحمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تهذیب در لغت به معنی پاکیزه و خالص‌سازی است، البته به حرکت سریع و پرواز هم گفته میشود، که در این معنی هم به جهت سبکبار بودن است که یعنی انسان که خودش را سبکبار کرده می‌تواند بهتر و سریع‌تر در جهت اهداف خودش حرکت و پرواز کند.

وی افزود: در قرآن کریم این موضوع تحت قالب تزکیه‌ی و تسویه نفس به کار رفته و در سوره‌ی مبارکه ‌ شمس پس از 11 قسم اشاره می‌فرمایند که هر کس نفس خودش را تزکیه کند رستگار و اهل نجات خواهد شد و هر کس از آن مبادرت کند خسران دیده و زیانکار خواهد بود.

رحمانی تصریح کرد: در واقع تزکیه‌ نفس یک عمل جدای از زندگی انسان نیست و یک عبادت مجزا محسوب نمی‌شود و صرفاً یک دستورالعمل نیست.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: تزکیه‌ و تهذیب نفس در طول مسیر زندگی حاصل می‌شود، در واقع یک سبک زندگی  است که ابعاد وجودی انسان از جمله جسم و روح خلاصه می‌شود.

وی افزود: انسان کامل و انسان مهذب، فروتن است که هم به نیازهای جسمی خودش به صورت کامل می پردازد (چون جسم وسیله و ابزار نفس است) و هم به نیازهای روحی خودش توجه کامل دارد.

وی عنوان کرد: انسان مذهبی انسانی است که بداند جسم صرفاً یک ابزار رسیدن به هدف نیست و توجهش به آن و به همین میزان باشد که بیشتر وقت و عمرش را صرف جان آدمیت و مسیر رشد و سعادت و کمال کند.
حجت‌الاسلام رحمانی در پایان گفت: از خودگذشتگی دیگران را بر خود مقدم دانستن و خود خواه‌ نبودن در یک کلام عمل به دستورات شرعی اخلاقی دین اسلام که هدیه‌ی آسمانی خالق ماست و راه و روش خودسازی و تهذیب و تزکیه‌ی نفس است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار