تاکید مقام انگلیسی بر نقش ایران درحل بحران سوریه

رئیس کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس بر ایفای نقش ایران در حل بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، "کریسپین بلانت،" نماینده مجلس عوام انگلیس و رئیس کمیته امور خارجه این مجلس، در گفتگو با این شبکه اعلام کرد: "کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس اوضاع سوریه را از نزدیک دنبال می کند و هر درخواستی که دولت انگلیس در این زمینه داشته باشد، بررسی می شود. انگلستان نباید درگیر افتضاح اخلاقی در سوریه شود.. این مسئله، مسئله انگلیس نیست."

وی افزود:  اقدامات کشورهایی همانند ترکیه، ایران و عربستان سعودی نقش بسیار بیشتری برای حل این مسئله می توانند ایفا کند. در پشت پرده نیز دو کشور روسیه و آمریکا می توانند نقش بسیار زیادی برای حل این مسئله ایفا کنند. در حال حاضر انگلیس به هیچ وجه قصد ندارد از نیروی زمینی خودش برای مقابله با گروه داعش استفاده کند. 

بلانت  اضافه کرد: "مسئله اصلی در حال حاضر، شکست دادن گروه داعش است. در عراق، ارتش و نیروهای مسلح باید سرزمین‌های عراقی( در دست داعش) را بازپس بگیرند و این کار با هدایت دولت عراق انجام شود. اینکه دولت عراق با دولتهای دیگر (ایران) در این زمینه چه همکاری هایی دارد به خود بغداد مربوط است."

وی در ادامه افزود: "در سوریه اوضاع متفاوت است. بازیگران بین المللی در عرصه میدانی سوریه، وابستگان خودشان را دارند. کاملا روشن است که ایران و روسیه خواهان بقای دولت بشار  اسد(رئیس جمهور سوریه) هستند. این دو کشور متحد حکومت کنونی سوریه هستند. 

رئیس کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس در ادامه گفت: از سوی دیگر کشورهایی مثل ترکیه و عربستان سعودی از عناصر" میانه رو" و غربگرا در سوریه حمایت می کنند. 

بلانت اعلام کرد: قدرت دیپلماتیک انگلیس بسیار بیشتر از قدرت نظامی آن است. انگلستان باید( برای مقابله با تروریست‌ها) از این توان خودش برای اعمال نفوذ بر کشورهایی مانند ترکیه، ایران و عربستان سعودی که می توانند در حل مسئله سوریه  نقش کلیدی  ایفا کنند، استفاده کند. کشورهایی که در پشت سر نشسته اند یعنی روسیه و آمریکا نیز باید فعال شوند. همه این کشورها باید با هم روی طرحی برای شکست دادن گروه داعش به تفاهم برسند. 

وی گفت: "می بینیم که منافع مشترک همه کشورها این است که با این گروه مقابله کنند. مسئله مطرح این است که آیا این کشورها می توانند با هم به رایزنی بپردازند و به راهبردی مشترک برای شکست دادن این دشمن مشترک برسند یا اینکه همچنان به مسائلی بپردازند که به نظرمن، در منطقه در اولویت ثانویه قرار دارند."



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار